Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door Atlas2 » zo 02 feb 2020, 15:15

Dag,

Op bijgaande foto ziet u één eik van 3 eiken op een rij achter elkaar (moeilijk te zien maar staan er wel).
Rond al deze eiken groeit er hoegenaamd niet aan boompjes/opslag van wilgen en berken. Dat terwijl er het er in de rest van dit kleine perceeltje van stikt en aan de buitengrensen juist in toom gehouden moet worden.
Hoe komt dit?
Wat zit er in de wortels van deze Wintereiken (ca 100 jaar) wat er in een straal van zo'n 7 meter ( het is echt een cirkel en als zodanig bij allemaal te zien)geen boompje doet groeien?
Is het Looizuur?
Droogte (alhoewel het, zelfs in de huidige droge zomers een nat gebied is)
Of iets anders?

Ook ander vegetatie als grassen en dergelijke hebben in die binnencirkel een moeilijk bestaan.
De middelste van de 3 eiken ziet er slecht uit in zijn takkenstelsel. hier rondom heen zie je verschillend boompjes opslag maar dan ook alleen maar eikjes. De andere 2 ogen gezond en hebben deze opslag dan ook niet.
20200202_140843j.jpg
Groet, Atlas
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door tomer » zo 02 feb 2020, 15:28

Volgens mij is het te donker onder een eikenboom wanneer er bladeren aanhangen en groeit er daarom niet veel onder.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door maartenkleijne » zo 02 feb 2020, 15:54

In elk geval berkenopslag heeft kale grond nodig en vol in het licht.
Wilgen ws idem.
gr,
m

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door Atlas2 » zo 02 feb 2020, 21:18

Volgens mij is het te donker onder een eikenboom wanneer er bladeren aanhangen en groeit er daarom niet veel onder.
Dat zou kunnen maar is niet hetgeen ik aan denk.
Voordat wij die bomen en hun omgeving als buurt geadopteerd en in onderhoud hebben gekregen van de gemeente stonden ze zo in het bouwland. De boer ploegde en zaaide lustig voort, zelfs tot op een anderhalve meter afstand van de bomen stonden de mais en de bieten. Die groeien daar nog zo goed omdat deze agrariër de eiken op had gekroond tot wel 5 meter hoog. Dit met reden voor licht en omdat hij er met zijn landbouw zaai-en oogstvoertuigen goed en makkelijk onderdoor kon. (kapvergunning had hij er zelfs ooit voor aangevraagd , maar dat terzijde)
Dus ik denk niet dat het in dit geval het het licht is want de zon komt er bijna tot aan de stam onder het bladerendak door
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door tomer » zo 02 feb 2020, 22:42

Onder de bomen is er ook concurrentie om voedingsstoffen en water, naast licht. Daar zullen minder snel jonge boompjes groeien. Bladeren van eiken verteren niet snel en kunnen zo een tapijt op de bodem vormen. Vooral dit laatste zorgt dat de kiem- en groeiomstandigheden niet ideaal zijn. Wilgen en berken zaaien zich gemakkelijk uit op kale grond zoals Maarten zei.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door Tieme » ma 03 feb 2020, 15:27

Eiken staan in ieder geval niet bekend om hun allelopatische eigenschappen (dat ze de grond ongeschikt maken voor andere soorten). Dus vrij zeker dat het met licht te maken zal hebben. Samen met de ring van jonge opslag er om heen zal het binnen de cirkel best donker zijn. Is het echt een wintereik? Mooi, die zie je niet zo veel.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door bee-tree » wo 05 feb 2020, 23:06

Bovendien is het een gevolg van blikseminslag die heeft plaatsgevonden.
De bodemstructuur en het water-absorberend en bindend vermogen
van de bodemdeeltjes zijn voor korte of lange tijd verslechterd.
De baan van de elektriciteit vanuit de bodem omhoog door de stam,
is vooral te zien aan de stam.
De schil en bast zijn rechts over een breedte van 30 cm
tot minstens aan de boomkroon van de eik afgeknald. Zj. :b10:

P.S. Dat iemand de eik weg wou hebben door roundup met glyfosaat
onder de eik te spuiten houd ik ook voor mogelijk. :naughty: ?

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door Atlas2 » do 06 feb 2020, 11:23

gevolg van blikseminslag die heeft plaatsgevonden
Hierin kan ik duidelijk zijn: dat heeft niet plaatsgevonden. Bij geen van de drie eiken niet (de twee anderen zijn nog enigsind achter de eerste te zien als je goed kijkt) Wat je op de foto aan kleurverschillen ziet is het regenwater wat uit de boom naar beneden lekt. Hetgeen licht van kleur is is de droge bast.
20200202_140843j.jpg
P.S. Dat iemand de eik weg wou hebben door roundup met glyfosaat
onder de eik te spuiten houd ik ook voor mogelijk.
Dat zou wellicht een verklaring kunnen zijn. Ik heb de ruimte onder de stammen aldaar nog even vergeleken met dezelfde wintereiken die hier verder nog in de buurt staan: Daar groeit van alles onder aan rassen en ander vegetatie. Wat het vervolgens weer tegenspreekt is dat het drie van die precieze cirkels om de bomen heen zijn.
Er is voldoende lichtinval onder de bomen dus dat zie ik niet direct als oorzaak. Wel eindigt de buitenkant van de cirkel zo ongeveer waar de buitenkant van de kroon takken ook zitten. Het zou dus vocht en voedingstoffen kunnen zijn. Alhoewel; zoals ik al schreef het is een erg nat gebied, zelfs in de droge zomerperiodes.
Natuurlijk kan vergiftiging iets zijn; geen enkele boer past het tegenwoordig dat zijn land onderbroken word door een bosje alwaar hij moet stoppen en omrijden. De huurder had wel ooit vergunning aangevraagd voor het omleggen van deze reuzen. In die tijd liet hij mij weten dat met een paar keer vracht kippenstront de bomen ook het loodje zouden leggen. Goed rentmeesterschap moest maar zag hij op dit gebied niet zo zitten.
Maar vergiftigen en dan van die precieze cirkels eromheen? Raadselachtig....
Zelf zoek ik het toch meer in stoffen die in b.v. de eikels kunnen zitten, of in de wortels?
Wanneer je een eiken plank nieuw hebt en je besproeid hem met water komt er looizuur uit te herkennen aan de grote bruine kringen die je dan ziet. Wellicht dat dit ook in de wortels of in de eikels zit?
Elk jaar geven ze overdadig eikels en ze blijven liggen, spoelen de stoffen die hierin zitten uit en zijn die slecht voor de vegetatie?
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door Tieme » do 06 feb 2020, 12:02

Het is echt het licht. Gras en brandnetels groeien zo te zien nog prima onder de boom. Berken en wilgen willen veel licht hebben en die groeien dus niet op onder andere bomen. Looizuur zal berken niet weerhouden om op te slaan. Die groeien prima op veen en dat is van zichzelf een zuur substraat.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wintereiken Weigeren Concurentie van andere Boomsoorten rondom hun heen?

Bericht door tomer » do 06 feb 2020, 12:47

Plus de grond rondom de bomen zal vroeger misschien bewerkt geweest zijn, terwijl er onder de bomen niet geploegd/bemest werd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten