Waar vliegen de bijen op anno 2019

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door bee-tree » vr 01 mar 2019, 22:32

Lippe schreef:Is dat niet iets te vroeg Gerard? maar de volken groeien pas over een week of 3, als de jonge bijen de overhand nemen en de witte waspuntjes zichtbaar worden.
Zo leerden wij dat Gerard. Pas eind maart of begin april overschreidt het 'geboortecijfer'
'het sterftecijfer' in het normale volk.
Nog zo'n regel : Begin april moet de helft van de voedselvoorraad nog aanwezig zijn.
Dus de kast blijven wegen.

Voor het moment van de voorjaars-inspectie kunnen we het beste het advies van !Hans
hanteren.Kortgeleden schreef hij dat hij niet vóór april de volken doorspit.
( voor schoonmaak van de bodem en het verwijderen en
vervangen van raten met een humuskleur enz. volgens mij). Zj. :b10:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door JackC » za 02 mar 2019, 09:57

BeeTree en Lippe zijn duidelijk geen volgers van Liebig: 2e broedkamer bij begin wilgenbloei en honingkamer bij start kersenbloei, maar vooral Es gibt klein zu fruh, nur ein zu spat (sorry voor het Duits, maar de Umlaut lukt me niet op de IPad)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door JanvdR » za 02 mar 2019, 10:22

Hier bloeit nu ook de boswilg. 4 tot 5 ramen broed ias. Het gaat hard. En dat in het hoge noorden! :o

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Gerard Boswinkel » za 02 mar 2019, 12:35

Precies, Jack. En Lippe, op tijd ruimte geven is belangrijk om zwermdrift te voorkomen. En Beetree, het gaat om volken die je op één broedkamer hebt ingewinterd he. Bekijk onderstaande twee filmpje eens.

https://www.youtube.com/watch?v=KPYMBrW7ILg

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door szx2js » za 02 mar 2019, 13:29

Gerard, dat 1e filmpje is van 17 april. Is het niet wat voorbarig om op 2 maart al te praten over het voorkomen van zwermdrift? Laten we elkaar niet gek maken ;-). De oude winterpopulatie moet nog vervangen worden door jonge bijen. Voorlopig zien we nog wel even een krimp. De groei komt pas later.

Het onder plaatsen van een 2e halve of hele BK met kunstraat kan inderdaad geen kwaad, maar sommigen willen de 2e BK boven plaatsen. Dat zou ik zeker nog uitstellen tot het voorjaar weer terug keert en de dracht goed doorzet.
Groet, Ben

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door JackC » za 02 mar 2019, 14:16

Toch nog eens kijken szx2js, het filmpje is inderdaad van 17 april maar wel 2013: eerste tekst is gedurende de met 4 weken verlate wilgenbloei, trek er 4 weken vanaf en we komen al in de buurt. Waar het om gaat is de wilgenbloei, niet de datum. Vorig jaar was mijn eerste zwerm in april...uit een kast op een broedkamer.
Overigens staat hier de wilg wel op springen, maar ik hoop dat de bloei nog even uitblijft in verband met de veranderde weersomstandigheden, maar als het straks weer 15 graden en zonnig is komt die tweede bak al is het 15 maart.

Lippe

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Lippe » za 02 mar 2019, 14:45

szx2js schreef:Gerard, dat 1e filmpje is van 17 april. Is het niet wat voorbarig om op 2 maart al te praten over het voorkomen van zwermdrift? Laten we elkaar niet gek maken ;-). De oude winterpopulatie moet nog vervangen worden door jonge bijen. Voorlopig zien we nog wel even een krimp. De groei komt pas later

Precies dat.


Je kunt mijns inziens niet alleen maar naar de beschikbare dracht kijken en weersomstandigheden. De staat van het volk is veel belangrijker. Ik geef pas ruimte als het volk er aan toe is.

En Jack, als jij al zwermen in april hebt ondanks dat je vroeg ruimte geeft dan wil ik je toch een rasbij aanbevelen. Die zwermstemming bij jouw bijen heeft dan niks meer met ruimte of dracht te maken, maar meer met de genen van je bijen.
Ik zou dan overgaan op Buckfast of zoals ik Carnica. Die zwermen met de juiste ingrepen in de regel niet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Jaap v.Popering » za 02 mar 2019, 16:56

Ja het is voor menig imker een probleem om zichzelf aan te passen aan moedertje natuur , iets wat onze honingbijen perfect kunnen .
Die storen zich niet aan de maandelijkse kalender maar gaan foerageren wanneer er dracht en temperaturen zijn ongeacht welke datum er op de kalender staat , en breiden hun broednest uit wanneer zij de tijd geschikt achten . :hive:

Het zou wat zijn wanneer dadelijk de fruitteler belt over het plaatsen van de honingbijen en ik hen antwoord dat mijn bijen nog niet aan die bloeiperiode toe zijn . :be5:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door JackC » za 02 mar 2019, 19:17

Ja, Lippe, dank voor je advies, maar toch even beter lezen, het zwermende volk was een van de twee dat nog op een (1) broedkamer stond, dat had ik dus beter ook op twee bakken kunnen zetten. Overigens heb ik zelden zwermen ( 4 in 9 jaar) en mijn eerste honingoogst was op 20 april. En ja, Jaap van Popering helemaal waar, de natuur geeft aan wanneer het tijd is; toch zijn mijn volken soms niet helemaal op sterkte voor de appelbloesem (mijn meeste volken staan bij een appelteler) maar dan worden ze het daar wel, als de dracht goed is.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Jaap v.Popering » za 02 mar 2019, 19:33

JackC schreef: de natuur geeft aan wanneer het tijd is; toch zijn mijn volken soms niet helemaal op sterkte voor de appelbloesem (mijn meeste volken staan bij een appelteler) maar dan worden ze het daar wel, als de dracht goed is.
Ja dat is bij mij ook al vele jaren ....of zij nu op 30 maart ....of 30 april er heen moeten .
Er zit namelijk een maand verschil in de begin periode van de bloeitijd .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten