[Gezocht]springbalsemien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door buzzer » za 28 mar 2015, 20:12

Dank voor de reacties. Ga de zaadjes proberen te laten ontkiemen. Lukt dit niet dan toch maar eens naar het Wisentbos voor een wandelingetje. Gemeente en Waterschap hebben de laatste weken weer huisgehouden in wilg en bermen met dracht dus ga ik maar wat aan zgn creatief tuinieren doen.... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Matts Vos » za 28 mar 2015, 20:14

Bij mn tante staat een paar honderd meter aan springbalsemien, zal in het najaar eens wat gaan oogsten :)

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door JackC » za 28 mar 2015, 20:40

Houd er wel rekening mee dat de springbalsemien niet voor niets vooral langs de waterkant groeit, als je hem elders plant of zaait zal hij ook wel groeien ( en zich verspreiden) maar nauwelijks nectar geven. Zelf heb ik dat pas een keer mee gemaakt, dat was een hele natte nazomer.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door maartenkleijne » za 28 mar 2015, 22:01

Wat jack zegt: ik heb al jaren een mooi veldje springbalsemien op droge zangrond, doet t goed maar vrijwel geen bijen, wel veel hommels.....
Ik heb trouwens nu een beperkt aantal plantenpotten met aarde van vorig jaar waarin balsemienen opkomen voor de liefhebber had al aan iemand beloofd, helaas vergeten wie.
gr,
m

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Matts Vos » zo 29 mar 2015, 01:41

Ah, dat verklaart waarom er dus ook amper een bij op te zien was!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 29 mar 2015, 10:49

Balsemien is heel erg afhankelijk van vochtigheid van de standplaats. Ik sta met mijn bijen op balsemien maar het ene jaar is het andere niet en soms laten de bijen het helemaal links liggen.

Gisteren net gezien dat er er miljarden balsemienplantjes zijn gekiemd. Een groene mat. Een zeer gevaarlijk periode! Krijgen we nog strenge nachtvorst dan zijn de plantjes weg en dood al de balsenien :( .
JP

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door p.zwartepoorte » zo 29 mar 2015, 12:39

Bij mijn op zandgrond heb ik ook balsemien gehad daar kwam geen bij op maar wel hommels ze staan dan te droog op zand ze moeten bij een beek of vijver staan
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door buzzer » zo 29 mar 2015, 14:21

maartenkleijne schreef:Wat jack zegt: ik heb al jaren een mooi veldje springbalsemien op droge zangrond, doet t goed maar vrijwel geen bijen, wel veel hommels.....
Ik heb trouwens nu een beperkt aantal plantenpotten met aarde van vorig jaar waarin balsemienen opkomen voor de liefhebber had al aan iemand beloofd, helaas vergeten wie.
je had mij verzocht "later" nog eens contact op te nemen Maarten. Ik heb echter al zaad en anders ga ik eens naar de polder om plantjes uit het Wisentbos te halen en daar de stal te bekijken. Dank voor je aanbod. :be1:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door maartenkleijne » zo 29 mar 2015, 15:06

Prima Buzzer, goed plan.
De zaailingen laten zich met moeite overplanten.
Als je ze uitsteekt:
-een zo groot mogelijke kluit
-eventueel een tussenstap met opfokken in een potje met goede grond
-goede vruchtbare plek geven, eventueel mesten
-goed nat houden tot ze flink groeien
Na het eerste jaar zaaien ze zich uit en hoef je nooit meer wat te doen, behalve wieden als het er teveel worden of in juli op halve hoogte afsnoeien als je vindt dat ze te hoog dreigen te worden, of een keer bijwateren als er een hittegolf is.
gr,
m

Jelle Van den Berghe
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Opglabbeek
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Jelle Van den Berghe » di 31 mar 2015, 11:22

Ik plaats nogmaals mijn reactie van vorig jaar:
Niet dat ik de steeds wederkerende polemiek tussen natuurbeheerders en imkers wil aanzwengelen (Ik vind die trouwens erg dom. Uiteindelijk streven beide groepen hetzelfde na, een bloemenrijk en biodivers landschap) maar het uitzaaien van reuzenbalsemien is echt een wansmakelijk idee.
Zie onderandere:
http://www.natuurenbos.be/~/media/Files ... 0FICHE.pdf
De plant concurreert onze inheemse flora van beek- en rivieroevers weg. Daardoor bedreigt ze niet alleen deze flora maar ook alle fauna (solitaire bijen, zweefvliegen, dagvlinders, libellen, dazensoorten, ...) die net zeer soortspecifiek afhankelijk zijn van de inheemse vegetatie.
Schrijnende voorbeelden hiervan zijn te vinden in de Belgische Ardennen waarop bepaalde plekken langs de rivieren tot voor 10 jaar nog schitterende oevervegetaties (type dotterbloemgrasland, moerasspirearuigte, ...) voorkwamen met de daarbij horende zeldzame vlindersoorten (purperstreepparelmoer, woudparelmoer, geelsprietdikkopje, ...). Nu groeit er enkel nog reuzenbalsemien. Goed voor de bijen? ongetwijfeld! Goed voor de biodiversiteit? Neen, eerder rampzalig!

Dus in naam van de natuur (en dus niet enkel voor jouw bijtjes en de potten honing die het opbrengt) roep ik op om al de reuzenbalsemien in je buurt uit te trekken nog voor ze in zaad staan.
En uitzaaien, neen, dat is al helemaal af te raden!

Wie meer info wil over de vegetaties die verloren gaan "dankzij" de reuzenbalsemien kan deze vinden in volgend document (hoofdstuk 1):
http://www.inbo.be/docupload/1512.pdf

Bovendien is zeker en vast ook de problematiek van afkalvende oevers met overstromingen tot gevolg een belangrijk argument om reuzenbalsemien te bestrijden. Bewust uitzaaien zou simpelweg verboden moeten worden. Ook in tuinen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten