LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door Hans van der Post. » za 26 aug 2017, 00:19

Afbeelding
Bloeiende berm - Fotograaf: jggr
En maar de bermen inzaaien goed voor de bijen en vlinders dit wordt overal gepropageerd.
Dit wordt te niet gedaan door: Bericht van LTO Noord aan de boeren.
De koepelorganisatie roept op om ‘probleemonkruid’ in de bermen rond landbouwgebieden intensief te bestrijden.
Kortom een oproep om meer te gaan maaien. lees meer KLIK
!Hans.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door Primus » za 26 aug 2017, 10:10

Hans van der Post. schreef:Afbeelding
Bloeiende berm - Fotograaf: jggr
En maar de bermen inzaaien goed voor de bijen en vlinders dit wordt overal gepropageerd.
Dit wordt te niet gedaan door: Bericht van LTO Noord aan de boeren.
De koepelorganisatie roept op om ‘probleemonkruid’ in de bermen rond landbouwgebieden intensief te bestrijden.
Kortom een oproep om meer te gaan maaien. lees meer
En dat zijn dan nog Wilgenroosjes een superdracht voor de bijen :naughty:

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door Eddy Geurtsen » za 26 aug 2017, 13:01

Jaren geleden was de "bonte berm" een doorlopende drachtbron, er bloeide altijd wel wat. In de Achterhoek, en waarschijnlijk ook in andere regio's, bezit haast iedereen in het buitengebied een zitmaaier. Toen de zitmaaier nog niet algemeen was ingeburgerd, was het grasmaaien geen favoriete bezigheid. Maar nu wordt er alles gemaaid wat maar te maaien valt. Dus eerst het eigen gazon, daarna de gemeentelijke berm die grenst aan het eigen perceel, en op de terugweg wordt de berm aan de overkant van de weg ook maar meegenomen.
Dit neemt echt extreme vormen aan! Deze week reed ik over een weg buiten de bebouwde kom, waarvan naar schatting 80% van de gemeentelijke berm zo glad als een gazonnetje was gemaaid.
Juist nu we steeds meer te maken krijgen met monoculturen, zou de "bonte berm" een drachtbron van betekenis moeten zijn/worden. Hoe gaan we dat aanpakken?

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door AnnekeW » za 26 aug 2017, 13:15

Hans, als ik op de link klik, krijg ik alleen maar de foto van de berm te zien. Kun je de tekst misschien in z'n geheel plaatsen? Of is dat te uitgebreid?

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door gerard.b.w.vos » za 26 aug 2017, 13:29

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door Hans van der Post. » za 26 aug 2017, 21:26

AnnekeW schreef:Hans, als ik op de link klik, krijg ik alleen maar de foto van de berm te zien. Kun je de tekst misschien in z'n geheel plaatsen? Of is dat te uitgebreid?
Anneke als je op de tekst klikt: "lees meer KLIK" kom je in het hele bericht.
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door AnnekeW » za 26 aug 2017, 22:01

Dank je Gerard!
Als ik de tekst zo lees, blijft het beleidsplan erg vaag. Het idee dat geopperd wordt om gemeentes het maaisel af te laten voeren zal niet haalbaar zijn, gewoonweg te kostbaar. In de brochure wordt concreet gesproken over een tweetal onkruiden (distel en Jacobskruiskruid) waarvan ik ook vind dat ze deels bestreden moeten worden. Tegen distels moeten boeren veel spuiten om ze tegen te gaan, dus kun je beter voorkomen dat ze op akkers terechtkomen. Aangezien ze vaak in grote groepen groeien, is het selectief afmaaien redelijk eenvoudig te realiseren. Jacobskruiskruid is levensgevaarlijk in hooi voor in elk geval paarden en wellicht ook voor ander vee, dus hoe minder daarvan op grasland terechtkomt, hoe beter. Maar in bermen is het een prachtige plant en goed voor menig insect.

Ik wordt triest van het bericht van Eddy, waarin hij beschrijft hoe bermen strak als een gazon worden gemaaid. Bij mij in de buurt is dit gelukkig niet zo, wat op gemeentelijk niveau meer een gebrek aan geld is dan beleid, maar who cares! De doorgaande wegen worden onderhouden door het kanton, en daarbij wordt vaak wel een bewuste keuze gemaakt om bijvoorbeeld alleen daar te maaien waar de planten het zicht op de weg of op verkeersborden belemmert. Bermen zijn hier vaak fantastisch mooi en met een heel grote diversiteit aan planten en grassen, genieten gewoon!

Gebruikersavatar
Muck
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 11:09
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door Muck » ma 28 aug 2017, 12:16

De oplossing ligt voor de hand: Minder vaak maaien. Dan hoeven ze ook minder vaak af te voeren.

Een keer per jaar, aan het eind van het seizoen. Dat is wat de provincie doet. En moet je zien wat een pracht aan bloemen dat oplevert!
En selectief maaien zou inderdaad een goede optie zijn, haal alleen die paar groepen weg en laat alsjeblieft de rest staan. Alhoewel ik mij wel afvraag hoe enorm die distel plaag is in de weilanden en akkerlanden. Het groeit inderdaad altijd in groepen... Hoever waait het zaad dan uit over de weilanden? Praktijk: Mijn weiland grenst voor een deel ook aan een sloot waar distels groeien, maar ik heb nog nooit distels gehad in het weiland. Het blijft bij die paar groepen distels in de sloot.

Er is trouwens helemaal niet onderzocht door LTO wat de 'economische schade' is, en ze weten ook niet om hoeveel meldingen het zou eigenlijk gaat. Zie Artikel op naturetoday: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=23696

Ja! Inderdaad Eddy, de introductie van de zitmaaier heeft zeker geen positieve uitwerking gehad op de -ooit zo prachtig- bloeiende bermen van de Achterhoek...
AnnekeW schreef:Dank je Gerard!
Als ik de tekst zo lees, blijft het beleidsplan erg vaag. Het idee dat geopperd wordt om gemeentes het maaisel af te laten voeren zal niet haalbaar zijn, gewoonweg te kostbaar. In de brochure wordt concreet gesproken over een tweetal onkruiden (distel en Jacobskruiskruid) waarvan ik ook vind dat ze deels bestreden moeten worden. Tegen distels moeten boeren veel spuiten om ze tegen te gaan, dus kun je beter voorkomen dat ze op akkers terechtkomen. Aangezien ze vaak in grote groepen groeien, is het selectief afmaaien redelijk eenvoudig te realiseren. Jacobskruiskruid is levensgevaarlijk in hooi voor in elk geval paarden en wellicht ook voor ander vee, dus hoe minder daarvan op grasland terechtkomt, hoe beter. Maar in bermen is het een prachtige plant en goed voor menig insect.

Ik wordt triest van het bericht van Eddy, waarin hij beschrijft hoe bermen strak als een gazon worden gemaaid. Bij mij in de buurt is dit gelukkig niet zo, wat op gemeentelijk niveau meer een gebrek aan geld is dan beleid, maar who cares! De doorgaande wegen worden onderhouden door het kanton, en daarbij wordt vaak wel een bewuste keuze gemaakt om bijvoorbeeld alleen daar te maaien waar de planten het zicht op de weg of op verkeersborden belemmert. Bermen zijn hier vaak fantastisch mooi en met een heel grote diversiteit aan planten en grassen, genieten gewoon!

Gebruikersavatar
Muck
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 11:09
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door Muck » ma 28 aug 2017, 12:28

Prachtig dat de bermen bij jou zo mooi zijn Anneke! Maakt inderdaad niet zo veel uit wat de oorzaak is.. ;)

AnnekeW schreef:Dank je Gerard!
Als ik de tekst zo lees, blijft het beleidsplan erg vaag. Het idee dat geopperd wordt om gemeentes het maaisel af te laten voeren zal niet haalbaar zijn, gewoonweg te kostbaar. In de brochure wordt concreet gesproken over een tweetal onkruiden (distel en Jacobskruiskruid) waarvan ik ook vind dat ze deels bestreden moeten worden. Tegen distels moeten boeren veel spuiten om ze tegen te gaan, dus kun je beter voorkomen dat ze op akkers terechtkomen. Aangezien ze vaak in grote groepen groeien, is het selectief afmaaien redelijk eenvoudig te realiseren. Jacobskruiskruid is levensgevaarlijk in hooi voor in elk geval paarden en wellicht ook voor ander vee, dus hoe minder daarvan op grasland terechtkomt, hoe beter. Maar in bermen is het een prachtige plant en goed voor menig insect.

Ik wordt triest van het bericht van Eddy, waarin hij beschrijft hoe bermen strak als een gazon worden gemaaid. Bij mij in de buurt is dit gelukkig niet zo, wat op gemeentelijk niveau meer een gebrek aan geld is dan beleid, maar who cares! De doorgaande wegen worden onderhouden door het kanton, en daarbij wordt vaak wel een bewuste keuze gemaakt om bijvoorbeeld alleen daar te maaien waar de planten het zicht op de weg of op verkeersborden belemmert. Bermen zijn hier vaak fantastisch mooi en met een heel grote diversiteit aan planten en grassen, genieten gewoon!

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: LTO Noord -roept op ‘probleemonkruid’ TE GAAN MAAIEN

Bericht door AnnekeW » di 29 aug 2017, 16:46

Muck schreef: En selectief maaien zou inderdaad een goede optie zijn, haal alleen die paar groepen weg en laat alsjeblieft de rest staan. Alhoewel ik mij wel afvraag hoe enorm die distel plaag is in de weilanden en akkerlanden. Het groeit inderdaad altijd in groepen... Hoever waait het zaad dan uit over de weilanden? Praktijk: Mijn weiland grenst voor een deel ook aan een sloot waar distels groeien, maar ik heb nog nooit distels gehad in het weiland. Het blijft bij die paar groepen distels in de sloot.
Distelzaad vliegt heel ver. In een braakliggend weiland naast mijn huis staan grote groepen. Als deze in het zaad zitten, vliegen de pluizen ons om de oren. We hebben er dus ook besy wat in de tuin. Maar het kan goed zijn dat als een weiland een goeie dichte grasmat heeft, het zaad zich niet kan ontwikkelen. In mijn tuin vind ik ze eigenlijk ook alleen maar op kale, vergeten stukjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten