Waar vliegen de bijen op anno 2021

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door rdeimker » wo 23 jun 2021, 21:35

peyterke schreef:
wo 23 jun 2021, 10:52
De voedselvoorraden die de voorbije warme perioden zijn binnengehaald gaan opnieuw achteruit met dit kille weer. Er zijn nauwelijks honingoverschotten bij mij in Belgisch Limburg.
Die slechte maanden april-mei konden niet goedgemaakt worden. Het is simpel...wat de kast niet binnenkomt is er niet (Ik heb niets gevoederd) Bij gevolg is er steeds een broedvermindering (of stop) met zulks weergedrag. Misschien gaat er nog wat van de tamme kastanje of bladluizen te snoepen zijn. Positief hoop ik dat de dracht (op wat dan ook) dit jaar wat langer duurt.
Ik heb wel kunnen vaststellen dat de graslanden die gemaaid worden geen bloemen bevatten. Worden die bespoten zodat ze die 3 keer per jaar kunnen maaien...( In de ardennen verdwijnen stukjes bos voor zulke graslanden) Bizar dat men in België langs den andere kant zo begaan is met bloemenstroken en sensibilisering (red de bij)
De eerste linde is hier sinds vorige week donderdag in bloei, er is echter geen dag dracht van geweest. Als ik de weer voorspellingen mag geloven zit de komende 14 dagen er ook geen dracht bij. Ik zie in de zilverlinde nog geen enkele knop zitten zelfs nog, dus hoop dat je gelijk hebt en die nog komt. Andere lindebomen zitten nog in een kleine ongezwollen knop, dus hoop dat die over 3 weken beginnen. Ik denk wel dat ik tussen tijds bij moet voeren als er echt geen dracht gaat komen. We kunnen wel honing afnemen, maar daar moet ook iets tegenover staan. Volken zichzelf uit ellende laten cannibaliseren is wat mij betreft uit den bozen.

Heb de zondag maar bij 3 van 9 volken honing kamers afgehaald, puur omdat ze nog een extra halve tot volle bak hadden. Een groot deel van deze ramen heb ik weer terug gehangen omdat er niet genoeg verzegeld was. Elk volk heeft nu een honingkamer aan reserve voer, door het slechte voorjaar oogst ik dan maar wat minder zolang ik maar volken over hou. Heb al aan winkeltjes laten weten dat er grote kans is dat dit jaar geen tot weinig honing te verkopen is. Waar in volken ik zeer veel honing en pollen vond in de broedkamers vorige week is het meeste na iets meer dan een week al verdwenen.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie: Roderwolde
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door janmol1h » wo 23 jun 2021, 22:56

Vraag aan rdeimker: en waar is dat waar die linde een week bloeit?
Heb het idee dat het in het noorden nog wel 2,5- 3? weken kan duren?
Hebben we allemaal ff pauze.....morgen es kijken hoe het met de voertoestand van de hoofdvolken is.
Ik heb nog voerramen van de winter over, gelukkig!

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door rdeimker » do 24 jun 2021, 07:45

janmol1h schreef:
wo 23 jun 2021, 22:56
Vraag aan rdeimker: en waar is dat waar die linde een week bloeit?
Heb het idee dat het in het noorden nog wel 2,5- 3? weken kan duren?
Hebben we allemaal ff pauze.....morgen es kijken hoe het met de voertoestand van de hoofdvolken is.
Ik heb nog voerramen van de winter over, gelukkig!
Omgeving Amersfoort. Ik heb door koninginnen teelt nog een paar voer ramen over, goeie!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door bee-tree » zo 27 jun 2021, 23:35

Nederland in het Noord-Oosten, leunend tegen het Duitse Emsland,
heeft afgelopen week veel beter weer gehad dan de twee-wekelijkse verwachting
die ons is voorgeschoteld. De Lindebloei is hier thans vlot aan de gang al is het
twee weken later dan normaal.

Een half uur vóór zonsondergang eindigde voor vandaag de vlucht op Linden en
Bramen bij huis. Een half uur erna was op 20 meter afstand
het donker geluid te horen van het indampen.
Dichterbij kon je de geur van de warme lucht ruiken die de vliegspleten uit kwam.

De kasten worden zwaarder. Het leed van de drachtarme periode is voorbij.
Ik heb me elders in het forum te pessimistisch uitgelaten. Voorlopig vertrouw
ik de weerkundigen niet meer zo erg. Ze brouwen me maar wat voor!

Ook vandaag was het goed bevruchtingsweer en de bijen lieten zich poeslief
door mij behandelen. Zj. :b10:
P.S.
Ik heb tijdens de pauze wat kleren uitgetrokken vanwege de 25 graden..
Binnen een half zag ik 3 teken tegen mijn naakte linkerbeen op kruipen, richting
de lies; ééntje was goed zichtbaar, maar twee waren niet groter dan een punt
van een zachte potlood. Je merkt die piepkleine larven pas door de jeuk,
als ze aan het boren zijn zodra je rustig in bed ligt.
Onder het rustig rijden loop je toch de kans om de macht over het stuur te
verliezen als je een hand los laat van het stuur om te krabben, laat staan
als je jaagt alsof je achtervolgd wordt. :auto-rally:

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door debijenboer » za 03 jul 2021, 21:32

Ik liep net onder een zoemende lindeboom door. Deze bloeit een paar weken later dan anders hier in Zwolle.
Geert (debijenboer)

Dodo
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door Dodo » zo 04 jul 2021, 16:26

In Vlijmen (omgeving 's-Hertogenbosch) winter linde is al verleden tijd. Klein bladige linde is in volle bloei en bij zilver linde gaan eerste knopen open.

Pieter_liekens
Berichten: 10
Lid geworden op: di 22 jun 2021, 11:54
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door Pieter_liekens » ma 05 jul 2021, 12:24

Bij mij hier in België (rond het Antwerpse) heeft de winterlinde niet echt veel opgebracht een half hoogsel(kempisch) en dit ook enkel bij de sterke volken. Hoe is de lindedracht elders al geweest?

Nu kwam ik gisteren op mijn prospectie ronde een aantal grote klein bladige lindes tegen die nog volop in bloem stonden en zwermachtig werd bevlogen en dit om 19uur 's avonds. Hopelijk waren dit mijn dames die aan het werken waren :pray: . Als deze er mee stopt zit de linde er hier wel op want zilverlinde staat (voor zo ver ik kan zien) niet in mijn drachtgebied.

Dan wordt het slingeren :dance: tzal niet zo zot zijn als vorig jaar maar we gaan niet klagen :D .

P.S: Als de boeren niet klagen en de pastoors niet vragen is de wereld vergaan :lol: .

vriendelijke groeten,

Pieter Liekens

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door rdeimker » ma 05 jul 2021, 13:19

Pieter_liekens schreef:
ma 05 jul 2021, 12:24
Bij mij hier in België (rond het Antwerpse) heeft de winterlinde niet echt veel opgebracht een half hoogsel(kempisch) en dit ook enkel bij de sterke volken. Hoe is de lindedracht elders al geweest?

Nu kwam ik gisteren op mijn prospectie ronde een aantal grote klein bladige lindes tegen die nog volop in bloem stonden en zwermachtig werd bevlogen en dit om 19uur 's avonds. Hopelijk waren dit mijn dames die aan het werken waren :pray: . Als deze er mee stopt zit de linde er hier wel op want zilverlinde staat (voor zo ver ik kan zien) niet in mijn drachtgebied.

Dan wordt het slingeren :dance: tzal niet zo zot zijn als vorig jaar maar we gaan niet klagen :D .

P.S: Als de boeren niet klagen en de pastoors niet vragen is de wereld vergaan :lol: .

vriendelijke groeten,

Pieter Liekens
Linde dracht is nog niet voorbij hier omgeving Amersfoort Nederland (regio Utrecht) er staat nog veel in knop, bloei van eerste lindebomen welke in bloei gingen loopt wel ten einde. Waar ik vorig jaar 2-3 honingkamers van kasten kon halen til ik nu een halve tot 3/4 kast tijdens controle. Ik laat de honingkamers nog een paar weken staan.

In totaal hebben we in deze regio 3-4 dagen dracht gehad. Veel van deze dagen zijn bij elkaar opgeteld, ochtendje geen regen hier, heldere middag daar. Er is constant regen geweest.

Helaas, maar zo is de natuur natuurlijk.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door GerritenMonika » ma 05 jul 2021, 13:58

De Linde staat hier ook vol in bloei, hopelijk snel lekkere lindehoning slingeren :hive:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2021

Bericht door tomer » ma 05 jul 2021, 19:52

Ik kan hier geen kast meer opendoen zonder dat de bijen in roofmodus gaan...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten