klimaatbosje

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: klimaatbosje

Bericht door Oude Essink » do 11 dec 2008, 18:36

De eerste Witte Paardekastagne werd in 1608 in de botanische tuin in Leiden aangeplant; de bomen verspreidden zich razendsnel over het land en zijn allang in het landschap niet meer weg te denken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door willem » do 11 dec 2008, 18:50

jjmvaningen schreef:Voor dat je het weet gebeurt er "terug naar de zwarte bij" en weg met de rest.
Ieder nadeel hep ze voordeel !:D
Groeten,Willem

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Dirk Blanken » do 11 dec 2008, 19:06

Als ik tegenwoordig een kastanjeboom zie kijk ik of hij nog gezond is want veel kastanjebomen hebben last van de zg. bloedingsziekte??
De oorzaak is onbekend, maar het valt mij op dat de steriele vormen, vaak om begraafplaatsen geplant, er geen last van schijnen te hebben.
Misschien brengen bijen en andere bestuivers de ziekte over??
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Tieme » vr 12 dec 2008, 08:41

Lennart,

Het ging me er niet om te zeggen dat de kastanjes hier niet thuis horen, maar dat men niet zomaar wat moet roepen. Er werd immers geschreven over het atlantisch lindewoud. Daar stonden geen kastanjes in.

De kastanjes zijn een welkome aanvulling in ons landschap wat mij betreft. Herfstpoppetjes maken met alleen eikels zou lang zo leuk niet zijn geweest....

Tieme

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door de vos roger » vr 12 dec 2008, 09:00

Dirk Blanken schreef:
Als ik tegenwoordig een kastanjeboom zie kijk ik of hij nog gezond is want veel kastanjebomen hebben last van de zg. bloedingsziekte??
De oorzaak is onbekend, maar het valt mij op dat de steriele vormen, vaak om begraafplaatsen geplant, er geen last van schijnen te hebben.
Misschien brengen bijen en andere bestuivers de ziekte over??
Dirk

dertiende

Dirk onze paardekastanjes hebben vooral last van de parasiterende larven van de kastanje-bladmineermot.
Daardoor vallen de bruin geworden bladeren vlugger af in de zomer.
Het is bij ons een algemeen verschijnsel geworden bij de kastanjebomen.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Tieme » vr 12 dec 2008, 10:19

Roger,

Paardekastanjes hebben het niet makkelijk nu. De mineermot en de bloedingsziekte zorgen er voor dat er nogal wat uitvallen. Bij mijn ouders stond in een bomenrij een paardekastanje die dit voorjaar niet meer is uitgelopen. Heel vreemd en vooral jammer voor mijn bijen daar.

Tieme

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door LWPisa » vr 12 dec 2008, 10:31

Dikke kans dat alle kastanjes hier in NL genetisch erg op elkaar lijken...dan hebben ze pech qua ziekte. Ik ben benieuwd hoe het de komende 30 jaar zal gaan...

L

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Tieme » vr 12 dec 2008, 12:31

Niet goed vrees ik.

Om terug te komen op de vraag van Martin:

Wat wij als imkers wel zouden kunnen doen is een folder maken voor gemeenten. Als ze er aan denken om een klimaatbos aan te leggen wat zijn dan de beste bomen (die ook leuk zijn voor andere dingen).

De bomen die in zo'n bosje kunnen staan moeten enerzijds veel CO2 vastleggen (zwaar hout / snelle groei)en anderssinds ook nog diensten aan het milieu leveren.

Voor de bijen zoek je een opeenvolging van bloei.

Misschien zou het leuk zijn om in de folder aan te geven per boomsoort wat de verwacht CO2-vastlegging is, en wat de verdere voordelen van de boomsoort is.

Bijvoorbeeld:
Een Linde legt per m3 ongeveer 925 kilo CO2 vast / groeit redelijk snel en is leuk voor bestuivende insecten.
Een Eik legt per m3 1480 kilo CO2 vast groeit vrij langzaam en is minder interessant voor bestuivende insecten.
Een Robinia legt per m3 ong. 1295 kilo CO2 vast / groeit redelijk snel en is leuk voor bestuivende insecten.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door martin b » za 13 dec 2008, 11:31

Tieme dit soort ideeën en info bedoel ik nou, die gegevens kunnen we mooi verwerken als we een lijst zouden samen stellen.
Een lijst waar op staat waarom bepaalde bomen meer in aanmerking zouden komen om aangeplant te worden dan andere.

Het nut van de bloemen voor de insecten
De vruchten die gebruikt worden door de vogels en andere dieren
Hoeveel CO2 ze vastleggen
Het aantal kuub aan timmerhout die het oplevert
De sierwaarde die ze hebben
En het onderhoud de ze nodig hebben.

Het onderhoud van de bomen in belangrijk voor de gemeente en andere,
dat we daar ook goed naar moeten kijken.

Door het uit te drukken in nut en geld, staan we sterker bij het verdedigen waarom een bepaalde soort boom aangeplant moet worden en andere niet.

In een bosje kunnen ook struiken en vaste planten komen te staan als onderbegroei, of niet.

martin

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: klimaatbosje

Bericht door Æbe » za 13 dec 2008, 20:43

heb ik ook gelezen in Natuurlijk overijssel
vijftig klimaatbosjes in Overijssel
Door Landschap Overijssel zijn de afgelopen twee jaar vijftig klimaatbosjes gerealiseerd bij boeren, buitenlui, op onze terreinen en bij verschillende instellingen. De klimaatbosjes bestaan uit drie, zes of negen walnootbomen die in een driehoeksvorm zijn geplant. Bij ieder klimaatbosje is het HIER-togo geplaatst als oproep aan passanten om ook binnen het eigen huishouden na te denken over klimaat neutrale maatregelen De financiën voor de klimaatbosjes kwamen van de Nationale Postcode Loterij


Nu vraag ik me eigelijk af waarom nen gekozen heeft voor walnoten,
en allen al de naam klimaatbos,alsof de walnoot iets met het klimaat doet.
ik weet uit ervaring dat de noten niet eens de tijd krijgen ,altans in het openbaar groen ,om uit de boom te vallen,ze worden er voor het suikerfeest uitgeslagen.
en 3,6,of 9 bomen is nog geen bosje als er geen onderbegroeiing is,
het enigste wat positief is dat de Nationale Postcode Loterij er aan mee betaald ,al is dat ook reklame voor zich zelf,doen ze wat voor ''het klimaat'' om meer slachtoffers te maken ,aan de hebberij,maar we kunnen er wel mee inspelen op de 'heb' door de bosjes met gemengde insecten vriendelijke bomen te promoten met onderbeplanting ,dat wordt dan een vogelbosje,(bijen en vlinders),want op gemengd bomenbestand komen ook diverse vogels voor ,dan alleen roeken en kraaien op de walnoten.


Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten