'Hormonen' in de honing?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

'Hormonen' in de honing?

Bericht door Bart de Coo »

Vandaag kreeg ik op de basisschool van mijn kinderen een wel zeer merkwaardige vraag voorgelegd van een moeder. Zij vertelde mij ongeveer het volgende.

'Ik was op vakantie in Zuid-Tirol, bij een of andere kruidentuin. Ik was daar samen met een diëtiste. In die kruidentuin hoorde ik dat honing vaak 'hormonen' bevat, waardoor kinderen sneller in de puberteit komen [De aanhalingtekens zijn van mij. 'Hormonen' vind ik echt zo'n vaag bangmaakwoord, waarvan de meeste mensen niet eens weten wat het betekent. Ik ook niet, trouwens. Het is in dit verband net zo'n woord als 'straling'.] De diëtiste meende gelijk te begrijpen waardoor een van haar klanten - een negenjarig meisje - al op die leeftijd was gaan puberen. Dat kwam natuurlijk, dacht zij, omdat haar moeder altijd honing gebruikte in plaats van suiker. Bijgevolg werd er in dat gezin nogal wat honing geconsumeerd. Weet jij daar meer van, meneer de imker? Zitten er 'hormonen' in honing? En hoe komen die daarin terecht dan?'

Ik moest haar vertellen dat ik hier nog nooit van had gehoord. Ter geruststelling vertelde ik dat het wel moest gaan om extreem kleine hoeveelheden, als het verhaal al waar was. Als je al door honing iets verkeerds zou binnenkrijgen, dan zou je wel zulke onmundige hoeveelheden moeten consumeren.

Ik vertelde dat ik wel had gehoord van antibiotica tegen nosema en van bestrijdingsmiddeln tegen de varroamijt. Ik wist ook te vertellen over het jacobskruiskruid. Ik wist zelfs van het bestaan van radioactieve heidehoning. Maar 'hormonen' in de honing?

Weet iemand hier alsjeblieft meer van?


Groet,

Bart
beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door beethere »

Bart de Coo schreef:Ik moest haar vertellen dat ik hier nog nooit van had gehoord. Ter geruststelling vertelde ik dat het wel moest gaan om extreem kleine hoeveelheden, als het verhaal al waar was. Als je al door honing iets verkeerds zou binnenkrijgen, dan zou je wel zulke onmundige hoeveelheden moeten consumeren.
Hallo Bart....
Hormonen staan er juist om bekend dat ze in oneindig lage concentraties al grote effecten kunnen geven.
kan me het ook niet voorstellen dat ze erin zitten; anders werd er gegarandeerd wel tegen gewaarschuwd.

Johan
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door Oude Essink »

Denken jullie, dat hormonen stoffen zijn die je afweegt op een weegschaal en waar nodig toevoegt? Ik loop tegen de 80; misschien kan ik een kilo'tje juvenilhormenen krijgen; ik zal jullie rijkelijk belonen. :lol:
hennie oes
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door LWPisa »

Lijkt me heel stug dat je echte zoogdierhormonen in honing vindt. Hooguit minieme sporen van insecthormonen. Of weekmakers uit de container waar de honing in zit.

Wat waarschijnlijker is is dat er plantenstoffen in zitten met een hormoonfunctie. Er is bijv. indolazijnzuur in honing gevonden wat voor planten een hormoonfunctie heeft. Er kunnen stiekum best veel en gevarieerde plantenstoffen in lage concentratie in honing zitten, al die stoffen die de geuren veroorzaken zijn feite complexe organische stoffen. Het gedoe met manuka honing is gebaseerd op het "chemotype" van die honing.

Het zou wel kunnen dat sommige van die plantenstoffen een anabool/katabool effect hebben bij dieren bijvoorbeeld de brassicasteroiden/ecdysteroiden.

http://www.ergogenics.org/rogge.html

http://www.ergogenics.org/ecdysteron2.html

L

Ohja Hennie...vroeger werd er geexperimenteerd met het transplanteren van apentestikels, dat zou een verjongend effect hebben.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door semar »

volgens mij werken hormonen alleen binnen de soort.
dus tenzij de honing is gewonen van mensen inplaats van bloemen/bladluizen, lijkt mij dit een verhaal uit de fabeltjeskrant.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door AndreasH »

Groeihormonen in vlees hebben wel degelijk effecten op mensen.

Of bedoel je zoogdier versus insect.... in dat geval lijkt het me wel stug dat er effecten zouden optreden. Tenzij je misschien 'n kilo koninginnen zou verorberen per dag ;)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door semar »

dat bedoel ik,
insecten zijn heeeeeeel andere wezens dan zoogdieren.
ze hebben hun skelet aan de buitenkant, hebben geen longen, geen hart etc.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door AndreasH »

ha! Geen hart. Daar zeg je zoiets. Dus mijn hartmassage op die ouwe moer vorig jaar was behoorlijk kansloos.... *zucht* Had ik me de moeite kunnen besparen :mrgreen: :whistle: :lol:
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door semar »

ja, en mond op kaak beademing heeft ook al geen efect :D

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: 'Hormonen' in de honing?

Bericht door beethere »

semar schreef:dat bedoel ik,
insecten zijn heeeeeeel andere wezens dan zoogdieren.
ze hebben hun skelet aan de buitenkant, hebben geen longen, geen hart etc.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Insecten hebben geen longen, maar wel zeker een hart.
Ze hebben een open bloedsomloop het hart pompt het "insectenbloed"van de ene plaats naar de andere; en daar loopt het dan weer de lichaamsholte in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten