label honingpotten

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door O Peatey » ma 06 jun 2011, 15:58

Dank voor de support Bart.
Nog meer voorstanders en leveranciers voor etiketten (want daar gaat het om).
Pieter

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door Oude Essink » ma 06 jun 2011, 19:58

ooit heeft er een hele verzameling etiketten gestaan op het oude forum; moeten er nog zijn natuurlijk.

hennie oes

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door O Peatey » ma 06 jun 2011, 22:06

Da's een heel mooi begin, maar wie weet ze te vinden in de catacomben?
Pieter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door Hans van der Post. » di 16 okt 2012, 16:30

O Peatey schreef:Da's een heel mooi begin, maar wie weet ze te vinden in de catacomben?
Pieter
Even in de catacombe gezocht - en gevonden: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =2&t=18662

Misschien is het een idee om na zeven jaar weer eens een overzichtje te organiseren wat men zoal aan etiketten heeft gemaakt.
Je kunt de papieren versie naar mij opsturen dan worden ze gescan en in een nieuwe topic gezet.
Mijn adres staat in de eerste topic. Het moeten er meer worden dan in oktober 2005.
!Hans.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door Franschman » di 16 okt 2012, 19:19

Ambrosius etiquet.jpg
Ambrosius, patroon der imkers
O Peatey schreef:Kunnen we niet een soort bibliotheek maken met etiketontwerpen en deze downloadbaar maken?
Ik denk dat er toch wel wat creativiteit onder de imkers is. Wellicht zijn er ook nog de nodige tips voor ontwerpprogramma's (freeware) om e.e.a. te modificeren naar de eigen situatie of voorkeur.
Beste moderator, is dit een idee?
Pieter
Honingpot-etiketten kunnen een bron zijn van verzamelwoede en niet te onrechte want er zijn fraaie voorbeelden bij. Je kan er (net zoals Ex librissen) een verzameling van aanleggen en ze ook zelf maken. Baldi Dekker de rasimker uit Oostwoud is bekend om zijn verzameling. Wellicht kunnen we hen verleiden eens wat fraaie voorbeelden hier te laten zien. Zelf heeft hij ook een mooi etiket ontworpen en ook ik heb dat gedaan met o.a een Ambrosius motief ( vrij te gebruiken)
Eerder heb ik voorgesteld om 'bijenkunst'waaronder originele en mooie etiketplaatjes mijnsinziens vallen, onderwerp te laten zijn van een wedstrijd.
Het mooiste etiket kan zo een voorbeeld zijn voor de wat minder creatief bedeelde imker en ook als inspiratiebron dienen voor anderen.
Ik zou zeggen: "imker laat uw etiket zien"
Ik zal proberen zelf een duit in het zakje te doen. :D

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door O Peatey » di 16 okt 2012, 20:17

Ik ben met Baldi in gesprek om hem een exclusief etiket te laten maken voor een paar Westfriese imkers.
Pieter

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door Franschman » wo 17 okt 2012, 21:36

Beste Pieter,
Dat kan je inderdaad best aan hem overlaten maar een blik in zijn mooie verzameling etiketten uit heel de wereld, zou ook leuk zijn. Ook zou hij een uitvoerend kunstenaar een workshop kunnen organiseren 'Honingetiketten maken"weer eens wat anders dan de cursus korfvlechten die wij ooit samen eens ,met succes, hebben georganiseerd :)
Hier in Frankrijk vind je natuurlijk mooie etiketten. Men heeft er veel vanouds ervaring mee en ook posters van o.a Mucha kunnen een uitgangspunt zijn.
Zelf vind ik hoogdruk afbeeldingen leuk maar je kan tegenwoordig met computer tekenprogramma's ook fraaie dingen doen.
Daar moeten forumleden toch voorbeelden van hebben. Ik ga proberen weer eens een foto mee te sturen.
Bijlagen
640x480.jpg
o.k het is wat jatwerk maar hier als voorbeeldje
Laatst gewijzigd door Franschman op wo 17 okt 2012, 22:39, 4 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door Franschman » wo 17 okt 2012, 22:01

Ja beste Beeleevers,
Eiketten kunnen een bron zijn van vermaak en huisvlijt. De één gooit het op de bijenkorf en de bij :hive: een ander benadrukt meer de aard van de honing b.v koud geslingerd met een imkertje erbij :wink: . Eerder meldde ik U dat veel Franse producten een Heilige bij hun product betrekken. Ik heb al zo'n 20 artikelen uiteenlopend van boter ( St. Hubert) tot boontjes (St Eloi)

Dat heeft mij er toe aangezet ook een duit in het zakje te doen met mijn honingetiket hier. Miel ST. Ambroise ( Ambrosius, patroon of beschermheilige van de imkers) "Een revolutie in honingkwaliteit" daar denk ik nu aan en daar speelt 'Marianne' die wij kennen van de Franse postzegels en het Amerikaanse Vrijheidsbeeld( geschonken aan de V.S door de Franse staat ! l. Nu het hele etiket nog maar dat komt !

Hier is het motief van de bekende Marianne of de allegorie van 'de Vrijheid'( die het volk op de barricaden leidt) Dit motief is bekend van het schilderij van Delacroix te vinden in het Louvre. Dat bekende schilderij is te beschouwen, als 'de Nachtwacht van de Fransen'. Google maar eens op 'Delacroix' voor het originele schilderij vol drama met een mooie driehoekige compositie.
Ik wil dit motief gebruiken in Frankrijk om met eigen tradities en iconen van de Franse cultuur, een etiket te maken dat de honingverkoop bij mij kan stimuleren. Zou het werken ? :think:
Bijlagen
Op de barricaden.jpg
Marianne strijdt voor honingkwaliteit !!

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door apiario » do 18 okt 2012, 07:58

Beste mensen,

Arno schrijft in een briefwisseling met Miranda van de Molen, iets over etiketten en de tekst die daar op staat
Het is weer een ander blik, vanuit een ander standpunt



Nog zoiets leuks, in Nederland zag ik afegelopen maand een pot honing van 500 gram voor twee euro in de supermarkt staan. Dat is nog eens goedkoop Ik verkoop diezelfde pot honing hier in Brazilie voor 4,20 euro. Hoe kan dat nouw? Simpel kijk maar naar de herkomst van de honing. Je lagt je gek....Tekst luidt:  Afkomstig uit Europese en niet europeese landen. Dat is raar.... nee helemaal niet zo moffelen ze "roestige honing" uit andere landen weg op de europeese markt, vol met antibiotica en andere rotzooi. Dumping heet dat. Geproduzeerd voor een scharrelprijsje maar dat doet er niet toe, Sommige zijn een dictatuur waar de boer niet klagen mag en absoluut niets te vertellen heeft.  Dat soort honing staat met een fraai etiket in de hollandse supermarkt "natuurlijke bloemen-honing". Je moet je er toch voor schamen...
 
Sorry Miranda, ik laat je effe de andere kant van de medaille zien, ik ken de markt, ik ken een beetje de wereld-markt. Ik weet ook waar de max-havelaar-koffie enz. vandaan komt. Het is beter dat de mensen in Nederland dat niet weten...laat ze maar geloven wat er op het etiket staat.... echter ik zie het hier allemaal van dichtbij gebeuren.... Ik geloof niet meer in etiketten, eco-zegels en natuur-keurmerken etc. Daarvoor heb ik teveel gezien....
 
Ik persoonlijk geloof meer in honing en koffie verkopen via een bepaald teelt-concept, alwaar de koper met eigen ogen kan waarnemen dat de honing of de koffie daadwerkelijk natuurlijk/organisch geproduceerd is. Om dat te weten moet je het bedrijf en zijn concept kennen, je moet ziin koffieplantage kennen, zijn imkerij kennen, dan pas kan je zeggen dat het daadwerkelijk een goed product is. Ik geef toe dat is niet eenvoudig, zeker niet voor de export. Daarom moet je daar altijd zeeer voorzichtig mee zijn.
 
Oke het is weer genoeg, effe afgeblazen... zo niet dat praat ik de hele avond vol.....
 
Groet,

Arno
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: label honingpotten

Bericht door Wim Joosten » do 18 okt 2012, 08:55

Hans van der Post. schreef:
O Peatey schreef:Da's een heel mooi begin, maar wie weet ze te vinden in de catacomben?
Pieter
Even in de catacombe gezocht - en gevonden: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =2&t=18662

Misschien is het een idee om na zeven jaar weer eens een overzichtje te organiseren wat men zoal aan etiketten heeft gemaakt.
Je kunt de papieren versie naar mij opsturen dan worden ze gescan en in een nieuwe topic gezet.
Mijn adres staat in de eerste topic. Het moeten er meer worden dan in oktober 2005.
Ik heb de link in Downloads onder Honing algemeen gezet: voorbeelden van honingetiketten
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten