standplaats op de heide

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

standplaats op de heide

Bericht door elmook » ma 07 mei 2007, 16:48

Beste mensen,

ik vraag me af hoe het eigenlijk werkt als je een plekje op de hei (of een ander drachtgebied) wilt. Loopt dat altijd via de plaatselijke vereniging? Moet iedere imker individueel kontact zoeken met de eigenaar van dat land? Als het een grote organisatie is (staatsbosbeheer o.i.d.)?
Mag je zelf je plekkie kiezen, of sta je verplicht op een gezamelijke stand? Is het gebruikelijk dat men eerder gaat als er dopheide groeit?

b.v.d,

Elmar

Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: standplaats op de heide

Bericht door Jan de Graaf » di 08 mei 2007, 13:23

Hallo Elmar,

Binnen de gemeente is vaak een ambtenaar aangesteld om dit soort zaken te regelen. Deze ambtenaren kunnen je verder helpen. In het verleden ben ik ook wel eens naar de heide geweest. In julie belde ik dan met het gemeentehuis (Heerde). Moest daar mijn naam en adres doorgeven en de stand waar ik de bijen ging plaatsen.
Succes.
Groet, Jan

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: standplaats op de heide

Bericht door arjan_vanderveen » di 08 mei 2007, 16:28

Jan de Graaf schreef:

Binnen de gemeente is vaak een ambtenaar aangesteld om dit soort zaken te regelen.


Jan, ik neem aan dat dit dan uitsluitend over terreinen gaat die eigendom zijn van de gemeente? Ik krijg dergelijke vragen (als ambtenaar van de gemeente) ook wel eens en verwijs dan weer naar de terreineigenaar en de regels die gelden in de APV bij het plaatsen van volken.

Groet, Arjan

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: standplaats op de heide

Bericht door jjmvaningen » di 08 mei 2007, 19:29

Het is de eighenaar cq pachter die bepaald op bijen mogen worden geplaatst. Verder is de APV (algemene plaatselijk verordening van de gemeente van toepassing).
In Gelderland bezit "Het Gelders Landschap" noal wat gebieden met heide. Zij doet niet moeilijk met vergunning krijgen.
OOk gemeenten bezitten heidevelden en doen daar, voor zover ik weet, ook niet moeilijk over (gem. Roozendaal). Wel aanvragen!.

Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: standplaats op de heide

Bericht door Jan de Graaf » wo 23 mei 2007, 08:47

Dag Arjan,

Dat klopt inderdaad. Het is een stuk heidegebied waar de gemeente de scepter zwaait.
Ik was toen op zoek naar een kontaktpersoon binnen defensie om op het oefenterrein op de Veluwe de bijen te stallen voor de heidedracht. Maar op het oefenterrein moest je met minimaal 15 kasten komen, Euro 5,-- per kast betalen en (omdat het beveiligd terrein is en de toegangpasjes nogal een geregel is) je mocht maar in je eentje naar de kasten. Kortom, binnen defensie bestaat een goed ontmoedigingsbeleid. Dit was vier jaar geleden. Ik hoop dat andere mensen een gemakkelijkere weg hebben gevonden...
Groet, Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten