Dodelijke Drachtplant

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Dodelijke Drachtplant

Bericht door Franschman » ma 20 mei 2019, 09:59

Waarde Beelievers,
Enige tijd geleden kreeg ik van een kennis enige zaden van de Wonderolie-boom.
Deze plant die binnen een seizoen, snel tot een boomachtig geval schijnt te kunnen uitgroeien, luistert naar de wetenschappelijke naam Ricinus communis

De plant /boom heeft grote handvormige bladeren die zoveel schaduw geven ,zodat de Bijbelse figuur Jona (is dezelfde die door een walvis werd opgeslokt !) de ondergang van de Assyrische stad Ninivé (die hij graag zag gebeuren) er rustig onder kon afwachten ! Raadpleeg Bijbel!
De Allerhoogste had voor de gramstorige Jona nog een grapje in petto en liet de wonderboom opeens,in korte tijd ,opeten door een worm ! :o

Ninevé (gelegen in huidig Irak) werd overigens gespaard doordat de bewoners zich lieten kerstenen, dat terzijde. Een Bijbels ‘Happy end’ dus :D

De plant staat te boek als drachtplant en bloeit in juli/augustus met witte bloempjes. De plant levert indrukwekkende, rode stekelige vruchten.
Van de zaden wordt een olie geperst die gebruikt wordt bij het maken van bio-plastic, smeerolie,laxeermiddel, verf etc. Maar pas op! :shock: :o :roll:

De zaden zijn extreem giftig en bevatten een dodelijk eiwit ricine ! :o
Van de plant bestaan verschillende cultivars, maar het is hoe dan ook verstandig handschoenen te dragen bij de behandeling van de plant .roll:

De naam Ricinus zou afgeleid zijn van het Latijnse woord ‘teek’ . De gespikkelde zaden doen wat aan schapen-teken denken ,zegt men. Zie Google voor afbeelding.

De plant kan als ‘medeplichtige’ worden gezien bij enkele geruchtmakende moorden. :o
Een Belg werd veroordeeld omdat hij zijn vrouw stiekem in een maaltijd ,enige giftige zaden te eten had gegeven. De vrouw overleefde het hapje niet ! :(

Voorts werd een vernuftig omgebouwde paraplu gebruikt, van waaruit door een KGB ingezette huurmoordenaar, een ricine bevattend kogeltje op het slachtoffer ,een Bulgaarse dissident in Londen,afschoot ! :o Ook hier overleefde het doelwit de ricine niet! :? (Bulgaarse dissident Markov)

Kortom een opvallende Tuin-en drachtplant met een bijzonder verhaal. :o
Mijn zaden zijn ontkiemd en kleine plantjes zijn verschenen. Nu wacht ik op de fenomenale groei van deze Wonderboom. :snooty:
Toch voor de zekerheid maar uit de buurt houden van kleine kinderen of lieden met moorddadige bedoelingen :o :wink:

P.S. Wonderolie moet niet worden verward met het goedje waar mijn vader bij zwoer , Haarlemmerolie, dat vele doelen dient maar met behulp van terpentijn, hars ,zwavel en kruiden schijnt te worden gemaakt .
De wonderen zijn de wereld nog niet uit , :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Franschman op ma 20 mei 2019, 23:18, 17 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dodelijke Drachtplant

Bericht door Tieme » ma 20 mei 2019, 14:13

De geperste olie wordt toch wel hier en daar als medicijn gebruikt. In Kameroen sprak ik eens een man die me in mooi Pidgin vertelde dat als de kleintjes niet goed poepen, ze wat olie van deze boom krijgen waarna "Pikin he go and shit fine!", ofwel daarna liep het weer goed door.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Dodelijke Drachtplant

Bericht door maartenkleijne » di 21 mei 2019, 12:32

Castor olie, ook wel ricinus olie, wonderboon-olie of kortweg wonderolie wordt ook nu nog gebruikt.
Het gevreesde ricine-gif zit daar nauwelijks in, en in de nectar ook niet.
Dat is bijzonder want de olie wordt uit de zaden geperst en men zegt dat één boon genoeg ricine bevat on 1000 mensen te doden.

Oeps dat van dei 1000 lijkt overdreven te zijn wat wiki zegt: "De dodelijke dosis voor een mens is 0,03 milligram, dat is een hoeveelheid die uit één enkele wonderboon gehaald kan worden."
gr,
m

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Dodelijke Drachtplant

Bericht door Tieme » di 21 mei 2019, 15:05

Ik lees het stukje van de Franschman nog eens na en zie daar iets interessants. Het kerstenen van Ninevé. Kon dat al wel voordat Christus had bestaan?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Dodelijke Drachtplant

Bericht door Franschman » di 21 mei 2019, 19:54

Beste Beeliever,Tieme ,
Met dat kerstenen heb je wel een punt.Het voert wat buiten het bijenteelt onderwerp maar hoe dan ook wist deze profeet de bewoners van Ninivé te bewegen zich beter te gedragen. Er werd zelfs boetedoening gedaan.

Wel aardig dat de Allerhoogste, Jona een schaduwboom gaf in de vorm van de Ricinus wonderboom ,waaronder hij het allemaal eens rustig kon bekijken. :roll:
Voor de De Schepper was het creëren van zo’n boom
een ‘koud kunstje’ (geintje :D )

P.S.Ik heb de term kerstening meer gebruikt om aan te geven dat deze heidense gemeenschap een beter leven ging leiden, meer in de lijn van Jona’s baas :lol:
Bijen bleven onder dit alles vast uiterst braaf ! :be3: :P

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Dodelijke Drachtplant

Bericht door Franschman » wo 22 mei 2019, 22:37

Beste Beeleievers.
Na het zaaien van enkele Ricinus zaden, gaat de wonderboom van start met nu nog kleine plantjes.
Die zouden dus moeten uitgroeien tot heeel grote planten waar de bijen op af gaan komen . :be3: :be8:

Ik wacht af en geef braaf water :D Mij hoor je niet klagen bij de Allerhoogste over de Wonderboom, zoals de profeet Jona deed nadat de prettig schaduw gevende Wonderboom opeens was opgegeten door een worm! ("Mijn armen zijn te kort om te boksen met God" :lol: )

Ik moet zelf (!) zorgen dat andere schepselen, zoals slakken, mijn plantjes niet aanvreten :lol:
Ricinus plantjes mei 2019 klein.jpg
Ricinus plantjes mei 2019 klein.jpg (57.46 KiB) 3535 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten