In het nieuws

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

In het nieuws

Bericht door G.B. » vr 19 jul 2019, 19:23

Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door A.A. Staals » vr 19 jul 2019, 20:39

Je kunt je natuurlijk afvragen of er wel solitaire bijen zijn om mee te concurreren. In dit geval gaat het om balsemien.
Behalve hommels, maar die zijn al klaar met hun nageslacht.
Concurrentie is een toverwoord waarmee men velen kan doen geloven in hoe slecht honingbijen zijn.

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op za 20 jul 2019, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door beethere » vr 19 jul 2019, 21:54

Momenteel is er weer meer aandacht voor de solitaire bijen, maar over een paar maanden gaat het er weer over dat er te weinig honingbijen zijn om onze voedselgewassen te bestuiven.
Het is gewoon een golfbeweging.
Het gaat slecht met de bijen--->bijen worden een hype--->bijen zijn slecht voor andere bijen. de ene beweging roept een andere op.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door Luuk » vr 19 jul 2019, 22:52

Als er weinig dracht is, is er wel degelijk concurrentie met wilde bijen, hommels, vlinders, vliegen. Maar in geval van veel dracht, kan je nauwelijks spreken van concurrentie. Plotseling is er enorm veel nectar. Insecten kunnen wel snel in aantal toenemen, maar nooit zo snel.

Met andere woorden, als je heel het jaar door bijen naast een natuurgebied hebt staan, is er in de magere periodes concurrentie en dat is slecht voor de biodiversiteit. Als je rondreist naar gebieden waar dracht is, dan is er minder sprake van concurrentie.

Ik vind het wel een issue omdat het aantal imkers toeneemt en de drachtplanten nemen niet navenant toe. Ik weet niet precies hoe het aantal bijenvolken toeneemt in Nederland, maar het kan niet anders of er wordt daardoor ook iets weggedrukt wat eerder wel ruimte had.

Aan de andere kant is bestuiving door bijen wel nodig voor planten. Voor hen geldt: hoe meer bestuivers, hoe beter. Minder imkers is dus geen oplossing voor de planten. Want imkers zorgen wel voor een ruwweg landelijke dekking van honingbijen en dat heeft in het algemeen een nuttig, bestuivend effect wat nodig is omdat anders planten niet voldoende bestoven worden.

Ik denk dat in magere periodes natuurgebieden ontzien moeten worden door imkers. Maar ik zie het probleem niet als bij veel dracht ook veel bijenvolken staan.

En: meer bloemen is altijd een nog betere oplossing.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 jul 2019, 07:40

Luuk schreef:
Met andere woorden, als je heel het jaar door bijen naast een natuurgebied hebt staan, is er in de magere periodes concurrentie en dat is slecht voor de biodiversiteit. Als je rondreist naar gebieden waar dracht is, dan is er minder sprake van concurrentie.

Ik vind het wel een issue omdat het aantal imkers toeneemt en de drachtplanten nemen niet navenant toe. Ik weet niet precies hoe het aantal bijenvolken toeneemt in Nederland, maar het kan niet anders of er wordt daardoor ook iets weggedrukt wat eerder wel ruimte had.

.
Met andere woorden ...Er is in de natuur niet zo erg veel veranderd , vette en magere jaren volgen elkaar op .

Maar ....wie heeft eigenlijk de moeilijkheden met de honingbijen ( 2003 welke men op biologische wijze op wilde lossen ) ) aangegrepen om het publiek onophoudelijk te bombarderen met verslagen en vingerwijzingen over de grote bijensterfte , en op deze manier de grote uitbreiding van imkers te bewerkstelligen .

Ik heb nooit de naam van een bijenvereniging of bedrijven die van bestuiving afhankelijk zijn ....daar onder zien staan .

:think: :think: Volgens mij zijn het altijd dezelfde afzenders .

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door ronaldd » za 20 jul 2019, 09:11

Het is niet door meer imkers en bijenkasten dat de bijen zullen gered worden als het dracht gebied gelijk blijft, men moet meer bloemen , struiken en bomen planten die nectar geven planten.
Ronald

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 jul 2019, 10:05

ronaldd schreef:Het is niet door meer imkers en bijenkasten dat de bijen zullen gered worden als het dracht gebied gelijk blijft, men moet meer bloemen , struiken en bomen planten die nectar geven planten.
Ronald
Ook daar zal je de solitaire bijen die dertig jaar geleden verdwenen zijn .....niet meer mee terughalen . !

vdiesveld

Re: In het nieuws

Bericht door vdiesveld » za 20 jul 2019, 10:51

Nou, ik kan talloze voorbeelden geven, waarbij soorten weer terugkeren na het terugbrengen van natuur in oorspronkelijke staat. Niet alleen insecten, maar ook vissen, vogels, zoogdieren, planten, schimmels, etc. Dat gaat soms zelfs best snel ook.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: In het nieuws

Bericht door A.A. Staals » za 20 jul 2019, 11:46

vdiesveld schreef:........ waarbij soorten weer terugkeren na het terugbrengen van natuur in oorspronkelijke staat.
Dat is wel iets anders dan beschermen door soorten te weren vanwege vermeende concurrentie.

ad staals

vdiesveld

In het nieuws

Bericht door vdiesveld » za 20 jul 2019, 11:57

Klopt, maar ik wilde zeggen dat verdwenen soorten na dertig jaar best kunnen terugkeren, als je de vegetatie zoals die voorheen was weer herstelt. En dan krijg je ook minder concurrentie, omdat het evenwicht in soorten weer enigszins terugkeert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten