Plant een boom-actie

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Plant een boom-actie

Bericht door Fieke01 » do 01 aug 2019, 14:18

Op Facebook loopt nu een "plant-een-boom" actie naar voorbeeld van de Ethiopiërs die op 1 dag 220 miljoen bomen plantten: https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... in-een-dag

Dit deden ze als tegenactie naar aanleiding van de klimaatsceptische golf die nu heerst.
Ikzelf vind dit een schitterend plan! als iedere Belg 1 boom plant zijn we al een heel eind. En met de recente hittegolf nog vers in het geheugen weten we allemaal hoe waardevol de schaduw van een welgeplaatste boom kan zijn.
Dus ik ga ook een (of meer) bomen planten en wel midden in de paardenwei want die beestjes zullen de schaduw ook goed kunnen gebruiken.
Nu is mijn vraag: welke bijenvriendelijke boom is ook paardenvriendelijk.
We weten allemaal dat Esdoorn totaal niet geschikt is maar hoe zit het met de bijenboom of de honingboom?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast bedankt!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Plant een boom-actie

Bericht door tomer » do 01 aug 2019, 14:57

De bijenboom of de honingboom kan dan wel goed zijn voor bijen, ik zou toch kiezen voor een inheemse boom en niet voor een exoot.
Bvb verschillende soorten van linde en wilg, boskers,...

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Plant een boom-actie

Bericht door Niko » do 01 aug 2019, 15:10

Ik sluit me aan bij Tomer... waarom geen inheemse bomen en planten?
De wilde appel (Malus Sylvestris)
Gele Kornoelje (Cornus Mas)
Een meidoorn op hoogstam
Wilde Kardinaalsmuts (Euonymus Europaeus)

Verder vind ik die actie een zeer goed idee. Bomen zijn nog steeds het ideaal instrument om CO2 uit de lucht te halen.

aart lukaart
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 06 dec 2013, 01:18
Contacteer:

Re: Plant een boom-actie

Bericht door aart lukaart » do 01 aug 2019, 18:03

Chitalpa is gunstig voor bijen en vlinders. De fluweelboom is ook een drachtplant en je kunt de pluimen in je beroker gebruiken.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Plant een boom-actie

Bericht door Fieke01 » wo 07 aug 2019, 10:06

Linde en wilg staat er met hopen, hazelaar en berk ook. Maar we merken allemaal dat het klimaat hier fel aan het veranderen is en dat "exoten" het hier al bijna beter doen.
De wilgen in onze straat- een stuk of 50 bomen- hebben bijna geen nectar gegeven dit jaar.
Verder groeien zulke exoten veel sneller dan een wilg of een eik, handig in een paardenwei want die beestjes zijn bijzonder nieuwsgierig en knabbelen er lustig op los.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jjmvaningen en 33 gasten