Maretakken/Mistletoe

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Maretakken/Mistletoe

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 dec 2020, 13:58

Het is de tijd voor mistletoe =maretak. Vanavond 22-12 op MPO2 om 18:50 in het programma "Binnenstebuiten".
Daarin een stukje over de Mistletoe kwekerij van Michiel en Suzanne Nouwens in Moergestel.

Wist niet dat een Mistletoe Kwekerij in NL bestond.
Zijn er lezers/imkers die in Moergestel deze kwekerij weten en foto's hebben gemaakt?
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Maretakken/Mistletoe

Bericht door maartenkleijne » wo 23 dec 2020, 21:05

Er zijn diverse Mistletoe Kwekerijen in ons land.
Ik heb mijn mistletoe destijds gekocht bij de Maretakkenman op siermalus,
maar hij verkocht ze ook op diverse andere soorten waaronder eik zelfs.
Alleen op google is hij nu niet te vinden.

En in Limburg zijn er ook nog een paar.
gr,
m

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Maretakken/Mistletoe

Bericht door Klaas133 » wo 23 dec 2020, 23:33

Maretak valt ook te zaaien. Ik deed het 2 jaar geleden op verschillende boompjes. Best boeiend. Je nijpt het zaadje (je leest her en der dat het eigelijk een embryonaal plantje is dat beschermd zit in de slijmerige bes; het zou afsterven wanneer de bes te lang geen zonlicht heeft gezien, las ik ergens) uit het besje en kleeft het met het slijm uit het besje best op een takoksel van een eenjarige tak. Zo rond deze periode zijn de bessen rijp. Vogels die de bessen eten, krijgen hun bek vol slijm en wrijventegen een tak, waar het zaadje blijft hangen met een slijmkloddertje.
Het plantje dat het langst overleefde, stond op een appel. Helaas at de geit van mijn schoonouders de 8 blaadjes die erop stonden deze herfst op toen ze ontsnapt was. Ik hoop nog steeds dat er terug blaadjes zullen verschijnen in het voorjaar (het barstje staat er nog).
Veel proberen: je zal veel zaden zien kiemen, maar slechts enkele geraken met hun pijltjes door de schors om aan te sluiten op de sapstroom. In de eerste fase is het een epifyt, die op 2 voetjes rechtop staat op de schors en leeft van vocht in de lucht. Daarom niet op een winderige plaats zetten: die drogen uit (dat merk je ook direct). Er gebeurt lang niets. Later, wanneer het plantje aansluiting heeft gevonden, krijgt het 2 blaadjes. Vanaf dit moment is het vertrokken... Van de 15 zaadjes die ik plantte, geraakte er maar 1 tot dit stadium.
Soorten waarop het zou lukken, zijn populier (!), appel, wilg, maar ook Peer, meidoorn en linde zouden kunnen..

Er zijn streken waar maretak beter zou groeien door de samenstelling van het oppervlaktewater en streken waar ze niet gedijen.
zie ook dit filmpje

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Maretakken/Mistletoe

Bericht door jjmvaningen » za 26 dec 2020, 14:25

Ik heb ze inmiddels in de Achterhoek al wat jaren (zelf geplakte besjes) op de appels, de peren. de pruimen, de wilgen en de leilinden. De eiken en de tamme kastanjes is me nog niet gelukt. Gewoon elk jaar weer plakken. De grootste en oudste bol is ongeveer 1,5 meter in doorsnede. Maar, na 20 jaar plakken mag het ook wel ;-). Het beste resultaat heb ik met besjes uit Limburg, niet die van de kerstmarkt e.d.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten