Esparcette. Wie heeft er ervaring mee?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
AnneO
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Esparcette. Wie heeft er ervaring mee?

Bericht door AnneO » wo 03 mar 2021, 15:49

Hallo mede- Bijenhouders,

Hierbij zou ik de discussie over esparcette nog eens willen aanzwengelen.
Martin B schreef op 31 okt. 2009 al eens over de onwaarschijnlijk hoge honingopbrengst van esparcette zoals vermeld in een tabel in Schotman.
Als je de propaganda over esparcette(onobrychis vicifolia), Sain foin(frans), Holy hay(engels), leest dan moet het eigenlijk wel de heilige Graal zijn.
Het is een vlinderbloemig voedergewas dat stikstofgas uit de lucht bindt in kleine knolletjes aan de wortelen met behulp van de wortelknolletjes-
bacterien die in symbiose met de plant leven, waardoor het weinig stikstofbemesting nodig heeft en het kan meerdere keren gemaaid worden.
Het is een geschikt voer voor geiten, schapen, koeien en paarden die het graag eten en het zou een medicinale werking hebben tegen darmparasieten
door de aanwezigheid van tanines die tevens zorgen voor een betere eiwitvertering in de pens van koeien die daardoor minder methaan uitboeren
(broeikasgas) en geen last van de gevreesde trommelzucht krijgen zoals bij bijvoorbeeld bij het eten van witte klaver.
Het gewas heeft een vrij droge(vooral in de winter), kalkrijke(ph +6.2) grond nodig.
Het mag als vergroeningsgewas ingezet worden in het zgn. ecologisch aandachtsgebied bij akkerbouwers, zij kunnen hiervoor dan een
vergroeningsvergoeding krijgen.
Het is ook een geliefd gewas bij vele vogelsoorten(zaden), knaagdieren en reeën.(wildakkers)
Ik zag in het programma Countryfile op de BBC, een programma over het britse platteland, hoe tv-boer en presentator Adam Henson ook een
perceel Holy Hay verbouwde en volgens hem waren de local beekeepers er very happy mee.
Zelf heb ik vorig jaar een paar vierkante meter proefgezaaid op zandgrond. De plantjes deden het goed maar de reeën vonden ze ook lekker.
Ik heb net nog even gekeken en de plantjes zijn redelijk overwinterd maar hebben het wel moeilijk tegen de ontluikende vogelmuur.

Ondanks de lovende kritieken zie ik weinig esparcettepercelen. Ik moet echter wel erkennen dat mijn actieradius doorgaans niet veel groter
is dan die van mijn bijen, maar ik lees in dit forum ook niet over hoge esparcettehoningopbrengsten zoals bij koolzaad, robinia of linde.
Mijn vraag is dus:
Hebben jullie ervaringen met de dracht op esparcette als voeder- of zaadteeltgewas, ecologisch aandachtsgebied, akkerrandenbeheer of
wildakkers in Nederland of aangrenzend.
vr. gr,
Anne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Esparcette. Wie heeft er ervaring mee?

Bericht door maartenkleijne » wo 03 mar 2021, 23:11

Uit Spanje weet ik op mijn landje dat esparcette heel droogteresistent is.

Hier van het Forum zijn twee soorten verhalen bekend:
- een mooi veld esparcette kan heel veel honing honing geven
- meestal valt het tegen omdat esparcette gekweekt wordt wordt als paardenvoer en wordt het gemaaid aan het begin van de bloei, of als groenbemester en dan wordt te gemaaid om te voorkomen dat het zaad vormt
gr,
m

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Esparcette. Wie heeft er ervaring mee?

Bericht door bee-tree » do 04 mar 2021, 10:17

AnneO, Esparcette kom je samen met Wikke, Gele lupine, Witte en Rode klaver,
Rolklaver, e.a. soorten van de Leguminosen- ofwel Vlinderbloemenfamilie tegen
in het Handboek Agrarisch Natuurbeheer. Het is een uitgave uit 2003 van
Landschapsbeheer Nederland. De tekst met illustraties staat grotendeels
op de site : Handboek Agrarisch Natuurbeheer - WWW.Vleesveenet.nl

Er staan ook namen in van akkerbouwers en veehouders uit Wieringen NH,
veehouders uit Oldemarkt Ov en Waarder ZH.

Al 10 jaar zijn overal in Nederland Agrarische Natuurverenigingen ontstaan.
Je kunt lezingen en excursies volgen en zaad van bijenplanten kado ontvangen
en contacten met agrariërs als je donateur wordt voor 15 euro.

Anne, jouw bericht getuigt van brede kennis en contactuële en consulent-
vaardigheden. Misschien is het Handboek met aanvullingen je bekend. Zj. :b10:

P.S. Ik zal Staatsbosbeheer vragen of de veehouders bij het samenstellen
van het assortiment oude landbouwgewassen ook eens Esparcette kunnen
verbouwen op de akkers van SBB waar de pachtboeren
Natuur Inclusieve Landbouw toepassen. Tot nu toe zijn Veldbonen en Huttentut
en Hardschillenbonen op de oude essen verbouwd als Leguminosen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Esparcette. Wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Tieme » do 04 mar 2021, 11:28

kleine correctie: Huttentut is geen leguminoos maar familie van Koolzaad (Brassicaceae).

AnneO
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Esparcette. Wie heeft er ervaring mee?

Bericht door AnneO » wo 10 mar 2021, 16:08

Hoi Maarten en bee-tree,

Dank voor de feedback. Gezien de weinige reacties op mijn vraag, kunnen we waarschijnlijk wel aannemen dat mijn vermoeden dat er in
Nederland maar weinig esparcette wordt gezaaid, wel juist is.
Ik heb mij nog wat meer ingelezen in het onderwerp en heb ontdekt dat esparcette slecht kan concurreren met snelgroeiende voornamelijk
eenjarigen(kruiden, onkruiden, bloemen, grassen). Dit komt omdat esparcette veel energie in zijn wortelgestel steekt waardoor het in het
begin een trage bladgroei heeft.
In bijenmengsels wordt er er volgens mij over het algemeen voor soorten gekozen, die zich snel ontwikkelen en snel tot bloei komen om
zo ook de onkruidgroei in de kiem te smoren. Hier is geen plaats voor esparcette.
Wil je toch esparcette zaaien, dan beveelt men aan om eerst een vals zaaibed te creëren, het wordt dan ook wel gemengd met niet
agressief groeiende grassen zoals timothee.
Vooral op droogtegevoelige gronden is esparcette in het voordeel door zijn uitgebreide wortelgestel, zoals Maarten ook al opmerkte.
Deze droogteresistentie biedt wel perspectief, in de nabije toekomst, als men de klimaatmodellen mag geloven.(langere, droge en warmere
perioden)
Blijven wel de vaak tegenstrijdige belangen van imkers die de bloemen willen laten (uit)bloeien en de ruwvoerproducenten die toch wel even
net wat eerder willen maaien vanwege de kwaliteit en het feit dat ze in een periode van mooi weer, wel genoodzaakt zijn om te oogsten.
Ik heb dit meerdere keren meegemaakt met weilanden vol met paardebloemen.

vr. gr,
Anne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Esparcette. Wie heeft er ervaring mee?

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 mar 2021, 23:46

Op dit forum heeft in 2009 een uitgebreide discussie gestaan: viewtopic.php?f=12&t=11412&hilit=Esparcette
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten