1 april honingkamers plaatsen en volken splitsen?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

1 april honingkamers plaatsen en volken splitsen?

Bericht door Luuk » ma 01 apr 2019, 21:58

Ik heb nog nooit zo'n ontwikkeling in mijn volken gehad als dit jaar. Ik heb in februari gecontroleerd, alles verenigd en verkocht wat moest. Ik dacht dat ik half april in actie moest komen. Maar nu blijkt dat mijn overgebleven volken zo groot zijn dat ik nodig in actie moet komen. Meer ruimte geven of volken splitsen, dat is de vraag. Een volk heeft bovenop een broedkamer twee andere broedkamers met rooster, dat was een noodoplossing in februari. Het volk is de bovenste broedkamer snel vol aan het maken met honing.

Bij andere volken zitten twee broedkamers mudvol broed en honing of nectar (open raten). Ik sta helemaal versteld.

Is begin april niet veel te vroeg om volken te splitsen en nieuwe koninginnen te laten maken? Vroeger hoefde je je volken niet open te maken voor april. Ik herinner me dat ik op 2 april eens op het ijs stond op de Rijn, ergens in de tachtiger jaren. Maar nu is de dracht zo vroeg en zo snel...

Of komt dit vaker voor?

Groeten, Luuk

Lippe

Re: 1 april honingkamers plaatsen en volken splitsen?

Bericht door Lippe » wo 03 apr 2019, 12:10

Ik zie nu al verschillende keren voorbij komen dat mensen bijna niet kunnen wachten om de volken te splitsen, vanwaar die haast?
Persoonlijk splits ik pas als het echt niet anders kan (dus de volken na ruimte geven toch doppen op blijven trekken) en dan het liefst eind mei pas als de voorjaarshoning ook geoogst kan worden.
Liever nog maak ik een verzamelbroedaflegger door uit alle grote volken 1 of 2 ramen met gesloten broed en opzittende bijen in een 10 ramer te stoppen eventueel gecombineerd met q-teelt.
Het lijkt mij dat dit vroege handelen alvorens de zwermstemming er in zit ten koste gaat van je honingopbrengst, vliegers daargelaten.

Ik weet niet met wat voor bijen je imkert, maar ik zou ruimte geven, ruimte geven, ruimte geven en pas gaan splitsen als het echt niet meer anders kan. De zwermstemming drukken door darrenraat te snijden en evt een verzamelbroedaflegger maken. Zorgen dat de jonge bijen altijd wat te bouwen hebben en de q kan blijven leggen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 1 april honingkamers plaatsen en volken splitsen?

Bericht door tomer » wo 03 apr 2019, 13:08

Het zal er ook vanaf hangen met welke bijen je werkt. Zuivere rascarnica zal in het voorjaar mss minder snel groeien als bastaarden? Is het niet beter zwermdrang te voorkomen of uit te stellen door afleggers te maken vóórdat de kast vol doppen hangt? Dus in het geval dat de broedkamer vol broed en bijen zit en er al speeldopjes te zien zijn. De haaldrift blijft dan, maar als er eenmaal zwermstemming is dan halen ze toch minder dacht ik?
In de broedbak kan ik alleszins geen ruimte meer geven, alles zit vol broed behalve 1-2 ramen met wat eten en stuifmeel. Bij deze sterke volken zou ik evt wel een raam uitlopend broed kunnen wegnemen en bij een minder sterk volk hangen. De eerste honingkamer voelt nog licht, maar ik zal er alvast een tweede opzetten met kunstraat, zodat ze iets te doen hebben. De komende week gaat er veel van het gesloten broed uitlopen, dus de volken gaan de ruimte nodig hebben.
In het geval van een verzamelbroedaflegger met bvb 8 ramen broed met opzittende bijen en 2 ramen eten en stuifmeel. Als die op dezelfde stand blijft staan, schud je er dan best nog 1 of 2 extra ramen bijen bij per raam broed? Zo'n verzamelbroedaflegger wordt na een maand ook een productievolk toch?

Lippe

Re: 1 april honingkamers plaatsen en volken splitsen?

Bericht door Lippe » wo 03 apr 2019, 14:13

Ik breek niet vaker dan 2x de doppen. Anders gaat de spirit uit het volk. Een volk goed in de zwermstemming is ook niet meer te stoppen, die halen geen honing meer inderdaad en als je blijft doppen breken dan gaat de oude Q alsnog op de vleugels.

Een verzamelbroedaflegger op dezelfde stand laten moeten meer bijen meekrijgen inderdaad. Het prettigst vind ik dit te doen door bijen van open broed af te kloppen boven een grote emmer. De vliegbijen gaan er direct uit. Deze actie koppel ik aan de q-teelt, want ik wil niet met redcelmoeren imkeren.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: 1 april honingkamers plaatsen en volken splitsen?

Bericht door Luuk » wo 03 apr 2019, 15:53

Ik heb een paar raskoninginnen en daar wil ik F1 van maken. En daarmee in de zomer gaan werken. Vandaar dat ik graag koninginnen wil hebben als andere volken echt willen zwermen. Dan kan ik afleggers maken en daar een F1 koningin in stoppen.

Die raskoninginnen zijn niet voor de honing, die zijn alleen om nieuwe koninginnen mee te maken. De andere volken kunnen nu dan ongestoord honing halen en aan het einde van het voorjaarsseizoen maak ik dan nieuwe volken. Die kunnen in het zomer/herfstseizoen aan de slag, als je ze inderdaad zoals Tomer zegt sterk genoeg maakt.

Daar komt mijn haast dus vandaan!

Meestal geef ik zo'n F1 koningin drie-vier ramen broed en voldoende voer/vliegbijen mee. Dan is dat volk binnen een maand op goede sterkte voor productie. Als je eind april nieuwe koninginnen hebt; in mei afleggen en zo; met de lindebloesem kan je die volken dan inzetten. Zo had ik het gepland.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 1 april honingkamers plaatsen en volken splitsen?

Bericht door tomer » wo 03 apr 2019, 21:32

Daarnet een 2de HK gegeven aan de 6 sterkste volken. Enkel met de bedoeling om ze ruimte te geven en bezig te houden met bouwen.
Snel enkele (wazige) foto's gemaakt van de 1e HK om een indruk te geven...
Bijlagen
image-2019-04-03 (1).jpg
image-2019-04-03.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten