bijenboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

bijenboom

Bericht door buzzer » vr 15 nov 2013, 15:28

Ik overweeg de treurwilg in mijn voortuin een verder voortbestaan in de kachel te gunnen. Een prachtige boom, die in zeven jaar tijd, van een stokje in de grond tot een enorme boom uitgroeide. De wortels verwoesten de bestrating en de bladeren verstoppen de ventilatieroosters van de auto. Ondanks (dankzij) rigoureus snoeien loopt dit volledig uit de hand.
Nu heb ik mijn zinnen gezet op een bijenboom, die de periode tussen de linde en de hedera mooi op zou kunnen vullen.
Een boomkweker in de buurt die ik benaderde vertelde mij dat de boom moeilijk verkrijgbaar is en in ons klimaat matig bloeit. Hij zoekt voor mij een exemplaar.
Weet iemand van jullie een goed exemplaar te koop of heeft iemand ervaring met deze boom?
Ook suggesties van jullie zijn van harte welkom.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 nov 2013, 15:56

Buzzer je kunt de boom uitstekend zaaien. Ik heb een zaailing van ongeveer 9 jaar oud.
Als eenjarige meegenomen bij honingkeuring bij de afdeling Bunnik. Heeft in 2012 gebloeid.
Even zoeken naar "bijenboom" en je hebt bomen genoeg. O.A. Boskoop
Verder een uitstekende beschrijving - met foto's op de site van Hennie Oude Essink http://www.bijenplant.nl/bijenboom.htm
!Hans.

Dajo Wielens
Berichten: 29
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 17:36
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door Dajo Wielens » vr 15 nov 2013, 15:59

Een aantal jaren terug drie exemplaren van ca 8 jaar oud geplaatst. Eerste zomer was extreem droog, één boom door droogte afgestorven, één boom heeft het het jaar erop zeer moeilijk gehad, de derde zonder problemen uitgegroeid tot een mooi exemplaar. Zijn wel wat gevoelig voor extreme vorst. Exemplaren bij mijn zijn sophora japonica - schijnen tegenwoordig betere ondersoorten gekweekt te worden.

Laat je door een deskundig iemand informeren anders wordt het een teleurstelling. Duurt helaas wel xxx (te lang) jaren voordat ze gaan bloeien. Maar als ze dan bloeien ......

1e jaren zeer goed terug (laten) snoeien.
Suc6

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door A.A. Staals » vr 15 nov 2013, 16:04

Dajo Wielens schreef:Een aantal jaren terug drie exemplaren van ca 8 jaar oud geplaatst. Eerste zomer was extreem droog, één boom door droogte afgestorven, één boom heeft het het jaar erop zeer moeilijk gehad, de derde zonder problemen uitgegroeid tot een mooi exemplaar. Zijn wel wat gevoelig voor extreme vorst. Exemplaren bij mijn zijn sophora japonica - schijnen tegenwoordig betere ondersoorten gekweekt te worden.

Laat je door een deskundig iemand informeren anders wordt het een teleurstelling. Duurt helaas wel xxx (te lang) jaren voordat ze gaan bloeien. Maar als ze dan bloeien ......

1e jaren zeer goed terug (laten) snoeien.
Suc6
Dit is een andere boom: honingboom.
ad staals

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door de vos roger » vr 15 nov 2013, 18:42

Buzzer een goede bijenboom die in augustus bloeit is de tetradium daniellii,
en deze boom is bijzonder winterhard.
De Heptacodium miconioides is ook een zéér goede en bijzondere bijenplant die meestal in struik wordt aangeboden, afkomstig uit China, en kan winters tot -30 ° aan.
Ook de Koelreuteria paniculata is een late zomerbloeier, de lange gele trossen bloemen trekken enorm veel bijen aan.
roger

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door Erik Konijn » vr 15 nov 2013, 21:06

Ik heb vorig jaar bij een imker 8 Tetradiums gehaald 5 euro per stuk. 2 stuks bij de gebr Bulk in Boscoop 15 euro per stuk. Bomen ongev 2-3 jaar oud. Ze zeggen dat hij na 4 jaar gaat bloeien en na 10 jaar een hoogte van 6 m bereikt. Ik heb er nu 6 om mijn huis geplant. 4 zijn er bij veschillende buren geplant in de directe omgeving. Dat ze allemaal maar goed mogen bloeien. :D

dirk02
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 10:34
Imker sinds: 5 jaar
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Merksplas (B)
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door dirk02 » za 16 nov 2013, 16:36

Heb ze eens gehaald in Wernhout bij boomkweker Van Gastel
€ 1 stuk en na 4 jaar bloeien ze weelderig!!!


:wink:

gr Dirk

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door renske » zo 17 nov 2013, 21:52

De Tetradium daniellii is wel leverbaar, ik kan ze bestellen bij mijn leverancier, maar het is dan meer een struikvorm met 2-3 takken. Ik heb er zelf eentje 2 jaar staan, hij heeft nog niet gebloeid, is wel behoorlijk hoog geworden, een meter of 3-4. Geen vorstschade, ondanks 2 stevige winters.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door FerryB » zo 17 nov 2013, 22:41

renske schreef:De Tetradium daniellii is wel leverbaar, ik kan ze bestellen bij mijn leverancier, maar het is dan meer een struikvorm met 2-3 takken. Ik heb er zelf eentje 2 jaar staan, hij heeft nog niet gebloeid, is wel behoorlijk hoog geworden, een meter of 3-4. Geen vorstschade, ondanks 2 stevige winters.
Hoi Renske,

Kan ik er dan 1 of twee bij jou bestellen en zo ja wat gaat dat kosten, wil je ze versturen en wanneer kan ik ze het beste planten (voorjaar, najaar enz.)
Alvast bedankt voor de moeite.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: bijenboom

Bericht door renske » di 19 nov 2013, 11:41

Ik stuur je een PB.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten