Balsemien 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » ma 14 jul 2014, 12:00

Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd, waarom er hier zoveel Balsemien staat en dat er ook geen enkele bij met een witte rug binnen komt
Hier en daar staat de Balsemien nog geen 20 meter van de kast,is 7 meter breed en zo,n 800 meter lange gordel van rose /witte bloemen.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door ndj » ma 14 jul 2014, 18:19

Weet je waar ze wel op vliegen?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jul 2014, 18:26

Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd, waarom er hier zoveel Balsemien staat en dat er ook geen enkele bij met een witte rug binnen komt
Hier en daar staat de Balsemien nog geen 20 meter van de kast,is 7 meter breed en zo,n 800 meter lange gordel van rose /witte bloemen.
Denk zo langzamerhand toch dat de balsemien echt met de tenen in het water moet staan of toch liefst elke dag even. Maar zeker weten doe ik het niet. Ben erg benieuwd of de bijen nu met het hetere weer op de balsemien blijven vliegen.
JP

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » di 15 jul 2014, 08:20

Hoi JP

"IT GIET OAN" ? Al het nu maar niet gaat dooien :D :D

Gisteravond even leuk gebabbeld met verschillende "Bieschbosimkers".
Daar begint de bloei langzaam op gang te komen, terwijl hier langs de Lek alles al volop bloeit. Maar vanochtend hoorde ik dat gisteren de eerste bijen wit binnen komen. Dat gaat zo,n veertien door en dan zou de massale haaldrift op gang moeten komen. We wachten af.
Hier thuis is er nog geen bij die er op vliegt.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jul 2014, 09:59

Inderdaad giet it oan!
Mijn volken zijn niet top. Maar belangrijkste is dat ze de komende weken goed hierop aansterken.
Vraag is ook wat de balsemien gaat doen als het zo warm is.

gr.
JP

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » zo 03 aug 2014, 10:11

Alarmerend bericht ? 10 Minuten geleden op radio 1. Vroege Vogels. Flevoland trekt ten strijde tegen de Reuzebalsemien.
De woordvoerder had het, behalve over de bedreiging van de autochtone flora door de balsemienen, ook over
de bedreiging van walkanten . Die zouden afkalven omdat de dieper wortelende grassen en andere vaste planten
verstikt zouden worden door de balsemienen die eenjarig zijn en niet diep wortelen en derhalve geen bijdrage
leveren aan de versteviging van de oevers. Klopt die visie ?

Afgelopen week fietsten we langs de oevers van de genormaliseerde Eems bij Herbrum in het Duitse Emsland.
Wat een plaatje ? De walkanten boordevol bloeiende balsemienen, Mijn gezelschap had geen zin om mij af te laten
dalen naar de waterkant. Er stond een sterke stroming; het was eb .
Ik zou kunnen uitglijden op de stenen bekisting. Allemaal aangevoerde rotsblokken uit het Teutoburgerwoud.
Ik kreeg geen gelegenheid om bijen te spotten.
Als een oever bekist is, zoals langs de Eems en elders, zouden we het bespuiten met balsemienverdelgende middelen
ten strengste moeten afkeuren.
Thuis op droge zandgrond heb ik de eerste bijen met het Balsemienzegel gespot. Er is overigens nog heel wat andere dracht. Zj.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door JackC » zo 03 aug 2014, 12:37

Zjef, mijn ervaring met balsemien is dit niet. Ik heb hem sinds 2002 staan, sinds 2007 in de tuin waar mijn bijen staan. Ieder braak liggend stukje neemt hij in, maar waar aangesloten bodembedekkende begroeiing is maakt hij weinig kans. Dit jaar heb ik nogal wat bosplantsoen aangeplant,met daar tussenin de geranium maccrorizhum die zijn overwoekerd door de balsemien maar wel allemaal aangegaan. Na de eerste vorst is de balsemien weg!
Wat de oevers betreft: in Limburg is het beleid de riviertjes en beekdalen zoveel mogelijk natuurlijk te laten meanderen, mijn idee is dat de balsemien dit proces alleen enigszins versterkt en ja helaas verdringt hij daarbij de zeldzame brandnetel een beetje.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » zo 03 aug 2014, 13:54

Onlangs was ik in de buurt van de Dinkel en de Reugerbergerbeek Het is niet te begrijpen hoeveel mais daar verbouwd word. De imkers hebben daar veel bijen die het stuifmeel daarvan binnen brengen. Dit jaar staat de balsemien daar vroeg te bloeien Met als gevolg dat alle bijen massaal op de balsemien vliegen. Zou het zo zijn als er veel andere dracht (Lees betere) in de buurt is de bij niet meer op de mais vliegt ? De laatste dagen scherp opgelet wat het weer betreft,het maakte niet uit ook bij zeer zonnig en warm weer bleven ze halen tot het vele genoegen van de imkers daar. De omgeving lijkt veel op de Geul de meanderende de stijl met veel oeverbekleding zoals de balsemien
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » ma 04 aug 2014, 13:38

Hallo Apiario, ik hoop dat jouw hoop bewaarheid wordt, dat alle bijen, dus ook de wilde bijen, bloeiende MAIS
links laten liggen als tegelijkertijd de (Reuze}balsemienen in bloei staan. Dat zou er voor pleiten om balsemienen
te sparen. Dan hebben we een sterk argument om andersdenkenden te bekeren.
Ik hoop dat de makers van het radioprogramma 'Vroege Vogels' van de VARA ook ons imkersforum bezoeken.
We zouden ons Forum meer onder de aandacht moeten brengen van allerlei natuur- en landschapsbeherende instanties.

Ik hoop dat imkers in het stroomgebied van de Dinkel en Reutebeek eens 'n hele dag het bezoek
van bijen aan mais en balsemien monitoren. De mobiele telefonie maakt het mogelijk op hetzelfde moment tellingen
te verrichten bij mais en balsemien. Eerlijker kan niet.

Apiario, heb je nog contact vanuit Streefkerk met de imkers die zo verrukt over de balsemienen zijn ? Maak er werk van.
De imkers uit Flevoland zullen je er dankbaar voor zijn. Zj.

P.S. De reactie op Jack beschouw je maar als ook aan jou gericht.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » ma 04 aug 2014, 14:09

JackC schreef:Zjef, mijn ervaring met balsemien is dit niet. Ik heb hem sinds 2002 staan, sinds 2007 in de tuin waar mijn bijen staan. Ieder braak liggend stukje neemt hij in, maar waar aangesloten bodembedekkende begroeiing is maakt hij weinig kans. Dit jaar heb ik nogal wat bosplantsoen aangeplant,met daar tussenin de geranium maccrorizhum die zijn overwoekerd door de balsemien maar wel allemaal aangegaan. Na de eerste vorst is de balsemien weg!
Wat de oevers betreft: in Limburg is het beleid de riviertjes en beekdalen zoveel mogelijk natuurlijk te laten meanderen, mijn idee is dat de balsemien dit proces alleen enigszins versterkt en ja helaas verdringt hij daarbij de zeldzame brandnetel een beetje.
Jack, jij bent het dus met me eens dat de vrees voor balsemienen sterk overdreven is.
Het was beter geweest als de aanhef van jouw prima bijdrage als volgt had geklonken: Hallo Flevolandse woordvoerder
in het Vroege Vogels programma tussen 7 en 10 uur van de Vara op zondag 3 augustus jongstleden, VREES niet. Ik heb met
de fraai kronkelende snelvlietende Geul in het Zuid-Limburgse heuvellandschap , waar de enorme waterhozen van
de huidige zomer ook tijdelijk wateroverlast hebben veroorzaakt, minder sombere ervaringen.

Jack, maak ons nog eens je zin wat duidelijker, waarin staat, dat de balsemien de meandering versterkt en de
zeldzame brandnetel verdringt. Is bij de Geul afkalving gewenst ? Bedoel je dat ?
En bedoel je 'de zeldzame brandnetels verdringen' ironisch ofwel spottend ? Je hebt gelijk, als je bedoelt, dat langs
onze sloten en beken, in gebieden waar moderne landbouw bedreven wordt, het stikt van de brandnetels en zevenblad, omdat die
mee profiteren van de kunstmest die door de kunstmeststrooiers buiten de akkerranden terecht komt.
Brandnetels zijn veel minder uitroeibaar dan balsemienen en wortelen ook oppervlakkig. Dus voor oeverbeschoeiing
hebben beide planten weinig waarde. Er is nog veel meer over te vertellen. Dat bewaar ik tot nader orde. Zjef.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten