[Gezocht]springbalsemien

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Bok » di 31 mar 2015, 12:45

Jelle helder :greetings-clappingyellow:

Ik lees hier wel vaker over dit soort zaai/plantacties. Ik gruwel hiervan.
Zoals al vaker geschreven de varoa is het mooiste en onder imkers meest sprekende voorbeeld. En toch........... :think:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door buzzer » di 31 mar 2015, 19:12

Regelmatig varoa's onder de kasten gezaaid maar geen succes gehad. En als ik mag kiezen tussen riet en springbalsemien? :roll: :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Jelle Van den Berghe
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Opglabbeek
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Jelle Van den Berghe » wo 01 apr 2015, 14:06

Dan zou u beter voor riet gaan. Riet heeft immers een wortelgestel dat de oevers vasthoudt waardoor er veel minder makkelijk erosie optreedt. Bovendien werkt riet nog eens zuiverend, biedt het broedplaats voor heel wat vogelsoorten en zijn er verschillende solitaire bijen die de rietstengels gebruiken om hun nestjes in te maken.

Bok bedoelt dat imkers maar al te vaak selectief en vooral uit eigenbelang iets tegen invasieve exoten hebben.

Varroa is een invasieve exoot en moet voor alle imkers zo veel mogelijk bestreden worden. Idem met de kleine kastkever. Terecht trouwens!
Maar als we het dan hebben over reuzenbalsemien of andere invasieve planten die nectar produceren, dan is het voor veel imkers wel oké om ze uit te zaaien ook al is de schade aan biodiversiteit én economie bewezen.
Ik vind dat kortzichtig en dwaas!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 apr 2015, 14:39

Jelle Van den Berghe schreef: [.......................] of andere invasieve planten die nectar produceren, dan is het voor veel imkers wel oké om ze uit te zaaien ook al is de schade aan biodiversiteit én economie bewezen. Ik vind dat kortzichtig en dwaas!
Heb je wel enig idee hoeveel exoten aan planten bomen en struiken hier zijn? Zou je dus linde, acacia, kastanje, klimop, liguster, enz.enz. kan nog wel een tijdje doorgaan, ook uit willen roeien. Niet te snel oordelen. :?
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door maartenkleijne » wo 01 apr 2015, 14:56

Heb t al eerder verteld: balsemienen zijn pioniersplanten die snel verdwijnen als de natuurlijke vegetatie tot ontwikkeling komt. En ze groeit daar waar de grond mishandeld is door overbegrazing, te veel uitsloten, te driftig maaien, of teveel betreden/rijden.
Zoals op het natuurgebied Blauwe Kamer dat zwaar over-begraasd is als nieuwe vorm van natuurbeheer, rukken de balsemienen op langs de uitgetrapte koeienpaden, maar als er hier en daar een stukje bloemenweide overblijft dat niet totaal is kaalgevreten hebben de balsemienen geen schijn van kans.
Ik merk het thuis ook: de balsemienen verdwijnen geleidelijk tenzij ik een stukje omspit of verticuteer dan komen ze volgend jaar des harder terug.
Balsemienen zijn dus niet zozeer invasieve exoten als wel nuttige indicatoren van bodemmishandeling.
gr,
m

Jelle Van den Berghe
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Opglabbeek
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Jelle Van den Berghe » wo 01 apr 2015, 15:33

Beste Hans
Ik oordeel niet te snel. Ik baseer me op jarenlang ecologisch studiewerk, iets wat intussen ook mijn beroep is.
Ik schrijf erg duidelijk dat ik het heb over invasieve exoten.
Dat wil zeggen dat het soorten zijn die door "de aard van het beestje" erg snel verspreiden en er inheemse vegetaties wegconcurreren.

Wil ik dus alles gaan bestrijden wat je opsomt? Neen natuurlijk niet. Bovendien staan er ook een aantal inheemse soorten in je lijstje.
Maar voor de duidelijkheid: acacia zou ik wel overal (behalve in een stedelijke context) weg willen. Zeker op zandgronden. Dus ook uit landelijk gelegen tuinen en het openbaar groen in kleinere dorpen. De schade die ze toebrengen aan ecosystemen als droge schraalgraslanden, droge heide en in lichtrijke bossen is niet te overzien. Ook de (wortel)schade aan wegen door snelle verspreiding in wegbermen is aanzienlijk.

Verder zijn klimop, linde (althans winterlinde en grootbladige linde), tamme kastanje en wilde liguster perfect inheemse planten. Niks mis mee.
Laatst gewijzigd door Jelle Van den Berghe op wo 01 apr 2015, 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Jelle Van den Berghe
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Opglabbeek
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Jelle Van den Berghe » wo 01 apr 2015, 15:44

Beste Maarten

Je hebt gelijk als je stelt dat Reuzenbalsemien een pioniersplant is. Dit wil zeggen dat het een plant is die zich enkel kan vestigen op plaatsen waar er veel dynamiek aanwezig is. Dit kan (over)begrazing zijn, dit kan menselijk handelen zijn (lees omwoelen, frezen, ...) of het kan natuurlijke rivier- of beekdynamiek zijn. In de eerste twee gevallen kan er door gerichte ingrepen inderdaad relatief makkelijk worden vermeden dat ze zich verder gaan verspreiden. Echter is het laatste geval (oevervegetaties) nu net de meest gevoelige. Door de snelle verspreiding van de zaden (langs het water) en het wisselende waterpeil waardoor er omgewerkte grond ontstaat, kan reuzenbalsemien er zich erg snel vestigen en zal ze er gevoelige vegetaties als dottergraslanden, moerasspirea-ruigten, kleine zeggevegetaties, ... verdringen. Omdat reuzenbalsemien een éénjarige is en door haar snelle en hoge groei geen andere planten in de omgeving dult zal in de winter de hele over bloot komen te liggen waardoor deze erg makkelijk afspoelt wat voor verstoppingen en dus overstromingen kan volgen. Daarnaast is het ecologisch belang van de inheemse vegetatietypes ongelooflijk hoog.
Je stelling dat reuzenbalsemien slechts onderdeel is van het successieproces en na verloop van tijd weer verdwijnt geldt dus zeker niet langs dynamische oevervegetaties.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 apr 2015, 16:32

Jelle ik maak me een beetje woest, niet op jou maar op de onbenullen die het lijstje wat ik opsomde in NL weg willen hebben en daarvoor in de plaats de eik, es, berk en iep en nog een paar soorten die hier van "nature" hier in noordwest Europa groeien op de leeggekomen plaatsen willen herplanten.
Verder moet je eens de historie van het lijstje wat op schreef maar eens nagaan. Je zult tot verrassende ontdekking komen.

Zoals Maarten al schreef: de grote Balsemien gedraagt zich hier als een pioniersplant. Als de vegetatie maar hoog genoeg wordt kiemen de zaden niet of niet goed meer. Heb er geen studie van gemaakt maar als de oevers wel worden gemaaid ja dan is er veel licht en ruimte om de Balsemienzaden te laten ontkiemen.
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door johan » wo 01 apr 2015, 17:30

Hans van der Post. schreef: Zoals Maarten al schreef: de grote Balsemien gedraagt zich hier als een pioniersplant. Als de vegetatie maar hoog genoeg wordt kiemen de zaden niet of niet goed meer. Heb er geen studie van gemaakt maar als de oevers wel worden gemaaid ja dan is er veel licht en ruimte om de Balsemienzaden te laten ontkiemen.
Hans,
als het op onze bijen aankomt wil je natuurlijk zo veel mogelijk diversiteit qua flora (goede drachtplanten). dat willen de 'groene jongens' ook. alleen zien zij die diversiteit deels op een andere manier tot stand komen. deels ook niet, want bvb schrale graslanden waar wilde (en zeldzame bloemen voorkomen) kunnen de imkers ook alleen maar toejuichen.
de discussie stopt niet vandaag, maar wat ik er over denk: moedwillig fauna en flora importeren is over het algemeen geen goed idee. Dat zouden we intussen al even moeten weten. voorbeelden zijn de lieveheersbeestjes in alle mogelijke kleuren die vanuit serres zijn ontsnapt, de brulkikkers, zonnebaarzen, riviergrondels en zelfs wolhandkrabben waar het hier langsheen en in de Nete van stikt. echt positief kun je deze invasieve exoten niet noemen (tussen haakjes: ook onze huidige bijen zijn in feite ook exoten).
Ik denk trouwens dat een onderscheid gemaakt moet worden tussen exoten en invasieve exoten. en ook imkers zijn soms verdeeld over de voor dan wel nadelen van zo'n exoot, neem bvb de Mais.
maar uiteindelijk is elke inheemse plant ooit wel eens "exoot" geweest. tijdens de laatste ijstijd zullen hier ook geen eiken of lindes hebben gegroeid. dat ging in het verleden op een natuurlijke manier (en toen waren er nog geen of veel minder mensen). de natuur heeft altijd een evenwicht gevonden. als er maar genoeg tijd overheen gaat.

het (modder)sediment dat hier langsheen de Nete wordt afgezet (getijdegevoelige rivier) wordt in het voorjaar massaal ingenomen door de Balsemien. het is maar de vraag of dit het gevolg is van maaien. (ik denk het niet)
maar goed.. de balsemien is er en zal niet snel meer verdwijnen. tot spijt van wie t benijdt. en tot jolijt van de imker die ze in zijn drachtgebied heeft staan...

Jelle Van den Berghe
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 jun 2014, 13:46
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Opglabbeek
Contacteer:

Re: [Gezocht]springbalsemien

Bericht door Jelle Van den Berghe » wo 01 apr 2015, 19:02

Hans betreft Tamme kastanje kan ik volgen. Deze zijn ingevoerd door de Romeinen of net iets daarvoor. De andere soorten zijn echt wel inheemse soorten in de meest zuivere zin van het woord. Ze zijn allen terug te vinden via pollenonderzoek in lagen die dateren uit het "pre-menselijke invloed tijdperk" in onze streken. Er zijn natuurlijk sindsdien wel heel wat cultivars van deze soorten bijgekomen die al dan niet ingekruist zijn met exoten.

maar uiteindelijk is elke inheemse plant ooit wel eens "exoot" geweest. tijdens de laatste ijstijd zullen hier ook geen eiken of lindes hebben gegroeid. dat ging in het verleden op een natuurlijke manier (en toen waren er nog geen of veel minder mensen). de natuur heeft altijd een evenwicht gevonden. als er maar genoeg tijd overheen gaat.
Dit is natuurlijk een non-argument. Doordat de aarde betreft mobiliteit een dorp is geworden en de mens tegenwoordig alles en nog wat met zich meesleept is het nu net het probleem dat de natuur onvoldoende tijd heeft om zich aan te passen waardoor soorten en zelfs ganse ecosystemen in het gedrang komen. Het evenwicht is compleet zoek en zal zich inderdaad op langere termijn wel weer herstellen maar dan wel vanuit een veel smallere soortensamenstelling dan voorheen. Het probleem van de invasieve exoten behoort tot de top 3 van de grootste bedreigingen van de wereldwijde biodiversiteit. En dat zeg ik niet maar wel het IUCN (toch geen sukkelaars).

Mijn mening. Uit voorzorg zou het invoeren, verkopen of kweken van elke uitheemse soort in een bepaald eco-district verboden moeten worden. Ook in tuinen! Want voor elke 1000 soorten die ergens binnen komen zijn er ongeveer 100 die zich kunnen vestigen, zijn er 10 die zich weten te handhaven op langere termijn en is er 1 die nadien invasief blijkt te zijn en economische en ecologische schade aanricht. Wat we nu doen is (voor een klein stukje deels dankzij een bepaalde stroming binnen de imkerwererld) dweilen met de kraan open.
En daar word ik nu eens woest van Hans :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten