Hoe is de dracht bij jullie?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Nicolas Jacob » do 18 jul 2013, 09:27

Ja ik heb ook jammergenoeg 1 zwerm gehad die kilometers ver weg vloog dus jammer...

ik heb in extremis nog 2 honingzolders moeten kopen omdat de broedkamers gewoon verstikt werden.
De 'gewone' linde is hier wel uitgebloeid, maar de zilverlinde staat nog maar pas in bloei.

Ik heb nu 3 loodzware honingkamers, dus ik vermoed dat ik minimum 50 kg lindehoning moet hebben !

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door bee-tree » do 18 jul 2013, 10:12

Goede morgen Nicolas, gefeliciteerd , ook je bijen niet te vergeten. Herinner je het nog ? :Sint Pieter helder en klaar,het wordt nog een goed bijenjaar.
Het is nu al bewaarheid. Ik ben net klaar met het inzetten van kunstraten in 20 honingkamerraampjes,
die ik zo meteen boven op een paar volken zet De bouwdrift is enorm. Afgelopen week heb ik de volken ook al op waswafels getracteerd.
Nu de nectarstroom nog niet te stuiten is, heb ik graag heel wat kilo's honing over om de volken gezond te maken door ze
hun huis een flinke opknapbeurt te laten geven; vergelijk het maar met vernieuwing van de woninginrichting.
Het gaat ziektes tegen. Momenteel bloeien hier nog volop Lindes ,op de wegen, de brinken, de erven , de kerkhoven, overal hangt s'avonds
als de wind stil valt een heerlijk parfum. Het maantje er bij en dan ook nog rond de kasten het aroma van Akkerdistelnectar, Sporkehout,
Phacelia, Korenbloem, Bosliefje, Borage, Bolderik, Ganzenbloem, Lucerne, Bramen, We zijn het lange koude voorjaar vergeten. Genoeg ? De bijenboom

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door belrgerbal » do 18 jul 2013, 21:16

hier ook net weer honingbakken erafgehaald, bomvol! de volken exploderen ook kwa grootte. Ik heb met honing volgestopte darrenramen moeten verwijderen om ruimte te geven. 1 volk is er door ruimtegebrek zelfs vandoor gezwermd.. het is echt een ongelooflijk jaar! van mij mag het eigenlijk wel afgelopen zijn met de dracht, want ik wil er eigenlijk mierenzuur op zetten en heb honing zat.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 19 jul 2013, 08:15

Gisteren bij mijn twee volken de honingkamers afgehaald, geslingerd en vanochtend teruggeplaatst. Ik schat zeker 15-20 kg. Afgelopen maandagavond had ik bij een volk een (derde) honingkamer met nieuwe raampjes met kunstraat erbij gezet. Die waren gisteravond al bijna helemaal uitgebouwd en werden al volop gevuld.

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door KJvS » vr 19 jul 2013, 09:53

Morgen ga ik slingeren. Bij mijn 2 volkjes zit de honingkamer bomvol en de raten zijn al goed verzegeld. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel honing ik er morgen afhaal.
Kees-Jan

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door alfa vulgaris » vr 19 jul 2013, 12:29

Eergisteren was de Hollandse linde hier op z'n top lijkt het.
Dik 4 weken later dan vorig jaar.

Gisteren en vandaag is het al rustiger bij de kasten,bulderen de bomen minder en geurt het ook minder in de straat.
Ik heb nog niet gekeken maar de bakken moeten wel propvol zitten.

Ook nog stuk braamraat zitten eten van een aflegger.
Die Hollandse linde smaakt inderdaad naar mint.
Alex M. beweerde dat de latere linde's niet naar mint smaken dus ik ben benieuwd.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 19 jul 2013, 13:24

In Ermelo beginnen de Zilverlindes nu pas aan hun bloei, die ruiken sinds gisteren. De Hollandse linde lijkt inderdaad op z'n retour.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door p.zwartepoorte » vr 19 jul 2013, 13:34

Ik ben nu in Enschede bij me schoonouders en de hele pathmossingel staan zilver linden die bloeien
Ruikt wel lekker
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Primus » vr 19 jul 2013, 14:58

De wind zit weer Noord-oost en dan kun je alle verdere honing vergeten. Ge moogt al blij zijn als ze nog genoeg voor zichzelf kunnen halen met dit schraal weer.
Einde honingoogst 2013 voor Linde.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 19 jul 2013, 21:14

Onzin!
Er werd immeens goed gevlogen vandaag en het was allemaal losse honing! Man man wat is er wat opgehaald afgelopen dagen.
Ik heb maar weer bakken op de volken gezet. Op mijn beste volk staat nu drie honingkamers.
Volgens mij komt er komende dagen nog wel wat binnen.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten