26 juli Sancta An, mieren en winter

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

26 juli Sancta An, mieren en winter

Bericht door bee-tree » vr 26 jul 2013, 12:21

Bouwt op Sint An de mier haar hopen, de winter zal niet zacht verlopen.
Werken met Sint Anna de mieren, dan zult ge enen lange winter vieren.
Bouwt Sint Anna mierenbergen, dan zal ons de winter tergen.

Nu de weerspreuken van Sint Jan, 24 juni, en Sint Pieter, 29 juni, en Sancta Amelberga, 10 juli,
zijn uitgekomen, heb ik vertrouwen gekregen in de oude volkswijsheden.

Ik ga er rekening mee houden dat we weer zo een ellendig lange winter voor de bijen zullen krijgen
als afgelopen 2012/2013. Hij liep tot in mei door.

Gister sprak ik met een duivenmelker die al zijn jonge duiven verloren heeft op de eerste wedstrijdvlucht.
Mijn zwager is zo verstandig geweest zijn duiven niet aan de eerste vluchten deel te laten nemen.

Ik zal alleen hele sterke volken inwinteren. Nu de honing thans zo overvloedig stroomt mogen ze meer houden
voor overwintering. De suikerindustrie zal dit jaar mijn klandizie deels moeten missen.

De strijd tegen spitsmuizen ga ik voeren door in de buurt van de bijenvolken schaaltjes met meelwormen te plaatsen.
Vooral in een koud voorjaar vinden spitsmuizen niet voldoende insecten in de vrije natuur.
Zoals we vogeltjes op de voederplank volop te eten geven om ze bij de kasten weg te houden , zo zal ik ook de muizen en
spitsmuizen weglokken; dus niet om zeep helpen, want in het ecosysteem zijn ze een schakel in de voedselketens.
Ik wil ook graag de Kerkuil en Ransuil en Bosuil en Steenuil het leven gunnen. Een te lange en strenge winter is funest voor
kleine bijenvolken , uilen en stootvogels enz. Dus, zorg voor eten op de plank van je zelf en je bijtjes en hun 'liefhebbers' . bee-tree

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: 26 juli Sancta An, mieren en winter

Bericht door Erik Konijn » vr 26 jul 2013, 16:44

Hallo bee tree,
Wat denk je van wat katten aan te schaffen. Ik heb er nu 4 lopen en ze vangen heel wat muizen weg ook dus een optie. :D

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 26 juli Sancta An, mieren en winter

Bericht door Embraced » ma 29 jul 2013, 11:42

Spitsmuizen zijn giftig voor katten..

Hoewel ze deze soms wel vangen, maar opeten doen ze niet.
:music-rockout:
Embraced

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten