Gaat het overal zo snel?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Jannes
Gaat het overal zo snel?

Bericht door Jannes » do 05 jun 2008, 00:40

Misschien een onnodige vraag, maar 18Mei heb ik honing afgenomen. 2 volken, 2 HK vol.
18Mei 2 lege HK er op gezet om de ruimte niet te krap te hebben.
20Mei, de geslingerde ramer er weer tussen gezet. De nieuwe raat was inmiddels deels opgebouwd.

Nu, 4 Juni is het al weer raak. wéér 2 kamers vol en de andere 2 ook voor een deel.
Is dat bij iedereen zo dit jaar of heb ik gewoon een ideale plaats gevonden voor mijn bijtjes?
Ik heb ze staan op 2 BK en 2 HK's momenteel. alle ruimte is VOL bijen

Ik reis er niet mee, ze staan gewoon bij een kennis achter de boerderij zeer nabij de Vecht.

Als dat ze door gaat a.s. zomer, mag ik wel afzet zoeken voor alle honing....

Ben nét weer begonnen met imkeren, voorheen (20Jr. geleden) had ik kleinere volken, die ik met moeite op 30ramen kreeg. Nu heb ik Carnica, wat echt een ENORM verschik maakt qua haaldrang. (steken kunnen ze trouwens best wel !

Wie geeft zijn ervaringen van dit jaar prijs?

Jannes

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gaat het overal zo snel?

Bericht door zonregeditor » do 05 jun 2008, 22:51

Klinkt goed Jannes!
Hier zijn al eerdere topics over aan de orde geweest en ik krijg de indruk dat de verschillen vrij groot zijn dit jaar. Niet alleen per landsdeel, in het noordoosten is het droog, maar vooral per volk , de volken die zich vroeg hadden ontwikkeld doen het heel goed, door het
mooie haalweer in mei.

Bij mij was 1 kast al vroeg op sterkte en die heeft al veel opgeleverd maar de andere kast kwam pas veel later op gang en die is
nog vrij leeg nu maar die komt nu goed in de haalbijen te zitten.
Dus ik hoop dat juni ook mooi weer gaat geven :)
Carnica's komen goed vroeg op gang dus dat was dit jaar een voordeel.
groet peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten