Monnikspeper ( Vitex agnus-castus)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Monnikspeper ( Vitex agnus-castus)

Bericht door Franschman » di 02 jun 2020, 21:48

Beste Beelievers.
Met de kop "Favoriet bij bijen" maakt het blad Seasons reclame voor deze plant die als Monnikspeper te boek staat en die een favoriet zou zijn bij bijen. Monniken zouden baat hebben bij gebruik van de medicinale eigenschappen van de plant, die het opspelend libido te niet zou doen. ! :o
Vandaar ook de( bij) naam Kuisheidsboom. :roll: Voor monniken dus dankzij deze plant 'geen vuiltje aan de lucht'. :lol:

( In militaire dienst 70/4 werd mij verteld dat ook daar kamfer in het eten werd gedaan om seksuele gevoelens bij de 'manschappen' te onderdrukken, dat even terzijde :drool: )
Ook vrouwen zouden baat hebben bij gebruik van de gedroogde vruchtjes van het gewas om 'opvliegers' tijdens de overgang te temperen ! :shifty:

Zelf ken ik de blauwbloeiende plant niet maar lovende woorden over de plant ( voor de bijen ! :lol: ) maken mij wel nieuwsgierig ! :?
Kan ik vast een gat gaan spitten ?? :lol:

Welke Beeliever heeft ervaring met deze drachtplant en kan er iets zinnigs over zeggen? :doh:

Bij voorbaat dank :pray:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 796
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Monnikspeper ( Vitex agnus-castus)

Bericht door Erick » di 02 jun 2020, 22:37

:think: Google, Wikipedia NL and Wikipedia ENG are your freinds :handgestures-thumbup: en speciaal voor jou Franschman Wikipedia FR :whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Monnikspeper ( Vitex agnus-castus)

Bericht door Tieme » wo 03 jun 2020, 08:21

Hi Franschman,

Heel toevallig ben ik vorig jaar naarstig op zoek gegaan naar deze plant en ik heb hem gevonden bij kwekerij Bastin. Ik wilde deze plant graag in de tuin omdat deze zo rijk en lang bloeit. Onderweg naar mijn werk fiets ik langs een huis waar een mooie grote Vitex in de tuin staat. Er vliegen zeker bijen en andere insecten op. De mijne is goed door de eerste winter gekomen en ik hoop dat er dit jaar al wat bloempjes in komen.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Monnikspeper ( Vitex agnus-castus)

Bericht door Tieme » ma 07 sep 2020, 13:52

even een update over deze soort. Het struikje groei goed maar bloeit nog niet hier. Ik zie er in andere tuinen wel staan die rijk bloeien. Ik heb wel al stekken genomen en die zijn goed geworteld. Dat is dus vrij eenvoudig. Op het forum kwam ik net een discussie tegen over deze soort en andere van dezelfde familie en in ide discussie werd aangegeven dat niet Vitex agnus-castus maar Vitex negundo een goede plant voor bijen is. Heb ik dus wel de goede?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten