Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door bee-tree » zo 23 jun 2013, 20:18

Morgen 24 juni wordt in de Katholieke Kerk de geboorte van Johannes de Doper herdacht.
Heel wat weerspreuken hebben op die feestdag betrekking. Ik noem er enkele uit K.ter Laan uit 1951
Maak je buik maar nat . (Sorry ,dit is geen weerspreuk).
1. Als het regent op Sint Jan, kan de boer zijn noten tellen. (Wie begrijpt deze ?)
2.Als het regent op Sint Jan, dan regent het 40 dagen lang (zeiden ze in Frieslan of nog Jelte ?
3.De regen van Sint Jan de oogst bederven kan.
4. Sinte Jan is een regenman.


En dan een voor 29 juni ,de herdenkingsdag van de apostelen Petrus en Paulus die beiden de marteldood
stierven onder keizer Nero op dezelfde dag. Het is een weerspreuk die vooral imkers in de oren moeten knopen.
Mooie beeldspraak ?
SINT PIETER, HELDER EN KLAAR, (HET WORDT NOG) EEN GOED IEMENJAAR.

P.S. Dank zij het wisselvallige koele weer van vandaag vond ik de tijd om jullie te tracteren op dit weerkundig extract.
Ik zit te wachten op een uurtje zonder bui om enkele broedafleggers een raam met gesloten honingraat te geven want we zitten
in de drachtarme Vlierbloeitijd. Gelukkig blijft het nog een paar uur licht op deze langste dag van het jaar. Tabee-tree

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 23 jun 2013, 22:16

Veur St. Jan is alle raegen een zaegen, nao St. Jan kump ze meestal ongelaegen.
(Achterhoek)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door bee-tree » ma 24 jun 2013, 00:00

Eddy, leuk dat je zo snel hebt gereageerd want ik had er nog eentje willen doorseinen,
maar ik weet nog niet hoe ik twee accenten op -voor- moet zetten in de volgende spreuk:
Voor Sint Jan, bidt om regen, anders komt hij ongelegen. Dank zij het Achterhoeks dialect
veur voor voor en de rest van jullie spreuk is het nu voor iedereen duidelijk dat het een tijdsaanduiding is.
Na St.Jan hebben de boeren het liefst zonnig weer. In Limburg zei men : Juni meer droog dan nat,
vult de schuur en ook het vat (met wijn en honing). Nog een: In juni te veel en koude regen, is voor wijn- en bijenstok geen zegen.
Goede nacht. Zjef

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door bee-tree » vr 28 jun 2013, 08:50

Na het nieuwsbericht om 8 uur op Radio Noord zei presentatrice Babet dat het vandaag, de 28ste juni
"modderdag'genoemd wordt; regen,maximaal 15 C. en wind. Geen Lindeweer. Weet een Noordelijke forumlezer of dit een
vaste uitdrukking is of een door Babet ogenblikkelijk bedachte humoristische typering van de zoveelste
herfstdag in de huidige jonge zomer van 2013. Maar niet getreurd, even doorbijten, morgen de 29ste juni wordt het beter.
Hoop voor imkers die in weerspreuken vertrouwen hebben. 29 juni gedenkdag van de onthoofding van St.Paulus in 64 na Chr.
en de gelijktijdige kruisiging van St.Petrus onder het bewind van de Christenvervolger keizer Nero.

Sint Peter en St. Paul het weer helder en klaar, het wordt nog een goed iemenjaar. Een spannend vooruitzicht nietwaar ? Bee-tree

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 28 jun 2013, 11:22

2.Als het regent op Sint Jan, dan regent het 40 dagen lang (zeiden ze in Frieslan of nog Jelte ?
Dan in een heel klein deel rond de stellingwerven ofzo. Rest is allemaal Calvi :wink: . De paus is er een ver van hun bedshow.

gr.
JP

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door bee-tree » vr 28 jun 2013, 12:25

Tut,tut Jelte. Volgens mijn bescheiden mening wonen nog de trouwste katholieken in jouw heitelan
En behoorlijk wat. Als ik wel eens de H.Mis volg in de St.Martinuskerk van Leeuwarden via de KROTV
op zondag, dan zit de kerk goed vol, Dokkum is een druk bezocht bedevaartsoord. De eerbiedwaardigste
geestelijk verzetsstrijder is de Fries, pater Titus Brandsma, en zo kan ik nog eventjes doorgaan.
Overigens houd ik er van dat bepaalde hoogtijdagen(in de dubbele betekenis) de naam krijgen van
verdienstelijke vrouwen en mannen uit ons inmiddels tanend Christelijk verleden.
Denk aan de namen voor vloeden zoals de Cosmas en Damianusvloed (27 sept 1509, de Dollard ontstaan, 30 dorpjes verzwolgen)
de tweede St.Elisabethsvloed(18 november 1421, Biesbosch ontstaan en Hoeksewaard zwaar getroffen), enz.
Overigens , die heiligen kunnen we niet de schuld geven van die rampspoeden. Zouden ze nog leven dan zouden
ze niet gelukkig zijn geweest met het gebruik hun naam te koppelen aan die verschrikkelijke natuurrampen.
Iedereen weet wel waarom gebeurtenissen naar heiligen werden genoemd voor de grote Kerkhervorming.
Niet om de mensen te hersenspoelen maar om ze geheugensteuntjes te geven en andere positieve handreikingen.
Tot zover mijn preekje en historische beschouwing. Ik respecteer jou als een van de beste forumleden.
Niet om te slijmen, maar het mag wel eens gezegd worden. Bt

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 28 jun 2013, 12:33

Calvinistisch of niet, het gebruik van heiligendagen in de volksweerkunde (maar ook in het dagelijkse gebruik van iedereen) stond los van de gezindten. Zo was "Sunte Peter" 22 februari vroeger de dag waarop werd verhuisd en "Sunte Marten" 11 november de dag waarop de pacht moest worden voldaan.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door bee-tree » za 29 jun 2013, 12:59

Eddy, bedankt voor het verhelderende licht dat jij op de volksweerkunde laat schijnen.
Graag verneem nog wat meer van je. Ik moet nu eerst een belangrijke weerkundige ervaring
aan het (imker)volk uitzenden. Hier volgt Online Bee-tree.

Het is net 13 uur geweest; "zomer"tijd. De zon is er sinds 09.00 uur. En niet zo weinig.
Bovendien heeft ze nog niet haar hoogste stand bereikt. Mijn bijen vliegen naar tevredenheid.
De drachtbron ? Niet te geloven; op een rijtje jonge 10 jarige Linden langs een laantje in de luwte
van een eikenbos en gericht op de zon Hommels en bijen doen zich te goed aan de nectar
en het stuifmeel, terwijl ik de heerlijke zoete geur mag opsnuiven. Het is al 20 graden Celsius
of 62 graden Fahrenheit tussen de takken die tot de bodem reiken
omdat de bomen niet opgesnoeid zijn tot "kousteerten" ofwel "koeienstaarten"

Langs het zonnige Lindelaantje liggen wijngaardslakken te paren Eentje was al een nestkuil voor de eitjes aan het graven.
Een gezegde luidt: Als de Wijngaardslakken elkaar pakken, hoeven iemen niet meer naar nectar te snakken.
Nog eentje: Als de iemen zich aan Linden laven, hoeft de imker niet meer met suiker te draven.

Gister sprak ik als vrijwilliger bij een SBBvrijwilligersexcursie en BBQ met twee soorten imkers; eentje van bio-technische signatuur
en eentje van de biologisch -dynamische kant. De eerstgenoemde zweert bij droge suiker in de drachtarme periode,
zijn collega verkettert die noodvoedering. Hij met zijn vrouw geven alleen eigen honing als voeding, ook voor de winter.
Ik neig ook naar de laatste methode. Heb daarom minder geoogst .
Ik heb ze de honingvoorraad boven het rooster laten aanspreken.

Als na het gifmoratorium van 2014 en 2015 de sterfte niet significant afneemt, moeten de imkers bereid zijn een suikermoratorium in te stellen.

Alles hangt met elkaar samen, dat kan ieder toch wel be-amen ? Amen(= Het zij zo) b-t

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door Eddy Geurtsen » za 29 jun 2013, 13:30

De volgende spreuk heeft niets te maken met onze bijen, maar alles met het weer. Die hoorde ik jaren geleden eens zeggen door een Achterhoeker: 't Is Gods weer en Gods wille, gaot an 't wark en hol oe stille (vertaling zal wel niet nodig zijn).

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Volksweerkunde voor St.Jan en St.Pieter

Bericht door bee-tree » za 29 jun 2013, 15:48

Mien laive Eddy, jij houdt me van het werk. Het is zaterdag, de vrije dag voor de meeste mensen,
maar wie is er aan het waark, de imker. Het "klaar als een klontje' gezegde :'' Zunder (raat)waark, gain hunnig" vergeet hij niet.
Ik moet nodig bouwmateriaal gaan geven, want 'Op sint Pieter helder en klaar, het wordt alsnog een goed biekesjaar"
Misschien vind ik nog een plekje op de hei dank zij de 60 liter regen per vierkante meter die de afgelopen 10 dagen
hier gevallen is. Raathoningkans ? Gister tijdens de excursie heb ik de Dophei zien bloeien. De Struikhei moet nog volgen.
Helaas heb ik gister te kennen gegeven dat ik de biologisch-dynamische "geloofsbelijdenis" wil afleggen.
Reizen met de bijen en vervolgens honing van ze roven, is zondigen, althans volgens de imker die ik gister gesproken heb.
Daarom blijf ik maar mooi op m'n gat zitten en word ik niet gestresster dan ik al ben ,door toe te geven aan de schrijfdrift.
Ik had al lang buiten moeten zijn om te genieten van deze zonnige feestdag ter ere van de Apostelen Petrus en Paulus.
Jij hebt in je reactie geschreven dat er in februari ook een Peterspreuk is. Dat komt waarschijnlijk omdat op 22 februari
het feest van Sint-Petrus'stoel te Antiochië (in Syrië ?) gevierd werd Voordat Petrus tot paus benoemd werd in 42 na Chr. in Rome
had hij zijn bisschopszetel of stoel vanaf 36 na Chr. in de stad Antiochië staan.
Wat een tijdrovend hersen- en handwerk is dit overigens interessante werk. Ik hoop dat het geen "parels voor de zwijnen gooien" is.
Ik kom nog op jouw mooie reactie terug.
P.S. Deze spreuk kent iedereen wel ? Wie bieje houdt of duuve, die ziet z'n geld verstuuve.(Op z'n Achterhoeks) Neem ze maar met een korreltje zout. B-t

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten