Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door FrancA » do 25 feb 2016, 17:44

bee-tree schreef:Hellow FrancA, waar blijf je ? Last van MARSEN........PIJN ? Strot beschadigd door stukje hard plastic ?
Uche, uche, uche..
Aha.. ..dat was dat scherpe gevoel in keel en darmen dus!
Gauw een schadevergoeding eisen wegens onoverkomelijk aangedaan leed ;)

Dankjwel voor de uitgebreide info Zjef! :)
Ben druk geweest met het organiseren van nieuwe onderkomens voor de dames.
Ik kan nu met een gerust hart tegen de dames zeggen dat ze veilig kunnen vliegen op de Hemelboom, zo er al ééntje hier in de buurt staat..

Het boomkappersvolk scheert alhier in Apeldoorn ook al met gemak de mooiste bomenlanen kaal van inheems boomgewas en laat miezerige, armetierige exoten massaal met rust.
Tree is money!

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door martin b » do 25 feb 2016, 22:56

Wat klagen jullie toch, krijgen we MEER mooie EIKENBOMEN in ons land aangepland door staastbosbeheer,in de door onze strot gedrukte monolandschap er bij.

En jullie willen toch ook niet dat de processierups verhongerd, ok het kost een paar Cent om ze te bestrijden waar ze niet gewenst zijn maar dan heb je ook wat. Schrijf zelf vrijwillig elk jaar 100 euro extra over naar de gemeente belasting ( niet lachen :naughty: , ik lach me al dood :D :D :D )

in 2012 vergde de verdelging 15.000 euro, in 2013 was 31.300 euro nodig en vorig jaar (2014) slokte de rups een budget van 56.700 euro op.

Zomaar 1 gemeente budget ergens in Nederland, van Internet geplukt, en we hebben er 390, nemen we dit als gemiddelded komen we uit op 56.700 x 390 = 22.113.000 euro per jaar.

Misschien, HEEEEEEEEEEEEEEEEL MISSCHIEN, is het goedkoper om andere boom soorten aan te planten, zoals linde, kastanje en esdoorn. (ik noem er zo maar een paar) VOOR DAT GELD KUN JE HEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEEEEEL BOMEN AANPLANTEN

Dat onze " kritiese " TV makers daar nog geen progamma over gemaakt hebben, zullen wel niet tegen het stokpaardje van staastbosbeheer willen, kunnen trappen.
met een groet van martin

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » vr 26 feb 2016, 08:12

martin b schreef:Wat klagen jullie [puristen]toch ! Zo krijgen we toch MEER mooie EIKENBOMEN er bij;
in ons land aangeplant door Staatsbosbeheer [en Natuurmonumenten en Waterschappen
en Gemeenten-werken] in het, door onze strot gedrukte, mono[cultuur]landschap.

En jullie willen toch ook niet dat de processierups verhongert,; o.k., het kost een paar Cent om ze te bestrijden waar ze niet gewenst zijn; maar dan héb je ook wat. Schrijf zelf vrijwillig elk jaar 100 euro extra over naar de gemeente-belasting ( niet lachen :naughty: , ik lach me al dood :D :D :D )

In 2012 vergde de verdelging 15.000 euro, in 2013 was 31.300 euro nodig en vorig jaar (2014) slokte de rups een budget van 56.700 euro op.
Zomaar 1 gemeente budget ergens in Nederland, van Internet geplukt; we hebben 390 gemeenten. Nemen we 56.700 euro als gemiddelde, dan komen we uit op 56.700 x 390 = 22.113.000 euro per jaar.

Misschien, HEEEEEEEEEEEEEEEEL MISSCHIEN, is het goedkoper om andere boomsoorten aan te planten,
zoals linde, tamme kastanje en esdoorn(ik noem er zo maar een paar).
VOOR DAT GELD KUN JE HEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEEEEEL BOMEN AANPLANTEN.

Dat onze " kritiese " TV-makers daar nog geen programma over gemaakt hebben!
Ze zullen wel niet tegen het stokpaardje van Staatsbosbeheer [en andere beherende instanties]
willen of kunnen trappen.
Martin, knap pleidooi om de bijenwei gevarieerder te maken en te houden.
Je vierde zin is een mooi voorbeeld van ironie.
Ironisch betekent; bedekt spottend; fijn schertsend
Koenen 1948: ironie betekent: bedekte spot, die het tegenovergestelde zegt van wat bedoeld wordt.
Ik ben het met je eens. Wel moeten we de uitvoerders in het veld NIET belagen, FrancA,
maar wel de plannenmakers op kantoor. Ook zou ik graag zien dat de plannenmakers bijenhouders
uitnodigen, die het uitvoerend personeel op vrijwillige basis begeleiden om geen kapfouten te maken.
Bijenhouders en het IVN willen het personeel helpen bij soortherkenning in de winter. Zjef :b10:
P.S. Martin, ik heb een deel van wat ik ter berde wil brengen, tussen haken gezet in het citaat.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door FrancA » vr 26 feb 2016, 09:30

martin b schreef:Wat klagen jullie toch, krijgen we MEER mooie EIKENBOMEN in ons land aangepland door staastbosbeheer,in de door onze strot gedrukte monolandschap er bij.
Goed lezen martin b, goed lezen wat er staat.. ;)
FrancA schreef:Het boomkappersvolk scheert alhier in Apeldoorn ook al met gemak de mooiste bomenlanen kaal van inheems boomgewas en laat miezerige, armetierige exoten massaal met rust.
Tree is money!

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door martin b » vr 26 feb 2016, 18:36

Bee-tree, je me stukje goed aan gevult ,en verbeeterd, mij dank hiervoor.

Het kwam ook zo maar in me op en moest dit gewoon even kwijt, want voor ongeveer 40 jaar geleden is door verschilende imkers tegen staatsbos beheer, in gespreken en Brief wisellingen, gewaarschuwd voor de gevolgen van een mono cultuur landschap, Gevolgen voor de gehele Nerdelandse Natuur, waarvan de bijen een onderdeel van zijn. En zoals nu blijkt ook voor onze portomonee.

We gooien nu elk jaar veel Geld weg, die aan de gehele natuur (en bijen) besteed had kunnen worden, omdat ze toen en nu nog steeds met oogkleppen op het belijdt maken, door bijna elke instanstie die hierbij betroken is. Diep droevend.

Ik weet het niet zeker maar meen me te herinderen dat staatsbosbeheer elk jaar 500 000 m3 hout moet afleveren / verkopen, om extra inkomste te krijgen. En voor eik wordt natuurlijk meer betaald dan voor linde - kastanje - esdoorn - accia, en zo. En daarom worden er zoveel eiken aangeplant, punt.

FrancA schreef:
Het boomkappersvolk scheert alhier in Apeldoorn ook al met gemak de mooiste bomenlanen kaal van inheems boomgewas en laat miezerige, armetierige exoten massaal met rust.

Dit had ik wel goed gelezen, mijn stukje was geen vervolg hierop maar in het algemeen bedoelt, Maar het zou me niet verbazen dat hier weer eiken herplant worden.

Door mijn werk rij ik door heel Duitland en daar is echt veel variatie in de aan geplanten bomen langs de weg, bijna elk soort heb ik wel gezien.
Daar kan ik alleen voor :clap: :clap: :clap:
met een groet van martin

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » za 27 feb 2016, 22:56

Hallo Martin, laat de moed niet zakken. We voelen ons vaak alleen staan tegenover instanties
en particulieren die voor het openbaar groen zorgen.
We moeten maar eens de hulp inroepen, zoals die van de helpdesk van Dr.Arie Koster, Bemiddelaar
tussen imkers en groenbeheerders en burgers.
Plaats in het zoekvenster van het forum: bijenhelpdesk.nl. Dan vind je zijn e-mail adres en andere informatie.
Ik heb vanmiddag het boek gekocht van Annemiek van Loon met als titel "Ruimte voor de stadsboom".
Arie Koster heeft het Voorwoord geschreven als Lector Stedelijke Beplantingen Hogeschool Larenstein.
In dorpen en steden lijden straatbomen een kwijnend bestaan doordat het PLANTBED, dus de
ondergrond, niet goed wordt aangelegd. Veel soorten groeien niet gezond op en krijgen geen
indrukwekkend uiterlijk. Men kiest dan maar voor eiken. De hele biodiversiteit lijdt daar onder.
Door de bemoeienis van Larenstein zijn er verbeteringen op gang gekomen. Een mooi voorbeeld
zijn de honingbomen Sophora Japonica op de Turfmarkt in Den Haag. 'n Foto er van staat in het boek.
ISBN 90 75 271 - 14 - X 2003.
'n Goed voorbeeld van omgaan met stadsbomen is de gemeente Sittard-Geleen waar ik vaak kwam
en met ontzag opkeek naar de mammoetbomen in de straten van Geleen-Oost. Staan ze er nog ?
Martin, wanneer je nog in Wageningen komt, bezoek dan het Park-Arboretum Belmonte.
Daar staat een reusachtig grote Hemelboom. Zie de foto's via www.monumentaltrees.com.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door bee-tree » wo 02 mar 2016, 08:19

FrancA schreef:
bee-tree schreef: Levert de Hemelboom 'giftige' honing op als bijen daarop vliegen?
'Soja', dan weg met die boom.. ;)
Na raadpleging van een serie Engelstalige publicaties op internet, heb ik belangrijk nieuws
voor FrancA cum suis. Het staat in een publicatie van de
European Commission Health and Consumer Protection Directorate-General.
88\388 Directive on flavourings in Annex II with maximum limits.
De publicatie van 2 juli 2002 heet : Opinion of the Scientific Committee on Food on Quassin.(bitterstof)

5 MILLIGRAM QUASSIN PER KILO VOEDSEL IS NOG VEILIG.
Het onderzochte Quassin was afkomstig van Picrasma excelsa (synoniemen: Picrasma ailanthoides
en Picrasma japonica. Picrasma is nauw verwant met de Hemelboom Ailanthus altissima,
(synoniemen: Ailanthus japonica, Ailanthus glandulosa, Ailanthus cacodendron.
De Hemelboom en Picrasma behoren beide tot de plantenfamilie Hemelboomachtigen(Simarubaceae)
P.S. Dus nu nog even een chemische analyse laten uitvoeren van Hemelboomhoning om 100 %
zekerheid te krijgen of het bitterstofgehalte onder de 5 mg per kilo is.
Ik denk dat de Hemelboom op de zwarte lijst staat omdat hij voldoet aan de criteria:
kan snel groeien en zich vermeerderen en verspreiden ten koste van
de oorspronkelijke (!) inheemse(!) Eoropese flora en vegetatie. Dus niet zo zeer om giftigheid.

Is het jullie bekend dat de Gewone wesp(Vespa vulgaris) en de Postduif en de Apis mellifera(!)
en de Kleine Kastkever en Varroa ook op de lijst staan. Het zijn gemakkelijke voortplanters
en ziektenkiemenvectoren(= overdragers), De internationale handel in koninginnen
zal te maken krijgen met de douane.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door martin b » wo 02 mar 2016, 18:45

De turkse tortelduif is in ons land sinds 1949 ,dus ook uitheems, dat wordt een werk om die allemaal terug te sturen.
Praten we nog niet eens over de varroa, allemaal zonder pas de grens overgekomen, laten we kijken wat voor oplossing de heren in gedachte hebben.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door semar » wo 02 mar 2016, 20:52

wat mij betreft mogen ze die lijst steken daar waar de zon niet schijnt........ :shock:

:wink:
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Europees verbod tegen Hemelboom,Lupine enz.

Bericht door FrancA » za 12 mar 2016, 15:52

bee-tree schreef:
FrancA schreef:
bee-tree schreef: Levert de Hemelboom 'giftige' honing op als bijen daarop vliegen?
'Soja', dan weg met die boom.. ;)
Na raadpleging van een serie Engelstalige publicaties op internet, heb ik belangrijk nieuws
voor FrancA cum suis. Het staat in een publicatie van de
European Commission Health and Consumer Protection Directorate-General.
88\388 Directive on flavourings in Annex II with maximum limits.
De publicatie van 2 juli 2002 heet : Opinion of the Scientific Committee on Food on Quassin.(bitterstof)

5 MILLIGRAM QUASSIN PER KILO VOEDSEL IS NOG VEILIG.
Het onderzochte Quassin was afkomstig van Picrasma excelsa (synoniemen: Picrasma ailanthoides
en Picrasma japonica. Picrasma is nauw verwant met de Hemelboom Ailanthus altissima,
(synoniemen: Ailanthus japonica, Ailanthus glandulosa, Ailanthus cacodendron.
De Hemelboom en Picrasma behoren beide tot de plantenfamilie Hemelboomachtigen(Simarubaceae)
P.S. Dus nu nog even een chemische analyse laten uitvoeren van Hemelboomhoning om 100 %
zekerheid te krijgen of het bitterstofgehalte onder de 5 mg per kilo is.
Ik denk dat de Hemelboom op de zwarte lijst staat omdat hij voldoet aan de criteria:
kan snel groeien en zich vermeerderen en verspreiden ten koste van
de oorspronkelijke (!) inheemse(!) Eoropese flora en vegetatie. Dus niet zo zeer om giftigheid.

Is het jullie bekend dat de Gewone wesp(Vespa vulgaris) en de Postduif en de Apis mellifera(!)
en de Kleine Kastkever en Varroa ook op de lijst staan. Het zijn gemakkelijke voortplanters
en ziektenkiemenvectoren(= overdragers), De internationale handel in koninginnen
zal te maken krijgen met de douane.
(Post)duiven? Idd, weg ermee! Schijtgrage vliegende ratten ;)

Dankjewel Zjef!
Ik ga de dames vertellen dat de Hemelboom 'veilig is verklaard' tbv nectarhaling door de European Commission Health and Consumer Protection Directorate-General.
Zullen ze blij mee zijn :)

PS Veilig voor wie trouwens? Voor ons? of voor de dames?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten