Heide 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Heide 2016

Bericht door joselito » za 18 jun 2016, 07:24

Dit is perfect weer voor de heide. Iedere dag een paar onweders met heel veel regen. Maar heidehoning is slecht om op te overwinteren, dus ik moet een oplossing vinden. Naar de heide reizen met de kasten, maar het is zo een gedoe om de honing te slingeren. Of mijn kasten naar een plaats brengen waar geen heide is. Ik heb nog een maand de tijd om na te denken.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door bee-tree » za 18 jun 2016, 07:55

joselito schreef:Dit is perfect weer voor de heide. Iedere dag een paar onweders met heel veel regen. Maar heidehoning is slecht om op te overwinteren, dus ik moet een oplossing vinden. Naar de heide reizen met de kasten, maar het is zo een gedoe om de honing te slingeren. Of mijn kasten naar een plaats brengen waar geen heide is. Ik heb nog een maand de tijd om na te denken.
Inderdaad Joselito, voor heidesoorten is het MOOI weer. Elke dag een AARDIGE bui.
Hier op 53 NBG en 6 NOL graad 10 streep; in het Westen ook vandaag weer meer,
althans volgens het KNMI en misschien ook volgens Ukkel.
Op de Veluwse hei en de Limburgse hei tussen de Maas en Houthalen-Helchteren
mag ook wel wat meer vallen, want het is grotendeels 'zandhei'.

Je zult wel wat sneller moeten denken, want hier bloeit de DOPHEI al.
Struikhei zal niet lang na de Dophei volgen. Lavendelhei is hier al lang uitgestorven. Zjef :b10:

P.S. Gedoe zeg je. "Lesgeven" vind jij minder gedoe dan heidehoning slingeren ?
Laatst gewijzigd door bee-tree op za 18 jun 2016, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door A.A. Staals » za 18 jun 2016, 07:56

joselito schreef:Dit is perfect weer voor de heide. Iedere dag een paar onweders met heel veel regen. Maar heidehoning is slecht om op te overwinteren, dus ik moet een oplossing vinden. Naar de heide reizen met de kasten, maar het is zo een gedoe om de honing te slingeren. Of mijn kasten naar een plaats brengen waar geen heide is. Ik heb nog een maand de tijd om na te denken.
Heidehoning slingeren niet moeilijker dan andere. Zie: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ing#p16588.

ad staals

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door joselito » za 18 jun 2016, 08:33

A.A. Staals schreef:Heidehoning slingeren niet moeilijker dan andere.
Ik zie dat je deze rol gebruikt op een reeds bebroedde raat. In mijn honingzolders zit echter alleen onbebroedde raat, dus ik heb mijn twijfels of dat hier ook werkt. Ik heb wel een kolbtoestel maar dat kost tijd.
Ik ben aan het denken om raampjes te maken met starterstrips en dan de honing met de raat verkopen. Krijg die vraag vaak van Turkse mensen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door A.A. Staals » za 18 jun 2016, 09:08

joselito schreef:
A.A. Staals schreef:Heidehoning slingeren niet moeilijker dan andere.
Ik zie dat je deze rol gebruikt op een reeds bebroedde raat. In mijn honingzolders zit echter alleen onbebroedde raat, dus ik heb mijn twijfels of dat hier ook werkt. Ik heb wel een kolbtoestel maar dat kost tijd.
Ik ben aan het denken om raampjes te maken met starterstrips en dan de honing met de raat verkopen. Krijg die vraag vaak van Turkse mensen.
Inderdaad moet je voorzichtiger zijn met nieuwe raat. Bij het winnen van te slingeren heidehoning kan men het best bebroede raat gebruiken.
Volken moeten sterk zijn en niet te veel ruimte hebben (honing kamer er af),volken gaan kleiner worden.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 jun 2016, 09:43

Ik heb ooit in Drenthe gestaan op de heide (Dwingelerveld) en de oogst was toen overvloedig. Het is een pokkewerk om de heide eruit te krijgen. De meeste mensen vinden heidehoning niet eens lekker omdat ze de smaak niet kennen of ze vinden deze veel te straf. Ik ben het overigens neens met die conclusie.
Heidehoning hoeft absoluut geen probleem te zijn om te laten overwinteren. Anders voer je nog wat suikerwater bij in oktober.
Een of tee volkjes op de heide voor eigen gebruik, zou ik nog wel weer eens willen doen.

vr. gr.
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door joselito » za 18 jun 2016, 10:02

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Heidehoning hoeft absoluut geen probleem te zijn om te laten overwinteren. .
Het hangt er maar vanaf in welke verhouding. Ik kwam eens terug van vakantie en wou mijn bijen gaan inwinteren. Dat was echter niet meer nodig. Er waren kasten met 40 kg honing in de broedbak. Zelfs de mini-plus kastjes zaten vol honing. Ik was er nog gerust in, dacht dat wordt een goedkoop en gemakkelijk jaar.
Maar dan kregen ze een winter waar ze maanden niet konden ontlasten. Het resultaat was de meeste kasten dood.
Heidehoning en bladhoning zijn niet geschikt als wintervoeding. Als ze een winter krijgen als de laatste is dat geen probleem, maar maanden binnnen zitten leidt tot roer.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door joselito » za 18 jun 2016, 10:05

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De meeste mensen vinden heidehoning niet eens lekker omdat ze de smaak niet kennen of ze vinden deze veel te straf.
Heidehoning is wel de beste voor maaglijders. Als mijn vriend iedere morgen een eetlepel heidehoning eet heeft hij geen problemen met zijn maag. Met geen enkele andere honing heeft hij dat resultaat.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 jun 2016, 11:30

De korfimkers overwinterden toch ook altijd op heidehoning?
JP

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Heide 2016

Bericht door joselito » za 18 jun 2016, 13:05

Jelte Pieter Dijkstra schreef:De korfimkers overwinterden toch ook altijd op heidehoning?

Neen, de stock en de voorzwerm die zwaar waren van de honing werden geslacht. Het was de nazwerm en andere kleine zwermen die dienden als opzetters voor het volgende jaar. Deze kregen wat suikersiroop.
En ik denk dat de zwarte bij er ook beter tegen kon dan de bijen die we nu hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten