Tamme kastanje

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Tamme kastanje

Bericht door elmook » zo 08 apr 2007, 20:15

Aangezien mijn bijen nu op een plek staan waar een rij grote kastanjebomen staat zou ik graag wat meer over deze dracht weten. Zoals elke drachtplant heeft ook deze waarschijnlijk een aantal eigenaardigheden. Zoals bijvoorbeeld linde: zwoel weer en vocht aan de voeten, robinia: weinig wind, enzovoort.

Honingt tamme kastanje altijd? S'ochtend, s'avonds? Hoeveel volwassen bomen per volk (of andersom...)?

Heeft er iemand ervaring mee?

Elmar

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Tamme kastanje

Bericht door maartenkleijne » zo 08 apr 2007, 23:58

DE tamme kastagne is een goede dracht, althans in Italie. Geeft iets donekre honing waarover smaken verschillen. `ik zelf vin dze de lekkerste na heidehoning.
Mooi is ook dat ze bloeit net na de meeste lindes.
Bij mij voor het huis staat ook een grote, waar wel op gevlogen wordt, in elk geval
's middags.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Tamme kastanje

Bericht door Hugo » ma 09 apr 2007, 01:04

elmook schreef:
... grote kastanjebomen staat zou ik graag wat meer over deze dracht weten. Zoals elke drachtplant heeft ook deze waarschijnlijk een aantal eigenaardigheden. ...


Beste,

Kastanjehoning heeft een zeer hoge elektrische geleidbaarheid, maar ik neem aan dat je daar niet wakker van ligt (http://www.xs4all.nl/~jtemp/ElecHoning.html).

mvg,

Hugo (1/2 bij en beetje elektrieker)

ps. Hoe noemt men een hond v/e elektrieker in het land van Flip & Laurent ?
Een elektri-chien ....

Nobodies prefetc

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Tamme kastanje

Bericht door Gerard Boswinkel » di 10 apr 2007, 22:10

Hoi Elmook,

Ik heb even op het Duitse forum voor je gezocht. Dit heb ik voor je gevonden:

http://www.imkerforum.de/showthread.php ... elkastanie

Misschien heb je er wat aan??? Ik hoor het wel van je.

Je zou ook op die site zelf nog verder kunnen zoeken. Er kwamen nog meer hits bij het zoekwoord Edelkastanie. Succes met het zoeken.

Groeten.............

Gerard Boswinkel

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Tamme kastanje

Bericht door jjmvaningen » za 14 apr 2007, 19:38

zelf heb ik 1 tamme kastanjeboom (80-90 jaar oud) en daar wordt in de bloeitijd zeer driftig op gehaald. de bijen vliegen er enorm op (net als op de linde). 1 groot gezoem onder de boom tot laat in de avond.

de smaak van deze honing (echt zuiver lukt hier althans niet echt) is licht bitter. als je van die sterksmakende heidehoning houdt, dan is tamme kastanje de lichte variant.

(jaarlijkse tamme kastanjeoogst: 50 kg, dankzij of ondanks de bijen)

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Tamme kastanje

Bericht door Wim Joosten » za 14 apr 2007, 21:09

Ik heb in Italië, in de Alpi Apuani, bossen met hoofdzakelijk tamme kastanjes gezien. Ik heb de honing ook geproefd; er zat een zeer sterke smaak aan. Inderdaad bitter. Daar moet je echt van houden. Ik vond de smaak echt vele malen sterker dan die van heidehoning.



Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tamme kastanje

Bericht door Bart de Coo » zo 15 apr 2007, 23:06

Ik ga heel graag op vakantie in Zuid-Frankrijk en dan probeer ik altijd zo gauw mogelijk een kilo honing te scoren voor zo min mogelijk geld[^]. 5 euro moet lukken, maar als ik een kilo voor 7 kan krijgen, dan ben ik ook tevreden.

Het valt mij altijd op dat Zuid-Franse imkers over het algemeen 3 soorten honing verkopen: acacia, tilleux en chataigne (Ik hoop dat ik geen spelfouten maak). De laatste soort is de soort waar we het hier over over hebben. Moraal van het verhaal: er moet in indrukwekkende hoeveelheden honing op te halen zijn. Overigens vind ik de smaak inderdaad 'moeilijk'. Net als met heidehoning moet je er de schoonheid van leren inzien, maar dat gaat gelukkig steeds gemakkelijker[:p]

Mijn drachtplantengids (Hensels) zegt alleen dat de boom 'geen bijzondere eisen aan de grond stelt'. Of dat betekent dat een mooie oogst gegarandeerd is... Geen idee. Maar ik zou zeggen, probeer het. Waarschijnlijk ga ik het zelf dit jaar namelijk ook proberen. Veel succes!

Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten