vitex negundo

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

vitex negundo

Bericht door agastache » ma 26 feb 2007, 23:26

Beste forumers,
In de "Encyclopedia of organic gardening", de bijbel voor de biologische tuinders in de jaren zeventig en tachtig, wordt melding gemaakt van Vitex negundo var. heterophylla als een van de beste honingstruiken. Zoekend in het archief van het bijenforum kom ik hem niet tegen. Bij een zaadleverancier hier in Frankrijk, Semences de Puy,wordt zaad aangeboden en zie ik in de gegevens dat de struik winterhard zou zijn tot minus 15 graden. Heeft iemand ervaring met deze struik/boom, in het engels chastetree genoemd. En is het behalve een goede nectarleverancier ook een goede stuifmeelboom? Hij zou laat in de zomer tot in de vroege herfst bloeien.
groeten meindert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vitex negundo

Bericht door Hans van der Post. » ma 26 feb 2007, 23:41

Meindert heb je nergens een foto gevonden? is dit wel zet deze dan bij je topic.
Hans
Ik heb de foto gevonden bij Esveld, de link: http://www.esveld.nl/htmldiaen/v/vinhet.htm

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: vitex negundo

Bericht door agastache » di 27 feb 2007, 01:05

Hans,
bedankt voor de link. Mooie foto van de bloeiende struik bij Esveld.
Meindert

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: vitex negundo

Bericht door JANVANHAMONT » di 27 feb 2007, 03:29

Vitex
Omtrent Vitex is niet alles klaar en duidelijk. Er zijn verschillende soorten Vitex maar er maar een soort dat goed is voor de bijen. De twee species die hier(Texas) voorkomen zijn Vitex Negundo Incisa en Vitex Agnus Castus. Het is de Vitex Agnus Castus die chaste tree genoemd wordt of ook wel de peppertree omdat de zaden veel gelijken op pepernootjes. De foto van de vorige mail schijnt van de Vitex Negundo te zijn.
De Vitex Agnus Castus wordt hier in Texas soms geplant door de highway department langs de autosnelwegen. Volgens mijn heeft deze boom/struik geen belang voor de bijen. Als vorm lijkt het meer op een struik maar men zou het zo kunnen snoeien dat het wat op een boom gelijkt. Bijen zijn nauwelijks geintereseerd in de bloem. De bloeitijd is ook van korte duur, hoop en al twee maanden. Hommels schijnen echter wel aangetrokken te worden door deze bloemen.
Het is anders met de Vitex Negundo Incisa. De bloemen hiervan zijn voornamelijk antrekkelijk wegens de nektaar. Hier in Texas begint die einde mei te bloemen en bloeit tot bij de eerste vorst. Van de 50-tal planten heb ik er een winter een paar verloren, toen vroor het een voet dik en voor een tiental dagen. Deze plant komt meestal voor als een struik maar ik weet hier ook enkele bomen staan. Wil men een maximum aan bloemen hebben dan is het aangeraden de struik hevig te snoeien na de eerste zaadzetting. Met goede bewatering zou men nog een tweede maal kunnen snoeien. De planten die ik heb komen van de honingplantenkwekerij Pellett Gardens. Mr. Pellett is de author of het bekende Honeyplant reference handboek. Met de dood van Pellett was het gedaan met de honingplantenkwekerij.
Ik verzamel elk jaar wat zaden en ik las gisteren op google dat testen aangetoond hebben dat zaden de beste kiemkracht hebben na twee jaar. Zaden van zeven jaar oud hebben nog een redelijk hoog kiemgehalte.
Zaadkieming is uiterst moeilijk en ik heb hiermme veel geexperimenteerd omdat ik de zaden en ook de planten verkoop. De termen stratification en scarification komen hierbij aan bod.
Scarification is een methode om de pel van het zaad te beschadigen door het bijvoorbeeld tussen twee bladen schuurpapier te vrijven. Strafification doet men door het zaad in kokend water te doen en dan het een dag laten staan in het water. Een andere methode is om het in te vriezen in ijsblokjes en het zo samen met het ijsblokje te planten (wordt hier ook wel gedaan met okra zaden). Een derde methode is het zaad te behandelen met een zuur en een vierde methode denk ik is om het aan de kippen te voeren en het kippenmest te planten (het zuur van de maag en mooi verpakt in natuurlijk mest). Gevogelte zoals kippen eten deze zaden maar kunnen ze niet verteren.
Ik heb hier gemerkt dat de zaden van Eastern Red Cedar nooit kiemen rond de boom waar ze aangehangen hebben. In de winter zijn er wel vogels die deze zaden eten en als men dan ondere andere bomen zoekt of ergens onder een weideomheining dan kan men deze jonge plantjes vinden.
Ik heb nu ook een experiment lopen met zaden van de Golden Rain Tree, ook een goede bron van nektaar voor de bijen. Hierbij heb ik de stratification en scarification methode toegepast. Eerst heb ik deze zaden in een glas kokend water gedaan en dan een dag later heb ik er met een klein vijltje een gleuf in gevijld. Waar ik tot nog toe er nooit in gelukt was om deze zaden laten te kiemen heb ik nu een schittered resultaat. Op twee weken tijd waren de zaden aan het kiemen. De plantbakken moet men eerst overdekken met plastiek folie en de plantbak staat binnen op een verwarmingsmat. Eens dat de zaden hun eerste blaadjes vertonen dan hang ik er een speciale TL grow-lamp boven.
Iemand die zaden zou willen hebben van de twee soorten Vitex, of de Golden Rain Tree kan steeds bij mij terecht. Al wat vereist is is een glas bier als we ons misschien ooit zouden ontmoeten.Ik heb meermaals zaden uitgedeeld in Belgie als ik per toeval eens een vergadering kon meemaken. Ik heb de Vitex zaden

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vitex negundo

Bericht door Els Kleijnendorst » di 27 feb 2007, 10:43

Jan, bedankt voor jouw uitgebreide informatie. Wat een mooie struik is die Vitex. Op de site http://www.floridata.com/ref/v/vitex_a.cfm wordt heel veel over deze plant verteld. Ze schijnt niet alleen voor bijen goed te zijn. [;)]

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: vitex negundo

Bericht door de vos roger » di 27 feb 2007, 13:37

De Vitex agnus-castus heb ik ook in de tuin staan al verschillende jaren ,zowel met blauwe lavendelkleurige bloemen als met de witte (vitex agnus -castus alba).De bloeitijd is september oktober en de struik is ongeveer twee meter hoogte.De bloemen worden wel bevlogen door de bijen,maar met mate.Ik zie hier meer hommels op dan honingbijen.
Het is een zeer traag groeiende struik en hoeft daardoor ook niet gesnoeid te worden.
Hij geeft wel een mooie sierwaarde in de nazomertuin.
De kostprijs van zo'n plant is hier bij ons tussen de 6 en 7 euro ,planthoogte bij aankoop 60 à 80cm.


roger

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: vitex negundo

Bericht door agastache » di 27 feb 2007, 20:50

bedankt voor de reacties op mijn vraag betreffende vitex negundo. Zoals Janvan hamont ook terecht opmerkt en wat Roger bevestigt is de vitex agnus castus nauwelijks interressant als bijenstruik.
Het gaat mij dan ook om de vitex negundo !!, en dan vooral om zijn stuifmeel leverantie omdat deze struik einde zomer tot diep in de herfst bloeit en vooral omdat hij volgens sommige berichten dus al het eerste groei jaar bloeit. Je hoeft niet een paar jaar te wachten.
een link van een zaad leverancier met foto
http://www.semencesdupuy.com/1F1095-vitex-negundo.htlm
groeten
meindert

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: vitex negundo

Bericht door de vos roger » di 27 feb 2007, 22:21

Jij ook bedankt Meindert,je leerde mij een nieuwe en "betere ?"vitex kennen.
Ik ga eens kijken of deze hier in mijn buurt te vinden is .
groetjes

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten