FENOLOGIE en de bijen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door Franschman » vr 01 mar 2013, 13:22

Bedankt voor je reactie. Ik heb wat rare problemen met inloggen..

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door Franschman » za 02 mar 2013, 14:08

Jaap v.Popering schreef:Mijn ervaringen zijn gebaseerd op plaatsing bij de peren in Zeeland . Je moet weten dat mijn volken altijd bij de blauwe pijl drie tot vijf dagen eerder geplaatst moeten worden dan bij de rode . Ik heb even gebruik gemaakt van hetzelfde kaartje .

Afbeelding

Jaap v P
Bedankt voor je creatieve werk met de pijltjes. :D
Zuid Beveland ligt zuidelijker dan het eiland Tholen. Je ervaring toont aan dat breedte-ligging hier een belangrijke rol speelt. Het geeft de algemene stelling weer: Hoe noordelijker gelegen , des te kouder en hoe later de bloei dus de bijen wat later actief. :be1:

Het is bijzonder dat in zo'n klein land als Nederland al zulke verschillen bestaan in klimaat. Zou koninginneteelt theoretisch beter lukken in Zuid Limburg ( afgezien van een geisoleerde locatie ). Het groei- en dus vliegseizoen zijn daar immers langer :doh:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door maartenkleijne » za 02 mar 2013, 14:51

Zuid Beveland mag zuidelijker liggen dan het eiland Tholen, maar het lijkt mij dat er eerder sprake is van microklimaat: ligt Tholen niet meer vol opde ZW-wind dan hartje Zuid-Beveland? Het verschil in zonuren tussen Goes en Tholen is in het voorjaar eerder seconden dan minuten.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door Jaap v.Popering » za 02 mar 2013, 15:40

Maarten.

Wij willen natuurlijk altijd de oorzaken kennen , maar een duidelijke verklaring is wel eens moeilijk . Ik constateer dit al zo'n 25 of 30 jaar en ook de betreffende fruittelers zijn hiervan op de hoogte ,wij denken dat het in de ligging ten opzichte van de watermassa zit ( stromend zout water ) , het is bijna niet te geloven maar ook de hagelschade ( wanneer die optreed ) is in de boomgaarden op Zuid-Beveland vele malen erger dan op de punt van het eiland nabij Stavenisse .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door Jaap v.Popering » di 26 mar 2013, 09:41

Jaap v.Popering schreef:
Franschman schreef:
2. Start van de bloei van de peer in de afgelopen 50 jaar, structurele vervroeging vanaf jaren 80 !
:
:think: 1998 --11/4 :think: 1999 --3/4 :think: 2000--8/4 :think: 01 --20/4 :think: 02-- 29/3 :think: 03 -- 15/4 :think: 04-- 10/4 :think: 05-- 15/4 :think: 06 -- 25/4
:think: 007 -- 7/4 - :think: - 08 ----4/4 :think: 09 --8/4 :think: 2010--17/4 :think: 11 -- 4/4 :think: 12 ----7/4 :think: 2013 ---- weet ik nog niet :whistle: Ik denk dat wij voor het plaatsen van Bijen bij het fruit de datum van 2002 ver zullen overschrijden :think:



Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door Bart de Coo » di 26 mar 2013, 13:55

Wat een rare, onherkenbare data geef jij, Jaap. Ik heb mijn bijen al tien jaar onder de appels en de peren staan De peren zijn bij mij voor 1 april lang en breed uitgebloeid. De appels beginnen altijd in de vierde week van april. Er zitten jaren tussen dat de bloei zich maar net over de maandgrens weet heen te tillen. Zal wel aan het ras liggen of zo. Het gaat vooral om goudrenetten in mijn geval.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door Jaap v.Popering » di 26 mar 2013, 14:30

Bart de Coo schreef:Wat een rare, onherkenbare data geef jij, Jaap.
Het zijn de dates die in mijn boekje vermeld staan dat ik mijn bijen in de boomgaard op de peren geplaatst heb . :whistle:

Jaap v P

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door HeHo » di 26 mar 2013, 14:49

vorig jaar heb ik ze 14-4 naar de peren gebracht. ( omgeving Utrecht )
het jaar ervoor 10-4
Deze data kloppen met Jaap zijn data.
Voor 1 april uitgebloeid kan nooit..... zit wel verschil in rassen maar dan heb je het over dagen niet over weken.
Zijn het geen kersen of pruimenbomen Bart.
Goudrennet is vrij vroeg bloeiend, en langbloeiend.
Vooral op het jonge hout bloeien ze later.
Maar ieder jaar de vierde week van april ?????
Volgens mij zijn dan zelfs de late rassen al uitgebloeid.

groetjes Henk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door maartenkleijne » di 26 mar 2013, 15:50

Dit jaar is alles laat. De abrikoos en amandel die vaak al in februari bloeien zijn nu nog dicht, vanmorgen zag ik het eerste roze puntje verschijnen.
Appels, kersen, pruimen zijn in het stadium van: de knoppen beginnen al wat te zwellen, en nog niks te zien. Peren heb ik hier niet.
gr,
m

jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: FENOLOGIE en de bijen

Bericht door jjmvaningen » di 26 mar 2013, 17:50

nog geen zicht op enig bloei (=knoppen/zichtbare aanzet) bij appel, peer en pruim
de kers is wel van afstand zichtbaar, maar nog niet aan of richting bloei (wel aanzet bloemknoppen)
groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten