mistletoe

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

bertil
Berichten:13
Lid geworden op:do 21 jul 2005, 22:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
mistletoe

Bericht door bertil » di 11 dec 2007, 13:42

wie weet hoe je visca album kan "enten"?Wie heeft daar ervaring mee?
ik weet wel dat er een in de ambrosiushoeve was indertijd door Ir.Mommers gestekt?-ik ben benieuwd-bert-

#1 bvanduffelen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door Oude Essink » di 11 dec 2007, 16:29

mistletoe is een parasiet: rijpe besjes (zaadjes dus) in oksels of openingen van een boom leggen en daarna de weergoden aanroepen.
hennie oes

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door Dirk Blanken » di 11 dec 2007, 17:08

Ik heb het een keer geprobeerd, Hennie.
Op een 10tal plaatsen geplette bessen aan gebracht met een beetje spug erbij.
Waarschijnlijk slecht spug, niets gekiemd.
Normaal brengen vogels de zaden in de oksels van bomen.
Het kiemen schijnt heel lang te duren.
Dirk

dertiende

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door LWPisa » di 11 dec 2007, 20:01

Misschien moet het zaad door een vogel heen of moet je het zelf inslikken?

L

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door de vos roger » di 11 dec 2007, 20:55

Ik heb dit ook enkele jaren na elkaar uitgeprobeerd om de zaadjes van de maretak te "enten" op mijn fruitbomen .Maar helaas geen resultaat gehad.
En nochtans bij een buur van mij is het wel gelukt door gewoon de zaadjes te kleven op de takken.Dus ze hoeven niet eerst door vogels verteerd te worden.Een gewone winterkuur(stratificeren)is voldoende.
En een grote dosis geluk,of zoals Hennie zegt de "weer"goden moeten je gunstig gezind zijn.
Waarschijnlijk moet de gastheer op kalkrijke bodem staan willen de zaadjes wortel schieten.

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door Hans van der Post. » di 11 dec 2007, 22:28

Bert ik vind het in deze tijd van het jaar een heel zinnige vraag.
Heb zelf al een paar keer geprobeerd maar krijg wel het gevoel dat het wel belangrijk is dat je weet van welke
boom/struik de maretak/bessen groeide.
Op het zelfde soort zou je de bessen moeten "enten", het zou dan "beter gaan".
Hier in Oegstgeest staat een laanboom waar een maretak "struik" groeit - witte meidoorn -
Ik heb even op het web gekeken en vond het volgende:

http://users.chello.be/sf15590/index.html - heel veel tekst begin te lezen vanaf de zwarte vette letters wordt het interessant

http://www.neerlandstuin.nl/planten/mistletoe.html

http://www.botaniewebsite.nl/maretak.html

http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpages/maretak.htm

http://commons.wikimedia.org/wiki/Viscum_album -mooie foto's opklikken beeldvullend!

Hans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door maartenkleijne » wo 12 dec 2007, 01:03

Mij is het nog niet gelukt maar ik heb het als volgt geleerd:
-maak en kerf in de tak waar je hem wilt hebben en prop daar wat zaden in
-zorg dat er duurzaam veel kalk in de grond zit
Maretak is een kalkindicator.
Benoorden de rivieren ken ik maretak alleen van appelbomen, die normaal goed bekalkt moeten zijn. Populieren staan vaak op wat zure grond en komen dus niet in aanmerking.
Maretak was vroeger ook in Nederland veel vebreider, maar is uitgeroeid door teveel plukken. Inmiddels wordt ie fanatiek beschermd en rukt weer op, maar dat gaat heel langzaam want een nieuwe generatie een paar km verderop kan zomaar 10-20 jaar duren, en de grote lijster die de voornaamste verspreider van het zaad is, komt ook niet heel veel voor.
35 jaar geleden heb ik vuilniszak vol maretak uit Polen met heel veel zaden in een oude appelboom gedaan en 20 jaar later kwamen de eerste spontane zaailingen in nabijstaande populieren tevoorschijn, maar geschikte bomen 100 meter verderop zijn nog steeds maretakloos.
Op de Wageningse heeft iemand met veel moeite een maretak in een prunus gezaaid, maar daar heb ik nog nooit zaailingen van gezien.

Bij jou Hans in Oegstgeest: spontane zaailingen vanuit die ene maretak?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 dec 2007, 09:52

Geen idee Maarten die maretak zit er zeker al 30 jaar. Zou me niet verbazen dat er iemand aan het experimenteren is geweest.
In de Juffermansstraat waar deze maretak-struik in de meidoorn groeit heeft een botanicus gewoond. Voorzover ik het kan zien is het een vrouwelijke stuik. De mistletoe is twee-huizig
Ik ga elke januari kijken als de maretak bloeit. Het is een struik die behoorlijk wat bijen aantrekt .
De struik heeft een doorsnede van een meter er zitten dan bij een temperatuur van rond + 12 graden Celsius zo'n 7 a 8 bijen.

Hans

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door jjmvaningen » wo 12 dec 2007, 19:03

ik heb inmiddels twee fruitbomen met een grote bol maretak (1/2 m doorsnede),
en nu een heel klein beginnend matetakje op de leilinde (0,5 cm).

werkwijze:
inmiddels al weer tien jaar lang, elke winter de witte besjes uit het kerststuk (dan wel het bosje maretak) pletten op de takken, in holtes e.d. met de voorkeur voor niet al te oud hout (niet verhout, dan komt het plantje er niet door).

samengevat: jaren pletten op takken en dan is er altijd wel ergens 1 die aanslaat.

daarnaast is het zo dat er een soort natuurlijke noordgrens is van de uitbreiding. deze zal tzt wel naar het noorden opschuiven.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mistletoe

Bericht door Astrid Schoots » wo 12 dec 2007, 21:39

Heb zelf al een paar keer geprobeerd maar krijg wel het gevoel dat het wel belangrijk is dat je weet van welke boom/struik de maretak/bessen groeide.
Hans

AfbeeldingIk heb een jaar of 5 geleden wat takjes meegenomen uit een verlaten fruitboomgaard in Zuid Limburg, de bomen zaten er vol mee. Het waren goede rijpe bessen, ik heb ze ook nog even in een vaasje gehad. Toen de takjes begonnen te breken en te rotten heb ik de bessen op vier appelboompjes in beschutte oneffen plekjes fijngedrukt, een kleverig karweitje. (Mijn appelbomen staan in Zeist op lichtzure zandgrond, de goudreinet draagt heel matig, maar de jellow, lobo en discovery doen het prima).

Afbeelding
Na een paar maanden zag ik in alle vier de bomen piepkleine worteltjes, als een komma zich in de schors wringen, met een groen bultje ernaast. Daarna leek het afgelopen, en heb ik geloof ik een of twee jaar niets meer gezien. Hiermee was het verhaal weer bevestigd, dat het enten heel moeilijk is, ook op vergelijkbare fruitbomen.

In Limburg wordt niet alleen het plukken ervan beboet, maar is de manier van enten ook een goed bewaard geheim, omdat de maretak meer opbrengt dan de appels.
Maar na een kleine twee jaar rust ontdekte ik een zwelling op de boombast -bij alle ±7 enten- en leken de plantjes helemaal nog niet vertrokken!


Afbeelding
Elk jaar zijn er wat takjes bijgekomen, en het is prachtig maar ook spannend om te zien hoe de plant zich helemaal innestelt in de stam. Ik eet er wel een appeltje minder om.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten