Waar vliegen de bijen nu op.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

chaussie
Berichten: 97
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 17:23
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door chaussie » di 04 feb 2014, 21:41

de fotos zijn wat onduidelijk maar ze brengen hompen met stuifmeel mee terug;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door m.kolsters. » wo 05 feb 2014, 12:27

Meindert je hebt gelijk, boom/struik die pas in juli/augustus bloeit n.l. de amorpha fruticosa
Ik heb de foto er op gezet om dat het een goede bijen plant is ( struik ) maar de bladeren lijken op acacia.
Kunnen de goede imkers hem nu kopen en hij is heel mooi van bloem.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 feb 2014, 16:38

agastache schreef:Tinus de foto die je laat zien is volgens mij van een boom/struik die pas in juli/augustus bloeit n.l. de amorpha fruticosa, als die nu bij jou bloeit mag het in de krant en niet alleen op dit forum.

groeten en drink niet te veel mede
meindert
Hier nog een goede beschrijving met foto's.
!Hans.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door m.kolsters. » do 06 feb 2014, 14:16

Bedankt Hans dat is de juiste foto met beschrijving.
En nu ken ik hem ook.
Tinus Kolsters

aa akker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:08
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door aa akker » za 08 feb 2014, 02:33

Dag Rogier
Gisteren gezien en ook in voorgaandejaren in het vroege voorjaar ,meerdere bijen die vliegen op de winterjasmijn.Ik heb een foto als bijlage bij gedaan ik hoop dat dat gelukt is.

Groet AA
Bijlagen
IMG_0051.JPG
bijen op de winterjasmijn

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door m.kolsters. » za 15 feb 2014, 11:05

Van morgen met veel wint vliegen de bijen op de kerst roos of helleborussen op elke bloem wel een bij.
Tinus Kolsters

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door de vos roger » za 15 feb 2014, 11:19

Hier bij ons ook heel wat wind vandaag en rond de 11°, deze morgen rond 9u30 zag ik al bijen met pollen de kast binnenlopen, vooral de helleborus en de sneeuwklokjes worden bezocht.
Op de winterjasmijn die ik staan heb, zag ik nog nooit een bijtje zitten,het is ook zo dat de bijen wel hun keuze maken als het aanbod groot genoeg is, dan nemen ze het "beste" eerst ;-).
groetjes uit Vlaanderen
roger

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:03
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica /bastaard
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door Pieter » za 15 feb 2014, 13:19

Krokussen in Maastricht, 15 februari 2014.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » wo 19 feb 2014, 12:04

Pieter, wat een plaatje ! Om jaloers op te worden. Was dit te zien vanaf een terrasje op het Vrijthof
of vanaf een bankje in het park aan de voet van de Middel-Eeuwse of Romeinse stadsmuur, dichtbij de Helpoort ?
Bij mij aarzelen de Crocussen nog steeds om open te gaan. Vanmiddag moet het gebeuren.
Enkele volken vlogen gister op de overgebleven Hazelaars bij nota bene bewolkte hemel en maar 7 graden Celsius.
Dat moeten vast afstammelingen zijn van de 'Donkere bij', de Apis mellifera nigra, ook wel 'Bruine bij' genaamd,
omdat de meeste bruin zijn als ze jong zijn, en pas op oudere leeftijd donkerbruin worden wat ons oog als zwart ervaart.
Vooral als ze de beharing verliezen, zoals dat bij rovende bijen het geval is, ziet het achterlijf er glimmend zwart uit.
Overigens, het verlies van haren vindt ook plaats als de bijen zich in stugge strobloemachtige struikheidebloempjes
in en uit wringen. Dat gebeurt ook bij Korenbloemen.

De donkere bij vliegt bij lagere temperaturen dan de lichte bijenrassen. Ik heb zelfs waterhaalsters bij 5 graden, maar windstil
weer gezien. Dat lijkt me slecht voor de maag. Wat denk jij daar over ? Het zijn toch jouw eigen kasten die op de foto
te zien zijn ? Dan weet je toch zeker meer dan alleen dat bijen fotogeniek zijn in combinatie met bloemen.
Fotografeer jij ook bijen die op vieze dingen zitten ? In Duitsland heeft 'n imker die naast een paardenpiste woont
z'n bijen op paardenvijgen waargenomen. Momenteel staan op ons forum bijen op bouwkit. Sorry dat ik afwijk. Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door bee-tree » wo 19 feb 2014, 17:27

Hallo Pieter, de zon is vamiddag zo nu en dan doorgebroken waardoor de temperatuur even opliep naar
12 graden in de zon, Nauwelijks wind. De Hazelaar van gister, waarop ik pas wat bijen kon ontdekken toen ik
dicht op hem stond, hoorde ik vanmiddag al op een afstand van 30 meter zoemen; uiteraard dank zij de bijen.
Het feest kon niet op, want verderop ontdekte ik een grote Elzenboom, vol met bloeiende stuifmeelkatjes, net zulke
lange als bij de Hazelaar, maar nu met paarsachtige helmknopjes in de 100 meeldraadbloempjes die samengepakt
als een mini-fricadel met duizenden de nu nog bladloze Elzenboom tot één van de mooiste windbloeiers maakt.
Er vlogen niet zoveel bijen op als op de Hazelaar. De katjes zijn nog maar half open.
De bijen maken er kleinere stuifmeelklompjes van als bij de Hazelaar. Doordat tevens de paarse kleur minder goed
opvalt, wordt de Elzendracht vaak door imkers over het hoofd gezien. Ik hoop dat je de bloeiende Elzen op foto zet.
Zodra de zon weg ging, keerden de bijen met piepkleine hoeveelheden in hun korfjes naar de kasten terug.
Bij elkaar ben ik tevreden over de paar uur dat ze vers stuifmeel hebben kunnen halen. Ik vertrouw er op, dat volken
die met stuifmeel aan kwamen vliegen, tot nu toe goed de winter uitgekomen zijn en moergoed zijn. Het lijkt dit jaar
heel wat beter gesteld te zijn dan vorig jaar. Ik vond het nog te koel om de winterbedekking er af te halen. Alles is serieus. Zj.

.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten