Rozen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

PvanR
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 2000
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Rozen

Bericht door PvanR » di 01 nov 2016, 09:15

Jaarlijks sta ik voor Imkersvereniging Den Haag met een kraam tijdens de ”Dag van de Roos” bij het Rosarium in het Westbroekpark in Den Haag. Dat geeft een goede gelegenheid bij de meer dan honderd rozensoorten te kijken of ze door bijen worden bevlogen. Dat is meestal niet het geval, maar er zijn toch wel een paar soorten waar de bijen veel stuifmeel van kunnen afhalen. Inmiddels staan twee soorten in de bijentuin van de imkersvereniging.
Eén van die soorten kocht ik via internet in Duitsland bij Kordes Rosen. Ze hebben op de web site een speciale pagina voor “bijen- soorten”. http://www.kordes-rosen.com/gartenrosen/nektargarten
Zelf kochten wij de roos: roseromantic en de Nederlandse roos Janny Vietstra.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Astrid Schoots » di 01 nov 2016, 09:26

Wat een geweldig mooie site,
dank je P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Tieme » di 01 nov 2016, 16:52

Een goede roos voor bijen is Rosa rugosa. De rimpel roos. Veel door gemeenten aangeplant omdat deze makkelijk te beheren is (jaarlijks afmaaien). Rozen zijn makkelijk te stekken. Door nu 20 centimeter lange stekken in de grond te graven zodat ze net een paar centimeter boven de grond uitsteken, heb je grote kans volgend jaar als nieuwe bloeiende rozen te hebben. Ik moet wel zeggen dat ik de rugosa zelf nog niet heb gestekt. Wel allerhande mooie geurende engelse rozen.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door renske » di 01 nov 2016, 20:25

Klimroos Rosa Kiftsgate wordt ook geweldig bevlogen. Wel een flinke groeier, een rambler. Voor over een schuur of in een boom.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Dirk Blanken » do 03 nov 2016, 19:15

Lang niet alle rozen zijn te stekken.
Ramblers zelden.
De meeste struik rozen wel.

Ik doe het wel in een emmer en dan de stekken tegen de emmer insteken met stekpoeder.
Ik graaf ook wel eens een halve emmer in zodat ik die na aanslaan van de stek eenvoudig kan verwijderen.

Mijn grootste rozen zijn de rozen die spontaan zijn opgekomen en die ik pas verwijder als ik ze niet bijzonder vind.
sommige kruisingen zijn echt bijzonder.

Kifsgate is en roos( waarschijnlijk een Hymalaya roos) die kan takken maken van tien meter en uitbundig bloeien maar wel kort.
Rosa longicuspus(lange takken) is ook zo,n roos.

Mijn tuin is in het voorjaar stinzen planten en daarna de rozen en nog wat vulling.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 03 nov 2016, 19:49

Lang niet alle rozen zijn te stekken.
Ramblers zelden.
De meeste struik rozen wel.

Ik doe het wel in een emmer en dan de stekken tegen de emmer insteken met stekpoeder.
Ik graaf ook wel eens een halve emmer in zodat ik die na aanslaan van de stek eenvoudig kan verwijderen.

Mijn grootste rozen zijn de rozen die spontaan zijn opgekomen en die ik pas verwijder als ik ze niet bijzonder vind.
sommige kruisingen zijn echt bijzonder.

Kifsgate is en roos( waarschijnlijk een Hymalaya roos) die kan takken maken van tien meter en uitbundig bloeien maar wel kort.
Rosa longicuspus(lange takken) is ook zo,n roos.

Mijn tuin is in het voorjaar stinzen planten en daarna de rozen en nog wat vulling.

Dirk
Dirk,

op afstand blijf je mij verbazen. Is dit een andere passie van je?
Heb je al een leuke nieuwe roos veredeld?
JP

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Tieme » vr 04 nov 2016, 10:14

Hi Dirk,

Heb je de ramblers wel eens als winterstek geprobeerd? Ik zelf heb er geen, maar ik had begrepen dat die het als winterstek ook wel deden.

groeten,
Tieme

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door renske » vr 04 nov 2016, 11:51

Ik heb, omdat ik verhuisd ben, wel een stek van Kiftsgate staan. Ik weet nog niet of hij aangeslagen is. Ik wacht wel af tot het voorjaar.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door Dirk Blanken » do 17 nov 2016, 19:07

Ik heb de ervaring dat rozen die heel snel groeien niet te stekken zijn en dat doen ramblers.
Misschien moet je stekken van gedeelten die niet meer groeien bijvoorbeeld twijgen van vorig jaar(afgehard) maar dat is maar een idee.

Enfin je moet het gewoon uitproberen.

Mijn lieveling roos Rosa Summerwine ruikt naar appel en is remonterend(herbloei) die is goed te stekken en dus traag groeiend maar snoeien is bijna niet nodig.
Een heerlijk ruikende Roos is Abraham Darby ook De reschts ruikt abnormaal sterk.

Rozen moet je elk jaar bemesten maar niet overdadig, een handje koemest korrels is genoeg een beetje afhankelijk van de grondsoort.
Ik zit op zavelgrond(oude kleigrond van net achter de dijk)

Dirk
Bijlagen
P6050015.JPG
Abraham Darby
P6050062.JPG
Summerwine
dertiende

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Rozen

Bericht door AnnekeW » vr 18 nov 2016, 19:15

Ramblers zijn daarentegen wel heel goed te marcotteren: Neem een lange scheut, knip het einde af en steek deze in een diepe pot met grond (of halverwege de scheut in de aarde drukken en met een kram vastzetten). Net zolang laten staan tot er zich een nieuwe scheut vanuit de aarde vormt. Daarna de oorspronkelijke tak afknippen. Ik heb zo een paar prachtige stekken gemaakt van "Paul's Hymalayan musk rambler". Helaas heeft deze geen zichtbare meeldraden en komen er dus geen bijen op af.
Een kennis heeft een enkelbloemige rode vlammende rambler, en deze gonst in juni altijd van de bijen! Net als in de talloze wilde hondsrozen in de bosranden hier!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten