Zonnekroon of silphium perfoliatum

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Zonnekroon of silphium perfoliatum

Bericht door Ruinerweg » za 28 apr 2018, 10:48

Beste mensen,


Ik had een aantal van jullie zaden beloofd van de zonnekroon of silphium perfoliatum, helaas hebben de muizen in de schuur het hele bakje mat zaden opgevreten.
Mijn akkertje staat er nu al weer mooi bij en ik oogst in e herfst weer genoeg zaden en zal er dan zuinig op zijn en ze in een dichte geventileeerde emmer bewaren.

Meld je t.z.t. maar aan.

groeten,

roel broekman,
http://www.ruinerimkers.nl

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Zonnekroon of silphium perfoliatum

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 05 sep 2021, 10:00

Zonnekroon in het nieuws, aanvulling op/aan biodiversiteit.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173067 ... -voor-mais

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173138 ... r-uit-Elim

En nog wat aanvulling vanuit wikipedia:
Gebruik als veevoeder
Hoewel het gebruik ervan als energiegewas de overhand heeft, kan S. perfoliatum ook worden gebruikt als voederplant dankzij de ingrediënten. S. perfoliatum bevat aminozuren, koolhydraten (inuline in wortelstokken), L-ascorbinezuur, terpenen met etherische oliën, triterpeen saponinen, carotenoïden, fenolzuur, tanninesen flavonoïden.
De kopinstallatie wordt beschouwd om een hoge voederwaarde voor vlees en melk te hebben die landbouwbedrijf dieren wegens zijn levensduur en hoge eiwitniveaus produceren.
S. perfoliatum kan als kuilvoer worden opgeslagen. Het wordt aanbevolen om de plant twee keer per jaar te oogsten. Anders wordt de stengel te taai door het hoge vezelgehalte. Het hoge watergehalte bij de eerste stek in juni is geen probleem als je de plant binnenkort laat verwelken.

De bloeiperiode van S. perfoliatum duurt acht of meer weken.
De lange bloeiperiode en overvloed aan bloemen biedt een rijke bron voor bijen en de oogst van honing.
De honing is rijk aan fructose en kristalliseert daarom slechts langzaam.
150 kg honing per hectare en jaar worden gemeld als mogelijke opbrengst van een gebied van de kopinstallatie.


Inmiddels ook hier in de tuin boven de Rudbeckia uittorend.
zonnekroon.jpg
zonnekroon, nog eenzaam tussen de Rudbeckia
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Zonnekroon of silphium perfoliatum

Bericht door Ruinerweg » do 09 sep 2021, 09:11

Gerard,
Mooi dat je dit nog een keer onder de aandacht brengt, ik heb een akkertje al een jaar of 6 staan en ben er heel tevreden over.
De bloei is uitbundig, net in een tijd dat de dracht verder minder wordt.
De verzorging is simpel, in de winter de bovengrondse delen op de composthoop ( ik heb geen vee, alhoewel het een keer verhakseld is voor paardevoer..... de paarden waren er niet dol op..maar goed) en dan een stuk of 5 kruiwagens oude mest er op en klaar is Roel)

De bloemen drogen uit en geven veel zaad, het schonen van het zaad is een hele klus.
meer info op www.silphie.info en ook www.ruinerimkers.nl is een bezoekje waard.

groeten, roel

p.s. liefhebbers voor zaad kunnen een pb sturen; wordt dan per post gestuurd met zaai instructie

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zonnekroon of silphium perfoliatum

Bericht door Els Kleijnendorst » do 09 sep 2021, 09:52

"... het schonen van zaad is een hele klus ..."

Roel,

ik heb geen idee van het formaat van het zonnekroon-zaad, maar als het niet super klein is gaat schonen van zaad geweldig in de rvs-honingzeef. In het bovenste (grove) deel breek je de zaaddozen en aanhangende kleine steeltjes. Wrijf het hierin fijn. Het zaad en veel fijne stukjes gedroogd groen vallen dan in de onderste zeef. Daarna wan je het in de onderste zeef. Gaat geweldig en snel.
Probeer het eens.

Els

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Zonnekroon of silphium perfoliatum

Bericht door Ruinerweg » do 09 sep 2021, 10:34

els,

dank voor je suggestie....ik had er nog niet aan gedacht, het zal het zeker gemakkelijker maken.
Wel is er veel grof afval bij de gedroogde bloemen.

Ik ga het proberen.

mvg., roel

www.ruinerimker.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten