Bijensteektherapie

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Bijensteektherapie

Bericht door jellehulzinga » zo 20 jun 2004, 15:16

Ben net terug uit de tuin. Heb daar nog eens goed nagedacht over e.e.a. en kwam tot de conclusie dat de reactie van vanmorgen misschien wat ongenuanceerd gebracht was. Te weinig informatie hoe ik het medische circuit zie. Vandaar deze aanvulling op hetgeen ik vanmorgen schreef.
Het onderzoek dat momenteel plaats vindt in Groningen wordt gekenmerkt door de afwezigheid van de z.g. controlegroep. Bij wetenschappelijk onderzoek één van de belangrijkste onderdelen van een onderzoek. Voor mij geen criterium om de uitslag te wantrouwen. Want ook al zou het mogelijke placebo-effect niet meetbaar zijn, voor mij is uitsluitend relevant wat het effect op de patient is.
Maar, en daar komt mijn angst om de hoek kijken, in die wereld wordt dit onderzoek waarschijnlijk afgedaan als een leuk experiment waarbij het verder tot in alle voegen wordt afgekraakt. De medische "wolven" zullen zich niets ontziend op hun prooi storten.
Ook de farmaceutischeindustrie zal dit experiment nooit kunnen accepteren. Heb net nog even rond geneusd en vond een prijslijst van een bedrijf waarbij 5 capsules (equivalent voor 5 steken) voor 80 euro wordt aangeboden. D.w.z. dat ik per keer 320 euro van hen afsnoep. Of te wel 49.920 euro per jaar. Per patient!
Het is m.i. dan ook niet te verwachten dat, na afronding van het onderzoek, de komende jaren e.e.a. gelegaliseerd gaat worden. Ik ben er van overtuigd dat het misschien nog wel 5 tot 10 jaar kan duren voordat dit onderzoek daadwerkeljk tot een legaal resultaat gaat leiden waardoor patienten er dan ook baat bij hebben. Die onduidelijkheid kunnen en mogen wij de huidige patienten niet aandoen.
Dus zeg ik: Er moet nu iets gebeuren. En als imkers moeten wij daarop voorbereid zijn. Want er zal een beroep op ons gedaan worden. Een klemmend beroep. En hoe moeten wij hiermee omgaan.
Dat is dus de essentie van mijn verhaal. En in het archief kon ik ook alleen maar een artikel uit 1906 vinden wat betrekking had op deze materie. Een heel link artikel over 100 tot 150 steken per dag!
Dus, wij moeten ons op korte termijn voorbereiden. Of voorbereid zijn om nee te zeggen.
En ik vind nog steeds dat dit een landelijke aangelegenheid is. En waarbij we ons niet mogen verschuilen achter de medische wetenschap. Want daar zullen wij geen hulp kunnen verwachten. Het is onze verantwoordelijkheid hoe wij hiermee om moeten gaan.
Jelle

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten