Balsemien 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » vr 08 aug 2014, 19:19

Susses, JacKc
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » zo 10 aug 2014, 06:57

Zondagsrust geldt niet voor de bijen, althans niet voor de mijne. Het is nu net half zeven geweest. Om zes uur
ging de zon rood op even nadat het paartje Bosuil elkaar welterusten had toegeroepen. Zij nemen dus wel rust overdag.
Maar mijn bijen waren al op stap, 'mientje in, mientje uit' om kwart over zes bij 15 graden C.en geen wind.
De balsemienen dropen van de dauwdruppels. De nachten worden koeler. :b10: :b10: :b10:

P.S. Zou ooit iemand z'n volken opgesloten hebben op Zondag, indachtig het Oude Testament dat je óók je
lastdieren rust moet geven net als jezelf ?

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Freek » zo 10 aug 2014, 09:20

Bee-tree
Zit nou deze zondag toevallig eentje potdicht bij mij :D.
Schudzwerm in de gang moet harmoniseren.

Freek

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » zo 10 aug 2014, 16:08

Vandaag was het bedompt en neerslachtig weer met af en toe een spetter. De Balsemien was in top conditie en de "witte wieven" lieten dat niet onberoerd
Bij de eerste kast is te zien dat nu ook de vliegplanken langzaam aan wit beginnen te worden. De bovenste bakken zitten al verzegelde (broedramen) vol met balsemien honing. Ben benieuwd hoe het in de Biesbos gaat volgens mij moeten ze daar pijpleidingen onder de kasten hebben aangelegd om de honing af te voeren :D
http://youtu.be/ll62GiUpr80
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

BijDaan.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: za 04 sep 2010, 17:57
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door BijDaan.nl » zo 10 aug 2014, 18:12

Afbeelding

Zoiets, Bertus?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » zo 10 aug 2014, 18:22

Precies, s,ochtens er bij gaan staan. En een krat met potten niet vergeten. :D
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » ma 11 aug 2014, 00:04

Om negen uur vanavond kreeg ik 'n telefoontje. 'De tweede en meteen laatste regebui van vandaag druppelde nog wat na.
Het was nog 20 C om 21 uur. In het Noord-Oosten was een stuk regenboog te zien toen de zon aan het ondergaan was in Z.-W.
De beller was 'n collega-imker. Hij vroeg "Waar zit je ?" M'n antwoord: "Ik STA vóór 4 bijenvolken". Hij weer: "Wat doe je daar nu
nog in het donker ?" Ik op mijn beurt: "Hier is het niet donker. Als je in huis zit met de lampen aan, lijkt het buiten donker "
Hij weer ; "Maar alles is toch nat" Ik: "Daar trekken de bijen zich momenteel niks van aan. Het is lekker zacht, 20 graden".

Hij: "Vliegen ze dan nog ?" Ik; "Nou en of" Hij: "Waarop"?" Ik: "Op de balsemienen, dezelde plant waarop jij
afgelopen donderdag meende 'n gemerkte koningin te zien landen en mij dat in paniek kenbaar maakte,toen we
koffie zaten te drinken tijdens 'n regenbui. Die koningin van jou op de balsemien achter het keukenraam
was 'n werkbij met het balsemienstempel dat jij nog nooit gezien had".

Hij: "Ze vliegen nu om negen uur nog steeds ?" Ik: "ja hoor, want in de grote balsemienbloemen zitten ze droog en warm.
In schemerlicht vinden ze nog best de weg. 'n Beetje regen deert ze niet. En de balsemien honigt 't beste na 'n bui". :angelic-whiteflying:Zj. Pas toen het Bosuilenpaar uitvloog stopte de bijenvlucht, zo schemerdonker was het toen.

P.S. Op de Balsemien vlogen ze vandaag van half zeven vanmorgen tot vanavond kwart over negen.
Het is tot 5 uur vanmiddag droog en warm geweest.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door Cor Van Pelt » ma 11 aug 2014, 00:40

Goede dag,
Die reuzebalsemien lijkt een geweldige bron van nektar. Is er zaad te koop bij jullie?
Of zou het een verboden? plant zijn?

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door apiario » ma 11 aug 2014, 07:43

Mogge Corregie,

Bee-tree heeft gelijk, inderdaad wordt er heel lang en zeer vroeg op gevlogen. Maar vorig jaar was het niet veel of te wel slecht Zoals altijd speelt het weer een grote rol Een ietwat bedomd en broeierig weer dan vliegen ze hun vleugels uit het lijf. De honing is wat matig van smaak. Maar daar kan je niet over twisten de hoeveelheid kan enorm zijn. Soms staan ze te lang en is er zoveel dat het broednest te klein word , dan moet je nog inwinteren vaak is dat dan te laat voor veel winterbijen. Meestal gaat het goed.
Wat zaden betreft dat weet ik niet, het is hier vanzelf gekomen en breid zich snel uit vooral langs waterige oevers zoals uiterwaarden Sommige mensen hebben er een hekel aan. Nu is het over zevenen en 15 graden matige wind en er wordt gevlogen als de beste Als je de stal nadert hoor je ze.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Balsemien 2014

Bericht door bee-tree » ma 11 aug 2014, 11:17

Beeatrix schreef:
apiario schreef:Beatrix,

Je geeft de juiste beschrijving. Niet meer weg te krijgen. Maar een uitstekende drachtplant tussen het riet.
Zou het een idee zijn om met een handjevol zaden wat aan 'guerilla gardening' te doen? Hier even verderop ligt een stukje grond wat volgens mij lang geleden iets van betegeld/parkeerplaats ofzo is geweest, er staat nu wat gras op en dat is het wel. Ik denk dat die balsemien het er prima zou doen, en het zou de boel daar absoluut wat opfleuren. :mrgreen:
Beeatrix, mooi bedacht woord, maar, in de huidige problematische staatkundige verhoudingen, be-angstigend woord,
Ben je nog van plan het in praktijk te brengen ? Dus het gabrieksterrein opfleuren met Reuzebalsemienen ?
Verzamel in ieder geval zaden voor Cor. Hij moet zich wel beperken tot z'n eigen tuin zolang als de discussie
over floravervalsing en afkalving van oevers nog loopt. Vorlopig niet méér dan 100 zaadjes opsturen met Kerstmis.
Cor moet tijd nemen om zich te bezinnen op het invoeren van niet gecertificeerd zaad.
Weet Cor of deze Balsemiensoort ook in Canada al ingeburgerd is als adventiefplant of exoot ? :angelic-flying: Zj.

P.S. In mijn buurt zie ik dat het gazon een jaar vol (eet)aardappelplanten staat. Het is 'n methode om de oud geworden
grasmat te vernieuwen. Oók vaste planten als grassen hebben niet het eeuwige leven op aarde (= grond).
Dankzij de aardappelteelt wordt de grond kaal doordat kiemplantjes van ongewenste kruiden onvoldoende licht krijgen.
Na het oogsten van de aardappels kan nieuw graszaad ingezaaid worden voor jonge sterke nieuwe grasplanten .
Ik zou het toejuichen dat Reuzebalsemien één jaar de rol van aardappelplanten zou mogen overnemen als het bewezen
is dat andere soorten onder haar bezwijken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten