Aaardappel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door maartenkleijne » vr 28 jun 2019, 18:22

Ooit heb ik een middag besteedt aan het observeren van twee enorme velden aardappelen, een witte en een paarse.
Nooit een bij te zien op de aardappel.
Op het zandweggetje tussen de velden bloeide links en rechts havikskruid: op elke bloem bijna een bij.
En in een hoek van één veld bloeide knopkruid, ook vol bijen.
gr,
m

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door oldtimer » vr 28 jun 2019, 23:33

Allemaal hartelijk dank.
Heb er vanmiddag even van dichterbij een foto van gemaakt.
De bomen in de verte allemaal Linden en kastanje, dus als ze op de aardappel niet vliegen is niet zo heel erg, maar dracht kun je niet genoeg hebben.

De Miniplus sluitingen kun je in Amen kopen bij het Ielgat. Vraag er meteen de schroefjes bij :lol:
Bijlagen
Aardappel1.jpg
Alexander (Lex)

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door crunx » za 29 jun 2019, 00:31

-Overbodige Post-

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door DoubleDutch » za 29 jun 2019, 08:37

Volgens mij worden aardsappels voor veel meer zaken bespoten dan alleen luizen.
Volgens mij 1 van de meest bespoten gewassen als je het mij vraagt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door oldtimer » za 29 jun 2019, 08:58

Een paar jaar geleden heb ik eens staan kijken naar de aardappelplanten, gewoon uit belangstelling gestopt aan de kant van een landweggetje. Die stonden nog niet in bloei. Je gelooft je ogen niet als je het aantal torretjes en andere beestjes op die planten ziet. Die boeren kunnen niet anders. Spuiten ze niet dan houden ze geen gewas over, en wij geen aardappel :lol:
Alexander (Lex)

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door DoubleDutch » za 29 jun 2019, 14:51

oldtimer schreef:Een paar jaar geleden heb ik eens staan kijken naar de aardappelplanten, gewoon uit belangstelling gestopt aan de kant van een landweggetje. Die stonden nog niet in bloei. Je gelooft je ogen niet als je het aantal torretjes en andere beestjes op die planten ziet. Die boeren kunnen niet anders. Spuiten ze niet dan houden ze geen gewas over, en wij geen aardappel Afbeelding
En dan te bedenken dat aardappels nauwelijks tegen insecten(schade) worden bespoten maar tegen aardappelziekte en schimmels. Kortom : De meeste van die diertjes brengen geen schade aan de plant aan.


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door oldtimer » za 29 jun 2019, 15:04

Ik zou je zomaar geloven als ik het niet had gezien. De werkelijkheid is echter anders. De fotos heb ik even opgezocht, want ik brabbel niet zomaar wat natuurlijk. Ook meteen gekeken van wanneer ze zijn, 19 juni 2016 in de regio Nieuwe Pekela.

Als je even op de foto klikt zie je hoe de planten er aan toe zijn. En dit zijn nog maar foto's uit een telefoon die beeld slecht vastlegt.
Bijlagen
aardappel ongedierte schade2.jpg
Aardappel ongedierte schade.jpg
Alexander (Lex)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door A.A. Staals » za 29 jun 2019, 15:16

Coloradokever.

ad staals

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door Erick » za 29 jun 2019, 15:16

DoubleDutch schreef:
oldtimer schreef:.......Je gelooft je ogen niet als je het aantal torretjes en andere beestjes op die planten ziet. Die boeren kunnen niet anders. Spuiten ze niet dan houden ze geen gewas over, en wij geen aardappel Afbeelding
En dan te bedenken dat aardappels nauwelijks tegen insecten(schade) worden bespoten maar tegen aardappelziekte en schimmels. Kortom : De meeste van die diertjes brengen geen schade aan de plant aan.
oldtimer schreef:Ik zou je zomaar geloven als ik het niet had gezien. De werkelijkheid is echter anders. De fotos heb ik even opgezocht, want in brabbel niet zomaar wat natuurlijk. Ook meteen gekeken van wanneer ze zijn, 19 juni 2016 in de regio Nieuwe Pekela.

Als je even op de foto klikt zie je hoe de planten er aan toe zijn. En dit zijn nog maar foto's uit een telefoon die beeld slecht vastlegt.
DoubleDutch schreef:.....................De meeste van die diertjes brengen geen schade aan de plant aan.
Maar wel deze kever en de larven ervan:
Coloradokever.jpg
Coloradokever, Wikipedia
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aaardappel

Bericht door DoubleDutch » za 29 jun 2019, 15:56

Erick schreef:
DoubleDutch schreef:
oldtimer schreef:.......Je gelooft je ogen niet als je het aantal torretjes en andere beestjes op die planten ziet. Die boeren kunnen niet anders. Spuiten ze niet dan houden ze geen gewas over, en wij geen aardappel Afbeelding
En dan te bedenken dat aardappels nauwelijks tegen insecten(schade) worden bespoten maar tegen aardappelziekte en schimmels. Kortom : De meeste van die diertjes brengen geen schade aan de plant aan.
oldtimer schreef:Ik zou je zomaar geloven als ik het niet had gezien. De werkelijkheid is echter anders. De fotos heb ik even opgezocht, want in brabbel niet zomaar wat natuurlijk. Ook meteen gekeken van wanneer ze zijn, 19 juni 2016 in de regio Nieuwe Pekela.

Als je even op de foto klikt zie je hoe de planten er aan toe zijn. En dit zijn nog maar foto's uit een telefoon die beeld slecht vastlegt.
DoubleDutch schreef:.....................De meeste van die diertjes brengen geen schade aan de plant aan.
Maar wel deze kever en de larven ervan:
Coloradokever.jpg
Coloradokever, Wikipedia
Klopt helemaal natuurlijk en mijn stelling was onjuist. Ik reageerde eigenlijk meer op " het aantal torretjes en andere beestjes" en bedoelde te zeggen dat een heleboel insecten welliswaar voorkomen op de plant maar geen schade aanbrengen. De Coloradokever doet dat natuurlijk wel.
Maar het vele spuiten op de aardappelen heeft volgens mij grotendeels te maken met aardappelziekte (om de 10 dagen oid)

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten