Blauwe Lupine

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aldo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 17:59
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Blauwe Lupine

Bericht door aldo » do 20 mar 2014, 18:33

Vraagje:
Wij hebben vanochtend ruim twee hectare blauwe lupine (Lupinus angustifolius) ingezaaid.

Van een imker kregen wij de vraag of het de moeite waard was hier een kast bij te plaatsen.
Als ik zoek naar lupine zie ik hem wel steeds genoemd worden als drachtplant maar dan wel met lage drachtwaardes.

Zou het voor hem de moeite waard kunnen zijn om kast(en) te plaatsen?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Blauwe Lupine

Bericht door Bart de Coo » vr 21 mar 2014, 08:04

Ik denk niet dat lupine een emmer honing gaat opleveren. Een tijdje terug was lupine in het nieuws. de lupinezaden laten zich namelijk ongeveer behandelen als bonen: ze zijn enorm eiwitrijk en ze zouden in de toekomst wel eens een zeer interessante vleesvervanger kunnen worden. In de berichten was uiteraard sprake van de lupine als verbetering van de drachtweide. Dat zal zeker waar zijn, maar niet in die mate dat je er kasten bij kunt zetten voor de honing, wellicht wel voor de bestuiving. Ik zou het eens met een kastje gaan testen en ik zou er niet te veel van verwachten. Een interessant experiment is het zeker, met het oog op een mogelijke toekomst.

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Blauwe Lupine

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 21 mar 2014, 08:22

Ik heb ze op mijn groententuin gehad, daar kwamen wel heel wat bijen en hommels op af. Of het ook nectar oplevert weet ik niet.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Blauwe Lupine

Bericht door Bart de Coo » vr 21 mar 2014, 08:27

Kasten erbij zetten voor het stuifmeel dan? Toch ook een aardige reden.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Blauwe Lupine

Bericht door Jaap v.Popering » vr 21 mar 2014, 08:50

Het lijkt mij dat de teler er meer voordeel aan heeft dan de bijenhouder . Moet je de bloembouw even bekijken , dan zie je dat de honingbij daar moeilijk bij kan komen .
De hommel is zwaarder en heeft daar dan minder moeite mee .

Jaap v P

Gebruikersavatar
aldo
Berichten: 17
Lid geworden op: do 06 jun 2013, 17:59
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Blauwe Lupine

Bericht door aldo » vr 21 mar 2014, 09:44

Ok dank allen!

Het zal voor hem dus waarschijnlijk de moeite niet waard zijn een kast te plaatsen, tenzij hij echt geen andere plek kan vinden.
Er staat ook nog een paar are asperge op dat veld en heb mijn eigen bijen vorig jaar wel met stuifmeel van de asperge binnen zien komen, dus misschien dat het daarom toch nog interessant voor hem kan zijn.

Zelf testen met een kastje gaat hem nog niet worden gezien ik nu nog maar één volkje heb en die blijft op z'n vaste plekje op onze boederij, kan ik er makkelijker even elke dag uurtje bij zitten te genieten :)

De lupine word hier ook geteeld voor vleesvervangers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 21 gasten