Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » di 11 jun 2013, 09:41

Pieter bedankt voor je links. Ik ga er mijn voordeel mee doen, Momenteel slik ik
1 anticholesterolpil per dag. Doordat het verzorgen van meer dan 10 bijenvolken gerekend kan worden
tot topsport door al dat tillen, sjouwen, buigen en strekken, enz. ben ik van plan tegen het avies van
de dokter in, een halve pil te gaan nemen in deze drukke bijenperiode, IK loop mijn vet er wel af.Gisterenavond heb ik bij
het mooie polderlicht tot half elf kunnen doorwerken bij het doppen breken. Ik was bekaf toen ik om half twaalf thuis kwam.
Pieter, zijn er in en bij Enkhuizen nog enken te zien, dus hoger gelegen bouwlanden of akkerlanden ?
Of zijn die volgebouwd met woningen ? Enkhuizen heeft zijn naam te danken aan de eerste huizen die op de oeverwallen
van de voormalige Zuiderzee werden gebouwd, klopt dat ? Hoe hoog ligt de hoogste Enk boven NAP ? Breek je hoofd er maar niet over.
Mocht je tijd hebben dan hoor ik het wel. Martinus Kolsters vindt dit onderwerp vast ook wel interessant. Bee-tree

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door Jaap v.Popering » za 22 jun 2013, 21:18

Jaap v.Popering schreef:
Enkele soorten worden onder bepaalde omstandigheden door honingbijen bevlogen , maar meestal staat de nectar spiegel te laag . Daar hebben de hommels iets op gevonden , die prikken aan de zijkant van de bloem een gaatje waardoor zij de nectar kunnen bereiken . Ook de honingbij maakt dan handig gebruik hiervan , met als gevolg dat zij dan geen meerwaarde meer hebben voor de bestuiving.

Jaap v P
Ik heb hier een foto van gevonden .


bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » zo 23 jun 2013, 19:02

Jaap bedankt voor je foto. De secretaressevan de ANOG (= Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen) is bezig
een foto- en filmreportage te maken van de bijen en hommels die de bonenbloemen bezoeken. Dit doet ze
samen met de biologische boer, Die heeft me verteld dat hij bijen heeft zien "krabbelen"bij de ingang van de bloemen.Dus rekent hij op bestuiving.
Omdat de volken ver van mijn huis staan heb ik ze nog niet kunnen observeren bij goed vliegweer. Ik was er
gistermorgen op doorreis naar een bio-varkensbedrijf 60 km noordwaarts. De bonenplanten stonden er prima op;
kaarsrecht ondanks de slagregens van afgelopen week, al 75 cm hoog en volop bloeiend; bijna geen open bloem
zonder gaatje dat op inbraak duidt. De boer is ook tevreden over het aantal hommels dat het veld bevliegt.
Mijn bezoek aan de bijen was vooral bedoeld om te kijken hoe het met de voedselvoorraad van de vegers was gesteld.
Nou," het kon minder" zeggen ze in Stad en Ommelaand als ze "het was goed" bedoelen De kasten waren zwaarder geworden. Ik heb ze een waswafel gegeven. Ze hadden
de andere al uitgebouwd en er waren grote plakken gesloten broed. Ik moet oppassen dat er geen zwermplannen ontstaan.
Uit welke nectar de energie gehaald wordt kan ik nog niet zeggen. In ieder geval niet uit luizensuikerdrup want ik kon
geen luis vinden. Blijkbaar functioneert de akkerrand met bloeiende Boekweit goed om Lieveheersbeestjes en gaasvliegen en sluipwespen
de kost te geven. Ik zal Hielke en Monique op jouw foto wijzen.
Door Johan Schotman worden alle soorten bonen tot de NEVENDRACHTPLANTEN gerekend. Die staan tussen de HOOFDDRACHTPLANTEN en
BIJKOMSTIGE DRACHTPLANTEN in. Hij schrijft: alle varianten van Phaseolus vulgaris "Goede honingplant voor nevendracht".
Ik hoop dat er een foto of filmpje uit de bus komt waarop bijen te zien zijn met bonenstuifmeel op de rug en aan de poten zoals bij Brem. Zjef

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » vr 05 jul 2013, 00:44

Hallo bijenfreaks, de bioboer Hielke is het gelukt een filmpje te maken van mijn
bijen terwijl die de veldbonenbloemen met een bezoek vereren. De gefilmde bij(en)
kruipen de kroonbuis gedeeltelijk in . Je ziet bruinige stuifmeelklompjes aan de poten.
Ze zoekt rustig in meerdere bloemen van dezelfde plant en haar bezoek duurt vrij lang.
Ze vindt duidelijk dat het stuifmeel de moeite waard is . Of ze ook nog nectar uit de
nagel van de kroonbuis haalt via het gaatje dat de hommel maakt, moet nog uit een volgend
filmpje blijken. Het filmpje vind je door in google de trefwoorden 'youtube veldbonen bijen' te typen

P.S. Hielke vindt zijn filmpje niet scherp genoeg. Ik kan me er mee redden. Ik heb hem gefeliciteerd.
Niet alleen met het filmpje maar ook met zijn prachtig gewas. De bonenplanten zijn op dit moment
bijna anderhalve meter hoog en bloeien met wel 100 bloemen per plant. Ik kon de kasten niet meer vinden
in eerste instantie. Welterusten.......... Zjef

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door bee-tree » di 17 sep 2013, 09:51

Vanmorgen ontving ik de volgende mail van Hielke Tuenter van Agroservice Tuenter :

Hallo Zjef, de veldbonen zijn op 5 september geoogst. We kunnen concluderen dat het een goede opbrengst was,
ongeveer 4500 kg per hectare, dit ondanks dat er wat slechtere plekken in het perceel zaten.
Ik hoop dat ik volgend jaar weer een perceel met veldbonen kan hebben. Tot ziens.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Veldbonen of Akkerbonen of Paardenbonen

Bericht door O Peatey » wo 18 sep 2013, 20:51

@Zjef: Ik ben al een maand niet meer op het forum geweest omdat ik er niet meer in kon. Vanavond lukte het wel weer.
Ik heb vorige week 2 kg boragezaad gekocht en ga het binnenkort persen. Het schijnt 35% olie te bevatten. Ik ben benieuwd wat het gaat opleveren.
Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten