Kersen, peren en appels

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Kersen, peren en appels

Bericht door Piet Jager » za 14 apr 2007, 20:45

Afbeelding

"Bezige Bijen Brengen Buigende Bomen"


De Betuwe staat in bloei.
Op 31 maart 7 kasten naar de kers in Liende gebracht.
Op 7 april 6 kasten daarvan voor de verhuur verplaatst naar Werkhoven (30 ha appels en peren).
De foto is van 13 april. Op de achtergrond zie je de stad Utrecht.
Deze kasten met bijen zijn van Labrador, die ik een beetje coach.
Op de aanhanger de honingkamers met kunstraat, die we gisteren als 2e honingkamer hebben opgezet.
Krantje er tussen / volop bouwruimte en dracht / geen zwermstemming.
"Bezige Bijen Brengen Buigende Bomen"

Mijn eigen bijen staan thuis op 3 bakken en volop dracht.
Gisteren hebben Labrador en ik met volle teugen van de Betuwebloei genoten. Wat en prachtig gezicht over al die binnenweggetjes van hot naar her. Je vergeet zo'n dag gewoon, dat er ook nog iets anders bestaat.

!Piet

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door DaanL » zo 15 apr 2007, 01:11

Vanmorgen (14/4) ook de bijen weggebracht.Samen met een colegga-imker uit Twello naar Tricht. Zoveel pech heb ik nog nooit meegemaakt. We moesten voor een nieuwe imker (sinds afgelopen winter) haar eerste kast meenemen. In tegenstelling tot mij had deze mevrouw een spaarkast. Opzich prima, als de kast voor elkaar is. Kast opgehaald. Vlieggat, geen wartel voor, geen ramp zou je zeggen, pol gras, beetje schuimrubber, gaat best. Het vlieggat was dichtgeplakt met ducktape. Wij zeiden al tegen elkaar, die lucht van de lijm van dat plakband zat door de dames niet gewardeerd worden. De 3 randen van de kast zaten ook met ducktape vast, misshcien onnodig maar niet onhandig dachten wij. Vrolijk vertrokken we van de droge veluwe naar de klei. Aangekomen in Tricht laden we de kasten op de wagen van de fruitteler en rijden gezamelijk de bongerd in. Nadat we een stuk of 5 kasten gelost hadden, liepen we achter de wagen aan, veel vliegende bijen tte zijn, misschien ergens een kast lek, door de droogte krimpt alles, we zien wel. Het werd echter steeds erger, het bleek de kast van de mevrouw te zijn, de 3 randen waren los van elkaar geschoven. Er was niks vastgekit, alsof de randen met vaseline ingesmeerd waren Wagen stilgezet, 2 keer zoveel bijen er omheen, shit, geen kap en een t-shirt met korte mouwen. Pijp gepakt, 3 keer zoveel bijen. Ik Roken, roken, roken. Bijen steken steken steken. Kast na 5 minuten (leek voor mij een week) weer recht. Dan op de kist. Die staat. Angels plukken. Balen. Hevig geirriteerd over het feit dat mevrouw de dag van te voren de complete kast nog even los had gehad. Geirriteerder en wat gehaaster dan hoort ga je verder. Mijn maat zet twee van zijn kasten neer, dicht bij een droge sloot. 4 bakken hoog (jaja het is wat) dus op een druitkist nogal wankel. Wat er dan gebeurd kunt u zelf ook wel invullen, de kast valt voorover in de sloot. Bijen boos pijp weer aan, je moet toch wat. Ik stap de sloot in, glij met mijn klomp door de klei van de sloot en lich ijn mijn blote armen en gezicht in de brandnetels. Prikt wel een beetje, bijen ook. Toe maar. Kast op de kant gehesen, staat weer, weer een hoop bijen onnodig kwijt. Tikt mijn fijne maat zijn andere onbewust kast iets aan, eigenlijk meer niets dan iets. ast twee in de sloot. Zelfde verhaal (brandnetels uitgezonderd) nog een keer. Ondertussen wel 80 keer gestoken, maar alles voor het bestuivingsgeld en weer minder kans op reuma. Dan maar kop, mijn inziens, zwaar verdiende koffie, gemopper over en weer. Maar later lachen we er om. Onderweg in de auto to in Hoenderloo hebben tegen elkaar zitten zeggem "Daar zit nog een angel, nee in je oor, ja jij ook midden op je neus" en O ia het een hele poos doorgegaan. In Hoenderloo aan de koffie zitten we weer te balen, als dit gefilmd was hadden we zeker de leukste thuis gewonnen. Toe maar, hopelijk geen moeren geplet, we zien het allemaal wel weer. Blij dat dit niet een jaar of 10 geleden was geweest, want dan was ik nu 8 keer zo dik geweest, en had het een week geduurd voordat ik normaal kon typen. Tsja. Eens zit het tegen.

Overigens inderdaad weer schitterend in de Betuwe. Op de heenweg, waarschijnlijk zijn we volgende week weer aan de beurt om ze op te halen. Hopen dat het iets meer meezit.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door de vos roger » zo 15 apr 2007, 08:52

Je was een dag te laat denk ik ,zoiets had beter gepast op vrijdag de dertiende.....:D

roger

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 15 apr 2007, 17:57

(APENSTAART)daanL

De charmes van de pastorale bijenteelt zou ik zeggen. :D

Wat ook hier weer opvalt is dat er nog steeds imkers zijn die zeer nonchalant omspringen met te vervoeren kasten.

In het verleden ook meegemaakt dat een collega zijn vliegplanken niet sloten. Sindsdien reis ik alleen. Dan weet ik wat ik mee neem en hoef ik niemand iets te verwijten.

Wat niet wil zeggen dat je dan Murphy vrij bent. 2 jaar geleden verloor ik 's nachts op een vluchtheuvel het volle honinghoogsel van de laatste kast. Ondanks de sluitband was het hoogsel er in geslaagd om er tussen uit te glippen. Sindsdien heeft de laatste rij steeds 2 gekruiste sluitbanden. Gelukkig niet te veel schade en niet te veel steken opgelopen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door DaanL » zo 15 apr 2007, 18:53

Je leert er van inderdaad, het is niet zo dat de mevrouw in kwestie onzorgvuldig met haar bijen om is gegaan heb ik het idee, het is misschien juist té zorgvuldig. Jammer maar niks aan te doen. Het is mij zat overkomen dat er een vliegplank niet goed sluit of wat dan ook, iedere keer leer je er weer van dus ja.

Het is waarschijnlijk trouwens volgende week alweer gebeurd op het fruit. Het lijkt of het met he5t jaar sneller gaat.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door Dirk Blanken » zo 15 apr 2007, 19:32

Dat imkers zelf gestoken worden bij zulke taferelen is ter lering maar het kan ook andere ongelukken veroorzaken.
Vaak zie ik kasten staan vlak aan de openbare weg.
Ze moeten minstens 30 meter ervan af staan.
Je moet altijd voorkomen dat er negatieve publiciteit ontstaat.
Ik zet m'n kasten altijd minstens 30 meter ondanks dat het meer werk is van de openbare weg en fietspaden.
Als er wat gebeurd dan kan je bij de rechter bewijzen dat je zorgvuldig gehandeld hebt.
Ik heb op het moment een rechtzaak over bijenpoep met de plaatselijke garagehouder en 12 april was hierover een comparitie, een samenkomst van partijen voor de rechter om te proberen om tot een compromis te komen.
De meeste vragen van de rechter hadden te maken met het feit of de imker, ik dus, zich niks aantrekt van de omstandigheden.
Als je kan aantonen dat je zorgvuldig imkert, en natuurlijk het aantal volken dan zal het vonnis altijd positief zijn.
Overigens moet ik dat nog afwachten.
Over ruim 6 weken weet ik het zeker.
Dirk
Dirk

dertiende

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door DaanL » zo 15 apr 2007, 20:33

Ik meende dat die wet er niet meer was?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door Hans van der Post. » zo 15 apr 2007, 21:39

Daan elke gemeente heeft een eigen "APV" = agemeene politie verodering. Wat bij de ene gemeente mag kan bij een andere gemeente niet.
Hans

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door Astrid Schoots » ma 16 apr 2007, 09:28

DaanL schreef:
Zoveel pech heb ik nog nooit meegemaakt. .. de 3 randen waren los van elkaar geschoven. Er was niks vastgekit, alsof de randen met vaseline ingesmeerd waren


Gebeurde dat ondanks de spanbanden, of had je die niet gebruikt?
Astrid

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Kersen, peren en appels

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 16 apr 2007, 09:30

Ik werk hoofdzakelijk met Simplexkasten maar ik heb ook een aantal spaarkasen.
Tegen het verschuiven van de bodem en de bakken gebruik ik kleine metalen plaatjes die je los op de hoek van de bak legt. Ik weet niet hoe ze heten maar ik noem ze 'antie vloek hoekjes' Ze werken uitstekend en kosten bijna niets. Cees van Holland (de werkbij) heeft ze.
Bij gebrek aan deze hoekjes neem ik ook nog wel eens wat verse was, bv wat onder aan de dekplank is gebouwd, en leg dat op de rand. Volgende bak er op en de spanband er om even aansjorren en het zit zo vast als een huis.

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten