Imidacloprid in bloembollen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Huugh Bons
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 27 jan 2013, 19:27
Contacteer:

Imidacloprid in bloembollen

Bericht door Huugh Bons » zo 27 jan 2013, 19:39

In het voorjaar heb ik weinig dracht en heb daarom in de afgelopen herfst 2000 bollen gepoot.
Nu hoor ik dat alle bloembollen in Imidacloprid gedompeld worden.
Wie weet hoe lang Imidacloprid actief blijft in die bollen?
Is het genoeg om dit jaar alle bloemen te verwijderen, of blijft het gif langer actief?
Alvast bedankt.

Hommel
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 16:17
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door Hommel » zo 27 jan 2013, 20:14

Alle bollen in het imidacloprid admire bad http://www.bayercropscience.nl/BAYER/Cr ... 4.pdf?open
Bayer zegt "Doordat het middel [imidacloprid] is opgenomen in het gewas is er sprake van een werkingsduur van enige maanden"

De toelating van Admire http://www.ctb.agro.nl/portal/page?_pag ... iddel=2091
Klik daar op actueeel gebruiksvoorschrift

Uit een andere studie van Bayer blijkt dat na eenmalige bodembehandeling van een Rhododendron je zes jaar later nogsteeds imidacloprid in de bloesem terug vindt tot 19 ppb.
De verwijzing staat op blz 19 in het rapport http://www.xerces.org/neonicotinoids-and-bees/ en is de Doering et al. 2004 studie.

De recente studie in Science vond lange termijn effecten op hommels al bij 7 ppb, ze produceerde vrijwel geen koninginnen meer na slechts 2 weken blootstelling aan 7 ppb in het voer eerder in dat jaar. Die 19 ppb 6 jaar na eenmalige toepassing is dus nog steeds schadelijk.

Niet alle bollen zijn er mee behandeld maar helaas wel de meeste, daarom is in de bollenteelt gebieden de normoverschrijding van imidacloprid in oppervalktewater zo ontzettend hoog. Je kan het beste biologische bollen nemen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door alfa vulgaris » di 29 jan 2013, 17:55

Ik hoorde gister dat 100 ppt = 0,1 ppb bij imidacloplorid al schadelijk schijnt te zijn.
Zelfs acute sterfte en oriëntatiestoornis van honingbijen mogelijk.
(De officiële documentjes er niet even bij natuurlijk)

Ze kunnen het vandaag wel verbieden,maar vrees dat we er nog wel even mee zitten.

Stagelopers....daar heb je wat aan! :twisted:

Volslagen idioot is het om een normoverschijding van 20.000 maal in het oppervlaktewater toe te laten.
Normen en waarden had Balkenende het toch over?

Afgelopen jaar,ja let wel,biologische bloembollen zien staan.
Kosten een paar centen natuurlijk.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door Jaap v.Popering » di 29 jan 2013, 18:23

alfa vulgaris schreef:
Stagelopers....daar heb je wat aan!

.
Beste Huugh Bons .

Is het mogelijk om te vermelden in welke plaats je woont ?? Want wanneer jij beslist dat jij daar geen Bijen bij durft te plaatsen , en het is voor mij aan te rijden , bied ik aan om mijn bijen daar neer te zetten . :think:

Jaap v P

floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door floppie » wo 30 jan 2013, 09:55

Beste Huugh Bons,

Ik heb ook zo'n 2000 bollen geplant dit jaar, voornamelijk voorjaar- en najaarkrokussen, blauwe druifjes en nog enkele alliums. Ik had al reeds gehoord van deze praktijken, maar niet dat 'iedere' bol behandeld werd. Kan hier trouwens iemand meer over vertellen, of krokussen ook behandeld worden?
Ik ga ze denk ik hiervoor ook niet uit de grond halen, dat is me te veel moeite en het gif zit toch reeds in de grond, maar ik vind het jammer dat leveranciers van bloembollen niet verplicht zijn om te melden dat de bloembollen met gif zijn behandeld, maar dan komen we op hetzelfde debat als ggo gewassen, daar proberen de fabrikanten ook te voorkomen dat dit op de verpakking staat.
Overigens denk ik ook dat indien de bollen niet behandeld zijn, maar geteeld werden in zwaar vervuilde grond, wat in de gebieden van de bloembollen het geval blijkt te zijn, enige vervuiling met deze stoffen (ook indien de bollen niet behandeld werden) onvermijdelijk is.

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jan 2013, 10:04

Ik ga ze denk ik hiervoor ook niet uit de grond halen, dat is me te veel moeite en het gif zit toch reeds in de grond, maar ik vind het jammer dat leveranciers van bloembollen niet verplicht zijn om te melden dat de bloembollen met gif zijn behandeld, maar dan komen we op hetzelfde debat als ggo gewassen, daar proberen de fabrikanten ook te voorkomen dat dit op de verpakking staat
.

Dit is maar al te waar. Ik ben ook een groot voorstander van transparantie. Indien dit bekend zou zijn kan de consument in ieder geval nog kiezen of deze bijv. biologische geteelde bollen willen of niet.
Het is toch aparte te noemen. Zo staat bijv. op verpakking van spaanse mandarijnen welke bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt (maar ja alle? en wie controleert dit). Bloembollen zijn echter geen voedingswaar. Maar niettemin ik zou het ook graag willen weten.

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 jan 2013, 17:12

Is er iemand op dit forum die hier wil vertellen waarmee de bolletjes van deze gewassen voor de introductie van de Neonicotinoiden mee behandeld werden , met de mate van giftigheid ?????? :think: :think: :think:

Jaap v P

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door jomme » wo 30 jan 2013, 17:18

Jij weer dat toch beter dan gelijk wie hier Jaap? :D

floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door floppie » wo 30 jan 2013, 18:27

Is er iemand op dit forum die hier wil vertellen waarmee de bolletjes van deze gewassen voor de introductie van de Neonicotinoiden mee behandeld werden , met de mate van giftigheid ??????
Ik vind deze stelling erg raar. Fouten uit het verleden rechtvaardigen geenszins fouten in het heden of de toekomst. Als er vervuiling in mijn eten of in medicijnen terecht komt, hoor ik de apotheker ook niet graag zeggen "maar u moet eens weten wat er vroeger allemaal voor vervuiling in zat, dus eigenlijk mag u blij zijn".

Persoonlijk is mijn ervaring dat krokussen ook zonder al te veel behandeling het perfect doen, misschien is de bolgrootte wat minder, maar daar zijn weinig mensen in geïnteresseerd denk ik. Vooral de grote chemiereuzen verdienen lekker aan deze praktijken en zullen indien dit verboden wordt wel een nieuwe bron van inkomsten aanboren.

Toch hebben deze bedrijven het goed voor elkaar, langs de ene kant verzwakken ze onze bijen met gif en vermindering van het pollenaanbod (bestrijding onkruiden) en langs de andere kant verkopen ze ons middelen om onze bijen 'terug gezond' te maken door middel van allemaal chemische middeltjes. Ze creëren mede een probleem dat ze eveneens ook weer kunnen oplossen, dan ben je verzekerd van je handel.

Dat het sommigen blijkbaar niet uitmaakt welke leuke chemische verbindingen in de aangekochte goederen zitten, is volledig hun zaak. Maar ik wil gewoon graag op de hoogte zijn, zodat de mensen die het wel wat uitmaakt, de keuze hebben.

Met vriendelijke groet,

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imidacloprid in bloembollen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 jan 2013, 18:56

Ik denk dat door velen de problematiek niet begrepen wordt . Zolang de consument zo'n kwaliteit snijbloem of product eist :think: De teler genoodzaakt zal zijn om gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken .

Een mindere kwaliteit komt op de mesthoop terecht :snooty: dan zal de teler zonder inkomen verder moeten :whistle: Het gaat niet om een kleiner bolletje , of Bijensterfte , dat heeft andere oorzaken .

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten