Hedera 2015

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door joselito » zo 27 sep 2015, 09:22

Zoals met alle planten speelt de bodem waarschijnlijk ook een cruciale rol wat nectar betreft.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door JackC » zo 27 sep 2015, 10:02

Klopt Zjef, het was al een eind in de middag. Er zaten nog wat zweefvliegjes, enkele wespen en zelfs 3 hoornaars op deze plek; geen enkele bij, terwijl die nog volop vlogen op de Balsemien. Op andere momenten, vroeger en warmer vlogen de bijen wel op deze Hedera; ik zal vandaag met zon en open weer gaan kijken of ze dat nog doen of dat de bloei al te ver is voor de bijen. Wat me wel opvalt is dat het bij de Balsemien andersom gaat: eerst alle andere insecten, vooral allerlei hommels en nu 90 % honingbijen.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door JackC » zo 27 sep 2015, 11:36

In de zon: geen bij meer te zien, veel vliegen en wespen en de hoornaars die (vergeefs) jacht maken op de andere insecten. Maar achter mijn kasten nog een Hedera die nog niet zover uitgebloeid is; hier wel enkele bijen waarvan deze "gestempelde"
Bijlagen
image.jpg

ierland
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 22:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): mellifera ( irish dark bee)
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door ierland » zo 27 sep 2015, 14:44

joselito schreef:In Ierland is het een massadracht. De honing van klimop heeft dezelfde eigenschap als koolzaad, hij kristalliseert in de kast.
Daardoor dat er na superdracht nogal eens volken sterven van verhongering in de winter omdat ze de honing niet kunnen opnemen.
Hi joselito. Ik ben een eerstejaars imker in het westen van Ierland. Wij wachten nog steeds op het bloeien van de klimop . De ervaren imkers hier vertellen mij dat omdat het een erg regenachtige zomer was en zo goed als geen honing geoogst is, dat we afhankelijk zijn van de klimop oogst om de volkeren te laten overleven. Nu schijnt de natuur ons een beetje te helpen want een regenachtige zomer heeft meestal tot gevolg een goede klimop oogst . Mijn bijen ( sinds ik ze in begin juli kreeg) hebben gevlogen eerst op de fuchsia heggen en later tot deze week op de bramenbloesems. Voor het stuifmeel was duidelijk een voorkeur voor de moerasspirea. En zoals gezegd wachten we nu op de klimop. Over de eigenschap van klimop honing is de universiteit van Limerick een onderzoek aan het doen en naar verluidt heeft het soortgelijke eigenschappen als manukahoning. Dus wie weet gaan we nog weleens een concurrent worden van de manuka producenten. Al deze informatie heb ik van de lokale ervaren imkers van onze bijenclub .

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door Tieme » ma 28 sep 2015, 10:03

Ik had begrepen dat Klimop honing snel kristaliseert in de raat. Klopt dat?

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door Teake de Jong » ma 28 sep 2015, 16:28

Wij zitten op dit moment in de Noord Italiaanse streek Piemonte waar we gisterochtend een wandeling maakten door een waar Hedera bos.
Het gonsde er echt van de activiteiten, honingbijen, hoonaars en vele andere insecten welke gebroederlijk de Hedera te lijf gingen.
Vooral de Hedera in de zon werd druk bezocht.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door GerritenMonika » wo 30 sep 2015, 08:51

Bijenkoning07 schreef:schitterend,

en over welk gedeelte van Nederland (?) praten we dan?

gr
Henk
Noord Nederland....Nieuw Buinen om precies te zijn ;)

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door jjmvaningen » za 03 okt 2015, 20:56

Ook vandaag was het weer een drukte van jewelste bij de bloeiende Hedera.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door GerritenMonika » di 06 okt 2015, 21:53

Onze Hedera staat ook nog steeds volop in bloei, door de mindere weersomstandigheden iets minder druk bezocht maar nog steeds een gezoem van jewelste en ook meerdere hoornaars tegelijk die aan het jagen zijn, echt mooi om te zien.

Wat ik me afvraag omdat we zo laat in het jaar zitten, zijn al die hoornaars koninginnen? Overwinteren die solitair? Op wat voor plek overwinteren ze, hout, in de grond, boom? Ik heb namelijk nogal wat brandhout opgeslagen bij huis en ik vroeg me af of ik daarin hoornaars kan tegenkomen.

:be3: :be3: :D

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hedera 2015

Bericht door Hans van der Post. » di 06 okt 2015, 23:35

citaat GerritenMonika: Wat ik me afvraag omdat we zo laat in het jaar zitten, zijn al die hoornaars koninginnen? Overwinteren die solitair? Op wat voor plek overwinteren ze, hout, in de grond, boom? Ik heb namelijk nogal wat brandhout opgeslagen bij huis en ik vroeg me af of ik daarin hoornaars kan tegenkomen.
Nee gelukkig zijn de koninginnen van de hoornaar niet zo talrijk. Een hoornaarwerkster heeft de grootte van een wespenkoningin. En ja Wespenkoninginnen dus ook hoornaarkoninginnen overwinteren in een houtstapel.
Kom wel eens een wespenkoningin onder het dak van een bijenkast tegen. Heel mooi gevouwen vleugels onder het achterlijf.
Zoek eens op " hoornaars" en je weet nog veel meer van dit mooie insect!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten