Honing met een verhaal .

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Honing met een verhaal .

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 dec 2021, 14:24

Honing met een verhaal .

Afgelopen zomer had ik een paar volken op een dijk staan niet ver van mijn woonplaats . Ik dacht niet dat er in de directe omgeving veel dracht zou zijn , wel lag er een veldje met Turkse Drakenkop ( zie foto 1 ) . Enkele weken later was het volk behoorlijk gegroeid en had zowaar wat honing verzameld , en leverde mij na enkele weken zowaar nog twintig ramen honing op .

Daar ik de honing in emmers altijd documenteer ben ik vorige week deze weer tegengekomen toen ik wat emmers vloeibaar moest maken om af te vullen . Ik had al in gedachten om hier eens nader naar te kijken en jawel , nadat ik deze open gemaakt had was deze mooi (droog ) uitgekristalliseerd met grove kristallen en vond ik deze verrassen fris van smaak .

Foto 2 toont ons een plaatje van deze ; Dracocephalum ‘ met een foeragerende honingbij .

Foto 3 is een vergroting van 100 x de grote pollen zijn volgens mij van bedoelde plant ; circa 38 micron .

Foto 4 een vergroting van 400 x dan zien wij dat de kleine pollen waarschijnlijk van de ; vergeet mij niet ‘ zijn circa 5 x 8 micron . Ik heb natuurlijk ook pollen van andere bloemen voorbij zien komen .

Hoe ik deze honing zou mogen noemen vind ik niet zo belangrijk ,voor de vergeet mij niet ‘is het aantal pollen op 90 % vastgesteld , maar van de Dracocephalum is volgens mij niet bekend .

1-.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Honing met een verhaal .

Bericht door wimke » wo 29 dec 2021, 14:43

hoi, een mooi verhaal.
Hoe je deze honing mag noemen weet ik zo ook niet, maar wat ik me wel afvraag is: waarom zou dat akkertje ingezaaid zijn?
het winnen van zaad voor in bloemen mengsels, geneeskrachtige toepassingen, groenbemesting, of.....
Ben benieuwd.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honing met een verhaal .

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 dec 2021, 15:02

wimke schreef:
wo 29 dec 2021, 14:43

Ben benieuwd.
In deze streek worden veel percelen ingezaaid om de zaden te vermeerderen .
Op ons dorp hebben wij zelfs twee zaadteelt bedrijven waar de opdrachten vandaan komen ;van Dijke zaden , en veredelingsbedrijf TAKI Seeds.
Verder komen de opdrachten uit ;Japan, China . V S , en ga maar door .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten