Hulst

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Hulst

Bericht door maartenkleijne » vr 10 mei 2019, 19:04

Hier in mijn omgeving bloeit elk jaar de hulst.
Maar nog nooit zo uitbundig als dit jaar.
De deur uitstappend ruik ik ze meteen
De meeste staan nog in knop of beginnen beginnen net te bloeien.
Maar de grond eronder zie al wit van de hulst-bloem-blaadjes.

Dit wilde ik toevoegen aan mijn hulst-verhaaltje dat ik vorig jaar heb geschreven maar de zoekfunctie heeft mij uitgelegd dat ik dat nooit gedeeld heb.
Dus hier alsnog:

Hulst
Al ruim 60 jaar is bosbouwecologie een hobby van mij. En nu opeens heb ik toch iets nieuws geleerd: over de ecologische rol van hulst. In de literatuur worden diverse successiereeksen beschreven met ieder een eigen eindstadium. Misschien loop ik achter, want ik heb nog nooit iets gelezen of gezien met eindstadium hulstbos, behalve dan in het beroemde Mantingerbos, het Norgerholt en nog een paar oude plekken in Drenthe. In het Norgerholt bevindt zich de grootste hulst van Europa zijn het niet de oudste.
De meeste zangrond bossen zijn de laatste 150 jaar aangeplant, en pas de laatste 50 jaar beginnen ze zich te ontwikkelen tot bosgrond, want voor die tijd werden de bossen elke winter ‘schoongemaakt’ en uitgeharkt. Heel veel bomen staan er nog zoals ze ooit geplant zijn of hun tweede generatie begint zich te ontwikkelen. Op de zich verbeterende bosgrond komen twee soorten zaailingen vaak in grote getale op: hulst en taxus.

Taxus kunnen we nu even vergeten want ze groeit langzaam, dus we weten pas over een paar honderd jaar waar dat op uit gaat draaien.

Hulst heeft de nabije toekomst. Veel bossen op zand zijn zich inmiddels aan het ontwikkelen tot hulstbos. In beukenbos (fagetum nudum) waar verder niets wil groeien tussen de dorre blaadjes komen na de eerste 70 jaar hulstplantjes op die, zodra de eerste beuken omvallen of inzakken of worden geoogst, de macht grijpen en opeens omhoog schieten. In naaldbossen geldt iets dergelijks, behalve dat de hulst daar in de eerste ronde concurrentie ondervindt van de opkomende zaailingen van de naaldbomen. Maar uiteindelijk wordt de naaldboom geoogst of nog waarschijnlijker in ons klimaat zij waaien om.
De meeste aangeplante beuken- en naaldbossen, en eiken/berken/dennenbossen zijn over uiterlijk 50 jaar vooral hulstbos en op veel plaatsen al binnen 20 jaar.
We denken soms dat hulst zich uitzaait vanuit de tuinen van de mensen, en dat speelt zeker een rol. Maar we moeten niet vergeten dat hulst samen met berk en wilg na de laatste ijstijd tot de eerste opgaande gewassen behoorde.
De hulst was hier te lande aanwezig lang voordat de eerste mensen arriveerden. En zodra de mensen arriveerden gingen ze hulst oogsten, als superkwaliteit hout, veel sterker nog dan het eikenhout dat later kwam. De hulst vormt bovendien met zijn of haar afhangende takken een soort natuurlijke joert of tipi met eens straal tot 4 meter bij de grootste waarbinnen het goede schuilen is tegen roofdieren beschermd; en zelfs blijft het er altijd droog behalve bij de ergste plensbuien.
En de hulst leende zich ook voor het maken van pijlen: door een bepaalde wijze van snoeien groeien er kaarsrechte ijzersterke twijgen.
In mijn jeugd kende ik nog een hulstpijlen kweker, die met smart het bijltje erbij neerlegde omdat hij niet op kon tegen nieuwerwetse de alu-pijlen. De mensen zetten zich er de laatste millennia vooral toe eik en beuk te bevorderen en massaal te zaaien en te planten, niet alleen voor hout maar nog meer voor voedsel voor herten en zwijnen en niet te vergeten voor de mensen zelf.
Eikels en beukennootjes zijn voedzaam, en van hulstbessen krijg je maar pijn in je buik. Nog 150 jaar geleden planten boseigenaren verplicht eiken en beuken ter bevordering van de zwijnen en hertenjacht. En er werd al lang geleden overgeschakeld van hulsthout op eiken- en beukenhout en hulst verdween in de loop der eeuwen naar siertuinen, en op beperkte schaal voor het kweken van pijlen.

De bloeitijd van hulst loopt van mei tot in juni. Een ideale drachtplant met veel nectar en pollen voor na de fruitbomen en voor de acacia en lindedracht. Voor we een generatie imkers verder zijn kan er zuivere hulsthoning worden geoogst. In Drenthe zijn er imkers dit al doen?

En niet te vergeten: in de mystiek van de kruidenwereld staat hulst voor universele onvoorwaardelijk liefde en dat kunnen we op deze planeet wel wat meer gebruiken. Niet voor niets worden toverstokken vanouds vaak van hulst gesneden.
gr,
m

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door Erick » vr 10 mei 2019, 19:44

Leuk om te weten :)
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door E slegh » do 16 mei 2019, 22:38

Inderdaad leuk om te weten

Aanvullend weet ik dat in Ierland een paar heel oude (honderden jaren) bossen zijn van Taxus. De Kelten gebruikten deze bossen voor hun befaamde longbows. Niet zo’n rare combinatie dus met de hulst voor pijlen.

Ben benieuwd hoe onze bossen zich gaan herontwikkelen. En dank voor je uitgebreide kennis.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door JackC » vr 17 mei 2019, 10:12

Ook hier de zelfde ervaring, hulst die bloeit als nooit tevoren en heel druk bevlogen door mijn bijen. Bij meer planten is de bloei overigens overdadig dit jaar b.v. de sleedoorn en de kerspruim heb ik ook nog nooit zo gezien als dit voorjaar.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door BBBeez » zo 19 mei 2019, 02:44

Ik heb bij mijn bijenstal veel bloeiende Hulst maar ik heb niet de indruk dat daar veel op wordt gevlogen. Hoe kan ik dat zien?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door Franschman » zo 19 mei 2019, 07:49

Waarde Beelievers,
Hulst, Ilex aquifolium = Lat. Met puntig blad
Deze altijd groene struik kan uitgroeien tot een boom van ca. 10 m hoog !
De bladeren zijn scherp gepunt ,maar bij oudere bomen ontbreken de stekelige tanden op het blad.
De kortgesteelde hulstbloemtjes (mei/juni) ontwikkelen zich tot vuurrode, weinig sappige besjes. Bijen heb ik persoonlijk weinig bij de bloempjes gezien! :be8:

Van oudsher betekende het hulstblad eeuwig leven. De Romeinen wensten elkaar tijdens het Midwinterfeest (17-23 dec) geluk en gezondheid toe met hulsttakjes vol bessen.
De gemeente Hulst (Zeeuws Vlaanderen) koos het hulstblad als heraldisch embleem.
Jesus werd door een menigte met wuivende palmtakken welkom geheten.

De duivel wilde bij zijn intocht in de Hel ook verwelkomd worden door zijn duivelse onderdanen ,die hem met stekelige Hulsttakken toewuifden, zo wil het verhaal.
Wellicht daarom gaan bijen er met een boog omheen :lol:
Voorts worden hulsttakjes gebruikt als motief op Kerst- en Nieuwjaarskaarten

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door JackC » zo 19 mei 2019, 09:45

Om op het laatste door te gaan: kerstdecoratie. De betreffende hulst staat langs de oprit van mijn ouderlijk huis, ik ken hem dus al mijn hele leven. Sinds een aantal jaren woont mijn dochter daar en sinds twee jaar heb ik in de tuin twee bijenkasten staan. Toen ik een kind was gebruikte mijn vader, die uit een bakkersfamilie kwam de “veel-puntige” blaadjes van betreffende hulst, bestreek ze zeer zorgvuldig met gesmolten chocolade en liet die opstijven. Het weer loshalen van het blad was de kritieke fase...De choco-hulstblaadjes werden gebruikt om het kerstgebak te decoreren.
Vorig jaar hebben we de Hulst stevig teruggesnoeid, het is nu min of meer een dicht stuk haag. Snoeien doet bloeien blijkbaar, dit jaar is hij al enkele weken wit van de zoetgeurende bloempjes en, echt waar, druk bezocht door mijn bijen. Woensdag ben ik er weer, maar ik vrees dat de bloei dan wel voorbij zal zijn, die duurde inmiddels al 3 weken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door Hans van der Post. » zo 19 mei 2019, 10:20

In april 2011 heeft op de voorpagina een hulstverhaal gestaan: viewtopic.php?f=12&t=24536&p=135539#p135539
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door A.A. Staals » zo 19 mei 2019, 11:20

Hans van der Post. schreef:In april 2011 heeft op de voorpagina een hulstverhaal gestaan: viewtopic.php?f=12&t=24536&p=135539#p135539
Hierin staat: Hulst is tweehuizig: mannelijke en vrouwelijke bloemen groeien niet aan dezelfde plant.-
Er is ook hulst welke eenhuizig is.

ad staals

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hulst

Bericht door Franschman » zo 19 mei 2019, 12:45

Waarde Beelievers.
Hulde aan Hulst via een fraai wapen hierbij gevoegd.
Herinneringen aan deze struik heb ik na een bijzonder voorval .
In Blaricum (het Gooi) vindt men veel hulsthagen als erfscheiding,

Ooit reed ik ,in de winter met een vriend mee naar Blaricum (op onze brommers!)
Door gladheid slipte mijn vriend en reed in op zo’ n hulsthaag :o

Hevig tierend kwam de eigenaresse van de heg op ons af. Het bleek de bekende TV presentatrice Mies Bouwman te zijn! :oops:
Nog altijd associeer ik Hulst met ‘Mies’ :lol:

Hier het wapen van de Zeeuwse plaats Hulst met de hulstblad . Leuk niet ?
39DEA53A-8B3F-46AE-8D81-B2D1E518D514.png
39DEA53A-8B3F-46AE-8D81-B2D1E518D514.png (115.21 KiB) 5158 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten