Waar vliegen de bijen op anno 2019

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Lippe

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Lippe » zo 03 mar 2019, 10:17

Ik zie het Jack heb niet goed gelezen, excuus.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 03 mar 2019, 11:17

Hoi Ben,

Nog even voor de duidelijkheid he. Dit geldt voor volken die zijn ingewinterd op één broedbak van simplexformaat. Zoals je ziet in het filmpje werkt Gerhard Liebig met Zandermaat en gebruikt hiervoor ook twee broedkamers. Eigenlijk net zo als wij onze spaar- en simplexkasten gebruiken.

De Dadantkasten en de spaarkasten die ik op twee broedkamers heb staan, krijgen de honingkamers als de kersenbloei begint. (Even nog voor de duidelijkheid Salweide = Salix caprea = boswilg). En inderdaad hebben wij in 2013 een heel laat voorjaar gehad. Ik herinner mij nog dat ik toen half april in mijn volken keek en ik op de broedramen alleen nog maar eitjes kon ontdekken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Jaap v.Popering » zo 03 mar 2019, 11:25

Gerard Boswinkel schreef:). En inderdaad hebben wij in 2013 een heel laat voorjaar gehad. Ik herinner mij nog dat ik toen half april in mijn volken keek en ik op de broedramen alleen nog maar eitjes kon ontdekken.
Dat klopt Gerard . Ik ging met mijn bijen op 27 april naar de perenbloei .
Zie ook hier ..viewtopic.php?f=12&t=26901&start=30#p219380

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door tomer » zo 03 mar 2019, 13:37

Afgelopen woensdag heb ik bij 20°C enkele Dadant kasten gecontroleerd. 3 ramen vooral gesloten broed met aan beide kanten van het broednest 1 tot 2 ramen goed vol met vers stuifmeel. Met het minder goede weer in het vooruitzicht, heb ik het zo gelaten, dus geen raam voer uitgenomen en een leeg raam naast het broednest gehangen. Forceren is niet nodig, of dat kan alleszins nog 2 weken wachten. De honingkamer gaat erop wanneer de kers begint te bloeien, dat is hier normaal begin april. Momenteel wordt er enkel water gehaald.

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door Frank Olde Daalhuis » vr 08 mar 2019, 19:52

Vanmiddag bij een lekker maar kortstondig zonnetje even vlot een paar raampjes gelicht van beide kasten op mijn thuisstand;
5 à 6 ramen aan beide zijde grote platen gesloten broed. Die gaan zeer binnenkort wel ruimte nodig hebben..

Er komt nu in de spaarzame vlieguurtjes wel volop (bos-?)wilgen stuifmeel binnen (regio Twente)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door tomer » wo 13 mar 2019, 14:28

Momenteel bloeien de wilgen volop en ook de kerspruim, sleedoorn, perzik, ribes bloeien, net als allerlei klein grut.
Door het aanhoudende slechte weer met koudere temperaturen, regen en veel wind wordt er nauwelijks gevlogen. Een beetje verloren dracht dus... Eind volgende week wordt het eindelijk beter, zodat de bijen na 3 weken pauze kunnen beginnen aan de voorjaarsdracht. De kers zal dan spoedig beginnen bloeien...

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door bee-tree » vr 15 mar 2019, 22:49

tomer schreef:Momenteel bloeien de wilgen volop en ook de kerspruim, sleedoorn, perzik, ribes bloeien, net als allerlei klein grut.
Door het aanhoudende slechte weer met koudere temperaturen, regen en veel wind wordt er nauwelijks gevlogen. Een beetje verloren dracht dus... Eind volgende week wordt het eindelijk beter, zodat de bijen na 3 weken pauze kunnen beginnen aan de voorjaarsdracht. De kers zal dan spoedig beginnen bloeien...
Vandaag werden geen bijenvluchten gecanceld op 53NB,7OL ondanks windkracht 5 à 6,
maar werden wel kasten uit de bomen gewaaid; nestkasten bedoel ik ;
van steenuil en spreeuw ; gelukkig onbewoonde.

Bij het zien van de bijen die op de mannelijke katjes van de wilgen landden,
moest ik denken aan de video, die afgelopen zondag gemaakt is op het vliegveld van
Düsseldorf toen het daar stormde.
Petje af voor de stuurmanskunst van de piloten om hun kist, na een eerste mislukte poging,
toch aan de grond te krijgen.
Mijn bijen schommelden vandaag relatief erger en moesten meerdere landingspogingen
ondernemen.
De doorzetters arriveerden voldaan met hun narcisgele vracht stuifmeel in de thuishaven.

Ik kan honderden you tube filmpjes bekijken over bijenhouden, tot vervelens toe, maar
ik heb nog niet eentje ontdekt die bijen laat zien hoe het hun lukt bij stormachtige wind
bloemen te bezoeken. Ik heb het vanmidag bij huis live gezien; ook bij een sierprunus.

Op de pas met bloeien begonnen kerspruimbloemen heb ik ze nog niet gezien.
Er was volop zon en 12 graden Celsius gedurende vier uren. Zj. :b10:

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door roelof1945 » zo 24 mar 2019, 13:03

Mijn IJslandse bijen vlogen vanmorgen om 11 uur bij 7 graden alsof het zomer is.
Hier bloeit de wilg, mahonie, sleedoorn, viburnum , prunus, en voorjaars planten die vroeg bloeien.
En binnenkort de essen er staan er hier wel 100 stuks ze bloeien niet tegelijk, waarschijnlijk verschillende soorten.
De lente is begonnen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door tomer » zo 24 mar 2019, 16:43

Hier bloeit de kers en ook enkele perenrassen beginnen al te bloeien. Morgen en overmorgen is er nog een frisse dag, maar daarna gaat het beginnen. Woensdag gaan de honingkamers erop! :dance:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen op anno 2019

Bericht door bee-tree » di 26 mar 2019, 15:08

De zon hoeft maar even 'met haar bil bloot' zoals gister en vandaag,
of haar uitstraling lokt m'n bijen naar de geurige kerspruimbloempjes
als vliegen naar de geur van de katjespoepjes. :liar:

Helaas kunnen m'n bijen niet naar de wilgenkatjessnoepjes
maar gelukkig wel naar de kraanwater- en 'ochtendwater'-kroegjes.
Die worden drukker bezocht dan afgelopen zondag
toen de bijen een acht-urige natuurlijke kroegentocht hielden,
ofwel 'de bloemetjes buiten konden zetten' en zich tegoed deden aan Salix-
en Prunusnectar en gele wilgen- en amberkleurige prunusstuifmeelhapjes.

Terloops konden ze een grote voorraad meenemen voor het maken van
bijenbrood door de thuisblijvers voor veel gezonde wiege-kindjes.
Zo kunnen zij tegen een korte inzinking van het weer. Zj. :b10:
P.S.
De natuur zorgt voor tijdelijke koeling ; zij remt de bloei af, zodat de drachtperiode
langer duurt. Dat wordt door de imker gewaardeerd, maar niet door de landbouwer.
want die ziet graag een korte bloeiperiode en snelle zaadzetting en snelle afrijping.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: J.R. en 45 gasten