Balsemien 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 17 jun 2016, 23:49

De heide van de rivierstreek groeit als kool. Het is ideaal weer voor balsemien: nat nat nat. Nog 4 weken en het begint te bloeien. Wanneer de bijen er op zullen vliegen, zal weer een groot raadsel zijn. Het is voor mij de ideale dracht, want de dracht valt samen met mijn vakantie en ik kan de volken perfect begeleiden.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Hans van der Post. » za 18 jun 2016, 00:21

citaat: ....... ik kan de volken perfect begeleiden.

zet je richtingbordjes neer. :be9:
!Hans.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door JackC » za 18 jun 2016, 09:09

In mijn tuin trek ik de meeste balsemien uit dit jaar. Jarenlang vanaf half juni een oerwoud gehad waar nauwelijks door te komen was maar slechts één jaar honing in de kasten, toen de nazomer uitzonderlijk nat was.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 jun 2016, 09:22

Ja Hans, ik zal ze de weg wijzen! :D
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 jun 2016, 09:29

Dag Jack,

balsemien is een gekke plant. Het is mij nog altijd een raadsel waarom de bijen er wel of niet of vliegen. Vandaar dat ik ook elk jaar opschrijf wanneer de bijen er op gaan vliegen. Ik zou ook heel graag eens willen zien in de Biesbosch. Daar staat de plant echt met zijn voeten in het water. Dit jaar ga ik daar eens naar toe?
Eigenlijk zou het huidige weer perfect zijn. Bijen vliegen zelfs op de balsemien met een motregen.

vr. gr.
JP

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door JackC » za 18 jun 2016, 11:29

Klopt Jelte, dit weer is uitstekend voor de balsemien, alleen, hij bloeit nu nog niet. En als hij al begint te bloeien, dan nog duurt het weken eer de bijen aan de beurt zijn. Alleen het najaar van 2011 was hier zo warm en nat dat de balsemien nectar leverde, maar toen ook direct zoveel dat de broednesten waar de winterbijen uit moesten komen verzopen. Zo zie je maar weer, het is nooit goed of het deugt niet; maar inderdaad het is een bijzondere plant.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 jun 2016, 11:35

Ondanks da er wel verschil in jaren is (zeker!!) sta ik nu voor het 4de? jaar op de balsemien en elk jaar heb ik tot nu toe honing ervan (mits de volken sterk zijn). 'Mijn' balsemien staat niet te nat en de nectarproductie is matig tot stabiel eens ze erop vliegen. De volken winteren dus mooi in op eigen honing. Ik moet alleen zien dat ik de volken sterk heb voor die tijd en varroabestrijding heb uitgevoerd. In principe hoef ik dan vanaf 1 augustus niet meer bij mijn volken.

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 jul 2016, 09:31

Inmiddels (sinds vorige week) bloeien de eerste planten van de balsemien :be3: :be3: , maar het kan nog meer dan een 6 weken duren voordat ze erop gaan vliegen :( :( . Gezien de vele regen verwacht ik dat ze er iets eerder op gaan vliegen. Elk jaar houd ik bij wanneer ze erop gaan vliegen! U mag het ook melden wanneer spookjes ziet vliegen. Graag zelf!!
JP

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Astrid Schoots » ma 04 jul 2016, 09:57

Hallo Jelte en anderen,
ik heb ook een "speciale band" met balsemien :)
Het werd een oerwoud en dreigde zich te verspreiden in oud boerenlandschap, waar het niet thuishoort en de oude vegetatie verdringt.
Met bloedend hart heb ik er een einde aan gemaakt, maar eerst een klein filmportretje van gemaakt, een Ode.

Misschien vind je het leuk om te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=UoV4De9 ... r6StzlTQRP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 jul 2016, 12:08

Leuk! en mooi gefilmd met je ipad.

Die discussie (het is een exoot en hoort hier niet thuis) is zwaar overtrokken (zie ook elders op het forum). Balsemien is inmiddels zo ingeburgerd dat ie niet meer weg te krijgen. Ook worden er veel argumenten aangehaald die potentieel waar kunnen zijn, maar die nauwelijks onderzocht te zijn.
Het areaal aan balsemien is zeer gering en hij komt alleen voor waar het nat is en heel voedselrijk en ook getijde. Die combinatie is niet zo veel aanwezig. In wilgenvloedbossen is de soort een kensoort.
Verder vind ik de plant eerder verrijking dan een laag. Insecten hebben nu nog wat aan het nectar en de vegetatie waar de plant in voorkomt is van nature al behoorlijk soortenarm (zeer productief).
Het is overigens niet dat ik alle exoten maar toejuich. Japanse duizendknoop (ook interessant voor de imker) vormt volgens mij een groot probleem. De plant rukt zo erg op dat over 20 jaar volgens mij zo'n beetje alle bermen zijn bedekt.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten