Boekweit

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » di 20 aug 2013, 10:51

Boekweit is net als Rogge en Spurry niet veeleisend. Zoals Semar al zegt kan het verbouwd worden
op voor de planten voedselarme zandgronden. Daar behoren ook de dalgronden toe, die kunstmatig
gemaakt zijn na het afgraven van het grootste West-Europese vastelandshoogveengebied, het naar Boertange
of Bourtange genoemde Bourtanger Moor.
De zaden die op Beukenootjes lijken, (vandaar Beukweit of Boekweit of Buchweize) verschaften onze
verre voorouders de grondstof voor hun dagelijks ontbijt; geen sponsachtige boterhammen besmeerd met
light halvarine, maar smeuiige, in echte boter gebakken boekweitpannekoeken. Kom daar tegenwoordig eens om.
Toen in de negentiende eeuw de kunstmest in zwang kwam, werd de Boekweitteelt vervangen door Tarwe.

In 1984 heeft Staatsbosbeheer grond verworven op een paar honderd meter bij mij vandaan die verschraald
moest worden om weer de hei terug te krijgen van voor de ontginning. SBB heeft er eerst 2 jaar mais op
verbouwd wat een enorme vreter is. Daarna heb ik dank zij goed contact, SBB zo ver gekregen, dat er een jaar
Boekweit verbouwd werd, voordat er hei gezaaid zou worden. Nog steeds geniet ik bij tijd en wijle van
de heerlijke donkere aromatische honing die ik in 1986 geslingerd heb. De herinneringen aan de mooie jaren
van dik 25 jaar geleden, toen we samen de Boekweithoning over de 'spekkendikken' sprenkelden, komen dan weer
boven drijven.

Gelukkig zit er in de akkerrandmengsels ook behoorlijk wat Boekweit. Als je nog laat heel donkere honing oogst
op 'bladhoning' lijkend, donkerder dan heidehoning, heb je het bewijs dat de bijen op Boekweit hebben gevlogen
in het geval dat je ze er niet op hebt zien vliegen om meer dan een reden. Bijenboom

P.S. Spekkendikken zijn vollemaaltijdswafels, dikker dan gewone platte wafels of 'kniepertjes'
Wie er meer van wil weten, moet het jaarlijkse Oogstfeest bezoeken op zaterdag 24 augustus aanstaande in Onstwedde.
Daar worden ze door tien dames en heren in historische klederdracht terplekke gebakken.
Alle historische landbouwwerkzaamheden worden live vertoond. Zie internet voor gegevens,'n Trefwoord: Onstwedder Gaarven.

Flower Eelco Power
Berichten: 32
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 21:55
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica Beebreed en F1 Beebreed.
Locatie: Net buiten Leiden
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Flower Eelco Power » di 20 aug 2013, 11:19

Heerlijk boekweithoning ! pannekoeken met stroop in 1 potje ;-)
Ik wil het hier in de buurt ook promoten om te zaaien, lijkt me een heerlijke toevoeging.
:hive:
Ik ben niet gek, ik ben een bij. Zoem zoem zoem...

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2013, 13:17

Ik heb deze ochtend wat publicaties gelezen over nectarproductie. Hierbij kwam ik 1 tegen over boekweit:
In buckwheat, nectar is secreted by trichomes and probably proceeds, at least in part, from phloem sap. Nectar secretion is strongly influenced by floral morph type, plant age, inflorescence position and light.
Dus (de hoeveelheid) uitgescheiden nectar is afhankelijk van het phloeem sap (en de kwaliteit ervan) (en niet van xyleem sap). Verder wordt het sterk beinvloed door de bouw van de bloem (short pistil and long stamens; ipv lange buis? en korte stamper), de ouderdom van de plant (hoe ouder>nectar) en de positie van de bloem (hoger > meer nectar) en de hoeveelheid licht. Meer licht zorgt ervoor dat de bloemen (eerder) open gaan en nectar productie wordt getriggerd en licht zorgt ook voor fotosynthese in de bloem (daar bevindt zicht ook chorloplatsen) die nectar aanmaken.

Simpel vertaald: het kan te maken hebben dat de plant toch geen goede phloeemsappen kan aanmaken of dat je nog even geduld moet hebben en wacht tot dat de planten wat ouder wordt, i.e. verder in bloei komem. Ook kan het goed zijn dat er toch een minder aantrekkelijk varieteit is gezaaid, i.e. boekweit van het type lange bloembuis en korte stamper.

Bron: http://aob.oxfordjournals.org/content/1 ... l.pdf+html

Hier staan ook linken over rassen boekweit.

gr.
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door m.kolsters. » di 03 sep 2013, 21:01

En als je de verkeerde boekweit hebt gezaaid.
Het moet de driehoekige bruine zijn.
En anders vliegt er geen bij op.
Tinus Kolsters

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » wo 04 sep 2013, 12:38

Maarten Kleyne en Bart de Coo lijken het meest gelijk te krijgen.
Zonet ben ik teruggekeerd na een lange wandeling met een bijenvriendin, Jannie.
We begonnen om 10 uur op advies van Bart. De zon brak zo nu en dan door, het was windstil, een voor
ons aangename temperatuur van 20 graden. Op weg naar het Boekweitveld zagen we een wit waas over het groen.
De luiken ofwel blinden van de eerste bloemen leken volgens mijn Zuid-Hollandse Jannie geopend te zijn.
Ze had gelijk, de kelkblaadjes waren opzij geduwd. En toen kwam het moment van de waarheid.
We zagen tegelijk aan de rand van het veld elk een honingbij. En toen een derde, een vierde. etcetera.
Was het hele veld er mee bezaaid ? We wandelden het veld rond. Overal waren ze te vinden. Soms snel van de
ene bloem naar de andere spurtend, dus een teken van "niks te halen", maar evenveel bijen die gingen "zitten" dus aan hun
trekken kwamen. De Boekweit met zijn mooie Latijnse naam HONINGT. Thuisgekomen snel naar de volken.
Prima vlucht, weliswaar nog geen razende drukte bij de vlieggaten, maar er komen nog mooie nazomerdagen.

Vanavond ga ik mijn neus bij de vlieggaten houden. Gisteravond hoorde ik het geluid van indampende werksters
maar ben vergeten de lucht op te snuiven. Boekweitnectar heeft een kenmerkende geur die ik nog wil beschrijven.

P.S. Boekweit heeft 3 Latijnse namen. Welke de recente is moet ik nog opzoeken . Fagopyrum esculentum Mónch
Fagopyrum sagittatum Gilib, Polygonum Fagopyrum L.(van Linnaeus)
Volgens mij moet de naam van diegene gebruikt worden die Boekweit voor het eerst de wetenschappelijke naam
heeft gegeven. Dat is m.i. Carl von Linné geweest. Leefde van 1707-1778, Uppsala Zweden Tot zo ver Zjef

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » wo 04 sep 2013, 23:24

Na het middageten heb ik om 3 uur het veld bezocht.Geen bij meer te bekennen, ook niet om 17 uur en 19 uur.
Morgenvroeg donderdag 5 september begin ik om zeven uur weer te kijken.

Op afstand kun je al gewaar worden of Boekweit honingt. Dus, als je nog te ver van de akker verwijderd bent
om bijen te kunnen onderscheiden, kun je aan een ANDER DIER al zien dat Boekweit een excellente honingplant is
net als Koolzaad . De jongen er van worden zelfs door hobbytuinders bestreden. De vorige
week sprak ik even met een klant van een tuincentrum die met een pakje de winkel verliet. In Oost-Groningen
kun je de meeste mensen rustig vragen stellen, ook als je ze niet kent. Ook het doosje in zijn hand
werd onderwerp van gesprek. Het was tegen rupsen op Koolplanten. Ik snauwde quasi verontwaardigd "Daar
gaan de bijen ook kapot aan, kijk maar, de werkzame stof staat op de verpakking" Ik mocht het lezen.
Het viel me mee. Het was op basis van pyrethrum. Toch adviseerde ik hem ze handmatig te vangen.

Er vlogen vanmorgen 100 Koolwitjes laag boven het Boekweitveld. Hoeveel dat er naast die 100 op de bloemen zaten
te drinken, konden wij niet zien. Ik heb één paartje innig verbonden gezien. Morgen zal ik de soort
op naam brengen. Dus, wie niet de tijd heeft om de bijen te ontdekken die zich over de miljoenen bloempjes
verspreiden , let op de Koolwitjes. Zijn die er, dan zijn er ook bijen.

Na 3 uur 's middags heb ik dat grote aantal vlinders niet meer boven en op de Boekweit gezien.Bijen en vlinders moesten
hun heil ergens anders zoeken zoals op de akkerranden met Bladrammenas waar het ook altijd wemelt van Koolwitjes.

P.S. Aan het ruiken bij de vlieggaten ben ik nog niet toegekomen. Wel zag en hoorde ik ze met indampen bezig.
Ondanks dat de verwachte regen op zaterdag en zondag niet gevallen is, staan de planten er goed bij.
Oost-Groningen heeft het klimaat van het Eemsland en Twente. Niet dat van Noord-Groningen boven de isotherm
die globaal loopt van de stad Groningen over Winschoten naar Bad Nieuwe Schans. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » do 05 sep 2013, 10:07

Vanmorgen om 8 uur zomertijd stond ik in de Boekweit. Thuis vlogen al enkele bijen maar op
de Boekweit zag ik bij noch vlinder. Het was voor hen nog maar 7 uur normale tijd.

Vóór de rij kasten lag thuis een "gehaakte sprei" over het hoge gras van wel 2000 vierkante meter.
'Het bedje was gespreid voor de apifiele achtpotige predatoren'
Het was 10 graden; dauwdruppels zorgden dat het immense vangweb er wit uitzag.

Op de Boekweit vloog nog niks zoals gezegd. Dat was maar goed ook. Weliswaar was het veld
niet oversponnen met spinnewebben zoals op de hei en mijn wei, maar de bladeren van Boekweit
waren van boven en van onderen kletsnat, evenals de bloemtrossen.
De bijen zouden er op vastplakken als ze verkeerd zouden landen.
De nattigheid is heel gunstig voor de blad en bloem. Geen uitdrogingsgevaar. Bovendien.............
PLANTEN ZUIGEN HET CONDENSWATER MET HUN BLADEREN OP. Zo krijgen ze toch nog wat extra's binnen
ten gunste van de nectarklieren.
Gelukkig is de luchtvochtigheid overdag de laatste dagen gunstig voor het ' honigen'
Ik moet hem nog meten met de hygrometer. Ik had de hogere luchtvochtigheid al gemerkt aan de was.
Die was na twee dagen buiten hangen nog niet goed droog. Wat een verschil met de vorige week; toen was de was
al binnen een paar uur droog.

HOGE LUCHTVOCHTIGHEID, ZUID-OOSTELIJKE WARMTE EN WINDSTIL WEER zijn ideale milieufactoren voor de NECTARVLOED.

P.S Doen de bijen die op Boekweit ingevlogen zijn, de rest van de dag GEEN FLUIT meer als Boekweit alleen
's morgens honigt ? Bijen zijn volgens de boeken immers bloemvast.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door Ewout » do 05 sep 2013, 11:31

bee-tree schreef:Doen de bijen die op Boekweit ingevlogen zijn, de rest van de dag GEEN FLUIT meer als Boekweit alleen 's morgens honigt ? Bijen zijn volgens de boeken immers bloemvast.
Bloemvast in een enkele vlucht! Wordt er bij thuiskomst al te verleidelijk gedanst voor een andere dracht, dan schakelen ze in no-time om. Mooi beschreven en onderzocht door Seeley (in dat veel te dure maar oh zo interessante boek).

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » do 05 sep 2013, 15:13

Ewout, hartstikke bedankt voor je snelle knappe speurtocht in de omvangrijke bijenliteratuur.

Vanmiddag om half twee stond ik weer in de boekweit. Het was thuis 30 graden in de schaduw, op het veld
in de zon leek het wel 40 graden.
Wie de biofysiologie van planten niet bestudeerd heeft, zou neerslachtig kunnen worden van het beeld dat
het boekweitveld vertoonde.........Slap hangende bladeren, geen bij te bekennen, wel 'n enkele zweefvlieg
en nog wat Klein geaderde Koolwitjes die elkaar leken te verdrijven als kapers op de kust of die door de
sexferohormonen tot elkaar werden aangetrokken. Ze gingen niet op de bloemen zitten zoals vanmorgen om 10 uur.

Boekweit heeft net als Balsemien erg dunne bladeren. Uit zelfbescherming tegen vochtverlies en afsterven sluiten
zich de huidmondjes aan de onderkant van de bladeren als de lucht te warm en|of te droog wordt, zoals midden op
de dag meestal het geval is. Door de sluiting valt de aanzuiging van water stil. De waterspanning daalt. Het blad
gaat slap hangen. De wortels benutten het gespaarde water om verder te groeien, de diepte in, teneinde dichter
bij vochtiger bodemlaagjes te komen. Bij een nieuwe droogteperiode loopt de plant dan minder gevaar te lang te weinig
water in de bladeren te hebben waardoor die zouden afsterven.
Water wordt vooral bespaard in nectarklieren want de de meeste plantensoorten hebben een lange voortplantingsperiode.
Gemiddeld 6 weken. Boekweit kan nog wekenlang vrucht zetten. Er mogen vandaag gerust duizenden bloemen
onbevrucht blijven door het wel erg korte bijenbezoek van maar 2 uren.

Toen ik thuis kwam verbaasde ik me over de enorm drukke vlucht, lineair ofwel lijnrecht in en uit. Nog niet het gedans
vóór de kasten dat de afgelopen dagen tussen 2 en 5 uur plaatsvond, wat zo sterk was dat het deed denken aan zwermerij.
De volken vinden waarschijnlijk nog heel veel in de akkerranden. Ik verwacht dat de 'Boekweitbijen' zich gedragen
volgens het genoemde standaardwerk dat Ewout geraadpleegd heeft. Nogmaals bedankt. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Boekweit

Bericht door bee-tree » do 05 sep 2013, 22:24

Word je van de Boekweit- en Balsemienstorys en misschien binnenkort van Knikkend Tandzaad
nog niet gestoord ? Ik in ieder geval niet. Hoe meer drachten eens flink onder de loupe genomen worden,
hoe beter.

Om negen uur vanavond kon ik pas het laatste bezoek aan Boekweit brengen.Het was het schemermoment
waarop de wilde Bosuilman voor het eerst weer sinds de afgelopen winter zijn meest bekende baltsroep in onze jungel
liet horen.
Ik kon zonder zaklantaarn nog goed zien dat de Boekweitbladeren niet meer slap hingen maar mooi strak horizontaal stonden.
Hoe laat het herstel begonnen is moet ik morgen achterhalen. Er zijn nog verschillende facetten van het leven van deze
fraaie plant met haar 'n halve tot hele centimeter kleine ondiepe bloempjes te onderzoeken. De bijen met hun relatief
korte tong hoeven nauwelijks tijd te besteden aan het naar binnen en buiten kruipen zoals ze dat bij andere soorten doen.

Er zijn nog andere familieleden van Boekweit die wat aan bijen te bieden hebben. Denk aan Perzikkruid en Veenwortel en
aan Japanse Duizendknoop, een forse plant die als veevoer gebruikt kan worden, maar een slechte naam heeft omdat
ze muren uit hun voegen kan drukken, althans volgens 'zeggen' Ze bloeit laat in het jaar uitbundig. Ik heb er nu al gezien.
Sla de 'Flora' eens open bij de familie die de biologen Polygonaceae ofwel Veelknopigen noemen, maar meestal Duizendknopigen
wordt genoemd. Ook het zogenaamde Varkensgras tussen stoeptegels behoort er toe. De miniscuul kleine bloempjes
worden ook door de bijen bevlogen.

Wouter en Seeley hebben me verzoend met het feit dat de bijen niet de hele dag op Boekweit kunnen vliegen.
Ze worden in de kast ge-attendeerd op andere nectarbronnen. Ik denk te weten waarop mijn bijen zijn overgeschakeld
toen boekweit haar kroeg sloot bij die zeldzame 30 graden van vandaag. Ik bezocht om 4 uur in de middag, het heetste
moment van vandaag, het heideveld dat op 200 meter van het boekweitveld af ligt. Ik hoorde op afstand gezoem
Het bleken geen hommels te zijn maar bijen. Op elke vierkante meter forse struikhei wel 50 bijen tegelijk.
Dus hei heeft geen last van de hitte, boekweit wel. Dat is ook wiedes. Heideblaadjes zijn dikker en zitten gepotdekseld
over elkaar. Geen gevaar van snelle uitdroging. Ook voor heide-imkers moet het morgen en overmorgen en wie weet
hoe lang nog, een dubbel feest worden; genieten van de mooie nazomer en goed gevulde raten met honing.

Wie kan nog andere drachtbronnen melden die het momenteel goed doen, zodat de bijen veel nieuwe sterke
winterbijen kunnen maken ? Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten