Eerste vraag

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten:26
Lid geworden op:za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » ma 14 jan 2013, 20:57

Aha, kijk dus misschien toch ? blijft het voor mij toch riskant met bruine blokken "echte orginele , geef het maar een naam" was.Ik zie het helaas pas na de eerste behandeling of het te heet is geweest.

en

Jaap
Ik heb nog wel iets ( 18 Kg )
, als ik die foto zie word ik wel wat jaloers op die stapel. 8-)

Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » ma 14 jan 2013, 21:26

Je hebt een partijtje bruine rommel zeker.
Laagje water in een pan doen dan kan nooit heter worden dan 100 gr/C zolang er water onder de was zit.
Was erbij,boel laten smelten,lang op laten staan (paar uur)maar het water NIET laten koken dan bezinkt de troep dat wil het best met een petroleumstel vind ik,
de boel laten stollen,blok eruit halen.

Aan de onderkant van het blok verzameld zich dan alle vuil en dat kun je dan met een verkrabber ofzo afkrabben tot je schone was ziet.
Zit daar na deze procedure geen rommel dan is er iets anders aan de hand.Is het schoner geworden kun je het nog herhalen net zo lang tot je het schoon genoeg vind.

Alle was is vuil als het geoogst wordt,daarom oogsten we het ook om de troep uit het bijennest te halen zodat de bijen weer een fris en gezond hokje krijgen.Behalve zegelwas die is meestal heel zuiver,dat zijn de dekseltjes die op de honingraten zitten.Ik zelf oogst dat apart omdat ik geen schone was bij de vuile was doe want daar heb ik dan weer extra werk van.

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten:26
Lid geworden op:za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken:0
Bijenras(sen):geen
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » ma 14 jan 2013, 22:03

Nee, ik heb zeker geen bruine rommel hoor , deze water methode pas ik ook ongeveer toe. :wink:

Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » ma 14 jan 2013, 22:13

Hier kijk:

Afbeelding

Je ziet een raam die de meeste imkers gebruiken zonder raat.
Daarachter staat een bijenraat uit een Topbarhive die staat nu op de kop.
Normaal hangt deze andersom aan het latje waar hij nu op staat.
Aan de bovenkant daarvan(wat normaal aan de onderkant zit) Is hij erg bruin.
In dat bruine heeft de koningin de eitjes gelegd waaruit de larven zijn geboren en heeft de larf zich verpopt tot bij.
Tussen de lat en daar waar de bijen uit gekropen zijn zit een rand witte was.
In de witte was zat de honing en die is niet vies geworden van de vellen en cocons van de bijen die daar hun eerste 3 weken van hun leven hebben doorgebracht.
Als de raten erg bruin zijn halen de (goeie) imkers de raten eruit omdat zo hun volken gezond blijven.
Je moet het zien als een soort uitmesten van het hok zeg maar.(bijen poepen wel buiten de kast als het goed is)
Als je die was dan smelt maar niet de troep laat bezinken blijft de was bruin van de troep.
Daar is niks speciaals aan.

Ik hoop het zo helder mogelijk te hebben uitgelegd.
Alfa

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Hans van der Post. » ma 14 jan 2013, 22:19

alfa vulgaris schreef:Hier kijk:[....................]
Ik hoop het zo helder mogelijk te hebben uitgelegd.
Alfa
Je bent geslaagd. :be2:

Om de was nog een paar tinten lichter te krijgen gebruik ik "vaatdoekjes" van die gele.(niet die ruberachtige) Er komt een doekje in een oude honingzeef en giet de vloeibare was er doorheen.

Wat belangrijk is dat de was niet te heet mag worden. (90 C.) Heter des donkerde was!
Nog een tip: breek de raten uit de ramen maar schraap de ramen niet schoon! Op het hout van de ramen zit soms veel propolis. Hierdoor kleurt de was ook als die propolis door de vloeibare was komt.
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » ma 14 jan 2013, 22:31

Yes! :bow-yellow:

Dan maar snel bijenteeltleraar worden?

Eerst maar eens <25 % wintersterfte.
Het ziet er wat mij betrefd wel goed uit dit jaar. :D

Ik merk dat het ook goed is voor m'n literaire kunsten deelnemen aan het forum.
Berichten plaatsen en e-mails schrijven kost me steeds minder tijd.

Meeste propolis bezinkt ook als je lang genoeg wacht.
Maar ja wat er niet in komt hoef er ook niet weer uit.

De moerasimker
Berichten:86
Lid geworden op:wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie:Weerribben
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door De moerasimker » di 15 jan 2013, 00:00

Vroeger en dan bedoel ik was <10% sterfte normaal ,
Dit moeten we ook normaal blijven vinden en niet 25%,
winter sterke volken in bij twijfel verenigen
sterke volken met goede koningin en voldoende voer 15 kilo suiker vanaf half augustus
tot eind september overleven wel.

groet Gerard,

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jan 2013, 00:07

Als Hans zegt dat je geslaagd hoef ik daar eigenlijk niks meer aan toe te voegen!! (maar vind ik ook hoor).
Om de was nog een paar tinten lichter te krijgen gebruik ik "vaatdoekjes" van die gele.(niet die ruberachtige) Er komt een doekje in een oude honingzeef en giet de vloeibare was er doorheen.
Dit is een goudgele tip Hans. Ze zijn goedkoop en zo in mijn zeef te leggen en kunnen daarna worden weggeflikkerd...
Ik moet nog zo'n 8 kg smelten en dan heb ik er zo'n 15 kg opzitten...
In mijn drang naar de beste smeltmethode...vandaag weer een nieuwe episode afgelegd. Sinds kort beschik ik over een kolen/pellet/houtkachel. Ik gaar er wel eens een rookworst op (niet die van Unox). Helaas passen alleen mijn twee nieuwe grote geemailleerde wasketels niet op de kachel. Daarom heb ik er twee natuurstenen op gelegd zodat er een vlak oppervlak onstaat waas ze wel opassen. Ondanks dat de stenen wel gloeiend heet wordne komt e rtoch te weinig warmte door om de was te doen laten smelten. Jammer. Want het had zo leuk geweest: benutten van restwarmte. En kleiner pannetje wat direct op het ijzer van de kachel staat is geen optie wat mij betreft. Dus nu maar weer de pot op het kookfornuis.

De temprtuur is idd een belangijk punt. Vorige week is de was een beetje te heet geworden...getuige dat de bodem een beetje zwarte brandschade vertoont. Daarom heb ik er nu meer water onder gedaan...en dat werkt beter. En het mag zeker niet koken...dus bij de pot bijven staan...of nog beter: meten.

Als de was nu eenmaal is afgekoeld laat ik het heel langzaam afkoelen op de kachel....langzamer kan niet! De kachel dooft heel langzaam vannacht...

Verder heb ik de vorige keer de boterkuipjes tevol gegoten met was. De warme was zat muurvast. De was laat wel gemakkelijk los als het eenmaal is afgekoeld, maar dan is de was keihard en kan ik het onderste vlak niet meer afsnijden.
Beter is om eerst een laagje warm water in de kuipjes te doen. Dan willen ze er veel beter uit.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jan 2013, 00:27

Wel off-topic:
Sta nog op 0% sterfte:).
Heel wat anders dan vorig jaar...
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op di 15 jan 2013, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » di 15 jan 2013, 00:27

Ik ben nu 2,5 jaar aan het imkeren.
Geen cursus,veel zelfstudie,inmiddels paar ervaren imkers die ik lastig kan vallen met vragen en natuurlijk het forum.
Inspecties en behandeling van m'n volken doe ik uitsluitend zelf.

1e jaar begonnen met een volk en een aflegger gemaakt.1 overwinterd.
2e jaar 2 afleggers gemaakt uiteindelijk alles dood.Geen mijten bestreden.
Dit jaar in eind maart weer begonnen en weer twee volken erbij gemaakt en een minivolk voor reservekoningin.
Dit jaar wel geprobeert om de mijten uit te roeien.
Als ik dit jaar 3 overhoud ben ik al heel tevreden.
Ik zie mezelf nog steeds als beginner en kan nog heel wat leren in hoe ik de zo efficiënt mogelijk met m'n populatie omga.

Ik ben met je eens dat 25% uitval veel is,maar zoals ik zei:"ik ben al geweldig blij als ik er 3 overhoud en meen dat ik het dan goed heb gedaan
t.o.v. 50 en 100% sterfte.Zover ik het kan inschatten en het vergelijk met anderen moet het echt gaan lukken.

Vrees alleen een beetje voor 1 volk want dat heeft in het najaar nog heel wat voer verbrukt.
Ik ga ze in de gaten houden en merk het vanzelf hoe het gaat aflopen.
6 koninginnen aan de leg gekregen dit jaar en de beste 3 aangehouden,dat moet vast gaan lukken.
Ik garrandeer mezelf niks,want het blijven levende wezens en baal helemaal als ik mezelf teleurstel :D

Één ding is wel erg leuk,ik begin zolangzamerhand steeds meer vertrouwen in m'n eigen "bijen management" te krijgen.
We zullen zien in elk geval heb ik al gezien dat de winterakonieten en de sneeuwklokjes al staan te popelen om me te gaan bijstaan :dance:

Groeten
Alfa.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten