heide 2015

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: heide 2015

Bericht door Teake de Jong » ma 14 sep 2015, 23:40

Omdat ik morgen op vakantie ga, heb ik afgelopen zaterdag mijn kast weer van de heide gehaald, met het weer van de de laatste dagen zou er ook niet zo veel meer binnen komen lijkt mij.
Ik heb allemaal ramen zonder voorbouw ingehangen (alleen een klein strookje aan de bovenlat) en ben zeer tevreden over de opbrengst heideraathoning.
En als bonus heb ik ook nog twee volle broedkamer ramen kunnen slingeren.
Ik ben gelijk begonnen met inwinteren van het volk.
Hopelijk wordt het volgend jaar weer een goed heidejaar, dan wil ik ook wel meer kasten op de heide gaan zetten :be11:

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Anne
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 23:15
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: heide 2015

Bericht door Anne » wo 16 sep 2015, 23:21

Bij ons op de vereniging slingeren we alle honing behalve heidehoning, als we naar de heide gaan oogsten we raathoning. De consensus is dat heidehoning slingeren een vreselijke klus is en heideraathoning lekkerder en beter verkoopbaar. Maar... Ik ben toch benieuwd hoe dat gaat met heidehoning persen of slingeren. Ik vond een rolapparaat op deze site met pennen, maar moet je de raten dan ook opwarmen voor je slingert? Of is dat apparaat voor als je gaat persen? Hoe werkt dat allemaal? Tips en truuks zijn zeer welkom.....

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: heide 2015

Bericht door A.A. Staals » do 17 sep 2015, 07:50

Anne schreef:Bij ons op de vereniging slingeren we alle honing behalve heidehoning, als we naar de heide gaan oogsten we raathoning. De consensus is dat heidehoning slingeren een vreselijke klus is en heideraathoning lekkerder en beter verkoopbaar. Maar... Ik ben toch benieuwd hoe dat gaat met heidehoning persen of slingeren. Ik vond een rolapparaat op deze site met pennen, maar moet je de raten dan ook opwarmen voor je slingert? Of is dat apparaat voor als je gaat persen? Hoe werkt dat allemaal? Tips en truuks zijn zeer welkom.....
Hier is een en ander te vinden.
Type in de zoek functie heidehoning slingeren en je vindt van alles.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... en#p167220

ad staals

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: heide 2015

Bericht door joselito » do 17 sep 2015, 09:07

http://www.imkerpedia.nl/wiki/images/th ... Raat81.jpg

Ik gebruik een dergelijk toestel. Dit moet niet verwarmd worden. Als je in heidehoning roert wordt hij terug vloeibaar. Op dit principe is dit toestel gebaseerd. Je kan dan de honing slingeren zoals andere honing.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: heide 2015

Bericht door A.A. Staals » do 17 sep 2015, 09:56

joselito schreef:http://www.imkerpedia.nl/wiki/images/th ... Raat81.jpg

Ik gebruik een dergelijk toestel. Dit moet niet verwarmd worden. Als je in heidehoning roert wordt hij terug vloeibaar. Op dit principe is dit toestel gebaseerd. Je kan dan de honing slingeren zoals andere honing.
De werking van dit apparaat is niet vergelijkbaar met het rolletje. Voor dit toestel moet eerst worden ontzegeld, niet nodig bij dit rolletje. De roer werking van het rolletje is ook vele malen beter.

ad staals

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: heide 2015

Bericht door RutgerV » ma 26 okt 2015, 21:10

Ik vind die rol dus een waardeloos apparaat en gebruik altijd de ouderwetse kolber, dus het blok met de spijkers er in, honing wel altijd eerst ontzegelen.

Piet Fiers
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 18 nov 2015, 17:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: heide 2015

Bericht door Piet Fiers » wo 18 nov 2015, 17:52

We hebben een nieuwe plek onze bijen waar we vierhond meter bloemen mogen inzaaien
we hebben 40 meter vaste planten er staat een ruine naast overgroeid met hedra helix
we hebben twee bakken (40 meter Bloembollen) van JUB

we willen ook poligonum (groot of klein?) en heide zette maar welk hiederas is goed en hoe zonder gif op de wortels? en goede bloemen ?

Heeft iemand suggesties voor de overige 200 meter goedkoop en juiste dracht???? Koolzaad?
alvast bedankt voor jullie bijdrage

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten