Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » vr 07 jun 2013, 00:25

Zijn dit drie namen voor hetzelfde gewas ? Wie heeft ervaring met deze voederplant als drachtplant ?
Veldbonen worden verbouwd door boeren die land gepacht hebben van Staatsbosbeheer en dergelijke natuurbeherende
instanties. Er mag geen kunstmest op het land. Daarom verbouwen ze vlinderbloemigen die zelf stikstofverbindingen
maken. Die verrijken na afsterven de grond met voedingsstoffen voor gewassen die er na verbouwd worden.
De eerste bloemen zijn te zien op dit moment 6 juni bij een tiental planten op 2 hectare.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 jun 2013, 07:16

Veldbonen en paardenboon zijn hetzelfde soort bonen , de akkerboon ken ik niet .

Enkele soorten worden onder bepaalde omstandigheden door honingbijen bevlogen , maar meestal staat de nectar spiegel te laag . Daar hebben de hommels iets op gevonden , die prikken aan de zijkant van de bloem een gaatje waardoor zij de nectar kunnen bereiken . Ook de honingbij maakt dan handig gebruik hiervan , met als gevolg dat zij dan geen meerwaarde meer hebben voor de bestuiving.

Jaap v P

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door m.kolsters. » vr 07 jun 2013, 16:14

Jaap in Brabant is velt en akker hetzelfde ( een stuk grond )
Tinus Kolsters

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » ma 10 jun 2013, 10:21

Gooje murge Tinus, aan jou is een schoolmeester verloren gegaan. Sorry voor deze melige groet op de
vreuge moandigmurge.
Toen ik de bovenstaande vraag stelde was ik blijkbaar "niet in de bijenwei", maar nog in de "Boonekamp".
Dit laatste is een Duitse kruidenbitter uit Lossburg; hij is gemaakt van 45 kruiden.
Overigens is kamp ook een woord voor akker aan de rand van de essen in Drenthe en Groningen en misschien
ook in jouw heerlijke Brabantse land. Ik wil contact opnemen met Boonekamp en Sonnema. Misschien willen
ze aan mij, als diepbezorgde apifiel en afnemer van hun gezonde kruidendrank, verklappen van welke kruiden
ze hun bitters maken en waar die verbouwd worden. Wellicht zitten er vlinder- en bijenplanten onder.
Als imkers moeten we alle zeilen bijzetten om firma's,die direct of indirect van flora en fauna afhankelijk zijn, warm te maken dat ze de bedreigde flora en fauna mee helpen beschermen.
Wie van jullie weet of er in Nederland met zijn minder warme klimaat ook kruiden verbouwd worden
voor de kruidenbitters ? Er moeten ongetwijfeld zaadteeltbedrijven zijn die akkers ofwel velden ofwel kampen vol bloeiende
keukenkruiden hebben .
Jaap , ook bedankt voor je reactie. Ik vreesde het al dat bonenbloemen niet zo toegankelijk zijn , maar ik reken op
de bonenluizen, omdat het veld van een biologische boer is. Die mag niet spuiten. Bovendien zijn de 2 hectares bonenplanten
omringd door een 15 meter brede akkerrand met alleen maar Boekweit, Cosmea, Bladramenas, Korenbloemen,Bolderik,
Klaversoorten, enz. Geen Phacelia want daar zijn de boeren van afgestapt omdat het zaad het jaar daarop veel opslag geeft.
Gelukkig heeft de bioboer de akkerrand al vroeg ingezaaid waardoor de Boekweit al in bloei staat. Zij heeft de
nachtvorsten overleefd, mischien door de nabijheid van het immense Oldambtmeer op 100 meter afstand.
De intelligente energieke onverschrokken bioboer heeft het risico aangedurfd dat bij te vroeg zaaien de jonge planten zouden
kunnen bevriezen, verdrogen, afgegraasd worden door ganzen, hazen en konijnen, reejen. Zelfs gezandstraald konden worden
zoals in het afgelopen te winderige en koude voorjaar is gebeurd in vele delen van Nederland tijdens de Sahara-achtige stofstorm begin mei.
De boer wilde dat de akkerrand eerder in bloei raakt dan het bonenveld omdat die akkerrandbloemen voor eten moeten zorgen voor Gaasvliegen, Sluipwespen,
Lieveheersbeestjes enz, zodat die eitjes kunnen leggen op de bonenplanten. De lelijk ogende larven uit die eitjes zijn grote liefhebbers van bonenluizen
Het is de boer tot nu toe gelukt; zelfs mij zo gek te krijgen er veel werk en kosten in te steken volken in de drachtarme risicovolle periode
ver van huis te plaatsen. De gewassen staan er prachtig bij. Goeten Zjef

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door O Peatey » ma 10 jun 2013, 10:40

In Noord-Holland-Noord net onder Den Helder tegen de duinen aan wordt veel borage (bernagie) verbouwd. Het zaad gaat naar een Engelse firma die er een preparaat voor cholesterol van maakt. Borage geeft gigantisch veel zeer smakelijke honing maar de telers betalen niet voor de bestuiving. Je moet er zelfs als imker voor betalen om er te mogen staan. En dat is maar voor een klein select groepje voorbehouden. Helaas zit ik daar niet bij, maar ik probeer via een van die andere imkers er dit jaar een volk te plaatsen.
Pieter

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » ma 10 jun 2013, 12:24

Goede middag Pieter uit Enkhuizen. Wat erg dat imkers zo gemolken worden. Als straf voor het melken van
de bijenvolken ? Het is soms 'huilen met de pet op"? Jouw fraaie boegbeeld bracht me op dit gezegde.
Kun je ons uitleggen welke symboliek het heeft ? Slaat het op je gebruikersnaam of je familienaam ? Of is het beeldschrift
voor' huilen bij liefdesverdriet' in het Oude Egypte ? Bedankt voor je snelle stimulerende maandagochtend"pil". Zjef

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door m.kolsters. » ma 10 jun 2013, 12:30

Maak kruiden bitter van propolis, en smaken kan je maken met honing en kruiden.
En als je bijen wil zetten op een mooie plek vraag het aan de buren.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door O Peatey » ma 10 jun 2013, 18:17

Beste bee-tree Zjef,
Het is het Oog van Horus. Zie voor een uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oog_van_Horus
Pieter

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » ma 10 jun 2013, 18:53

Bedankt Tinus(of Marinus ?) voor je advies. Ik ga het komende winter opvolgen. Verdun jij brandewijn of
96 % alcohol van de drogist tot 30 a 40 procent. Het zal wel ergens in Bijen staan of op internet,
maar ik kom tijd tekort. Zo meteen moet ik naar volken waarbij ik tuters verwacht. Het is de elfde
dag na het maken van vegers. Ik wil ze op EEN dop zetten want morgen en overmorgen ben ik bezet.
De volken staan hier 15 km vandaan. Ze hebben het Koolzaad moeten bestuiven. Afspraak met de boer
is afspraak. Ik houd me nog steeds aan de "zedepreken"van onze hoofdbesturen in de loop van decennia
vanaf Ridder van Rappard. Noblesse oblige, Adeldom verplicht, wordt ons nog steeds voorgehouden
door de notabelen . Alles pro deo. IK vrees dat de bestuiving van mijn eigen appelhof onder die
hoge moraal geleden heeft. Ik heb te weinig volk thuis kunnen houden.
Wat ik met het voorgaande kruidenbitterbetoog vooral be-oog, is het mobiliseren van bedrijven die
profiteren van dat flink geslonken aantal hobby-imkers zonder zich dat te realiseren. Ze krijgen de zakken
kruiden aangevoerd en staan er niet bij stil wat daarvoor nodig is geweest.Ze verwerken niet alleen
bladeren, stengels en wortels en misschien bloemen, maar van veel planten ook de zaden, denk aan kummel
en anijs . Ze mogen ons wel eens bedanken voor het in stand houden van de bestuivende insecten.
Pieter uit Enkhuizen. Ik ben vergeten je te vragen hoe de anti-cholesterolpillen heten waarin stoffen zitten
uit Borage (ook wel Bernagie en Komkommerkruid genoemd.) Zijn ze in Nederland op de markt ? Tot zo ver Zjef

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door O Peatey » ma 10 jun 2013, 20:23

Zjef: kijk maar eens oa op: http://www.livestrong.com/article/20157 ... indicated/
Er wordt dus de olie uitgeperst, een soort linoleenzuur, met tal van gunstige invloeden op de gezondheid.
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten