Euro: de nieuwe honingprijzen

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
bebogard
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Euro: de nieuwe honingprijzen

Bericht door bebogard » zo 18 mar 2001, 00:24

bebogard
Deelnemer
Deelnemer # 39
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 18-03-2001 12:35
--------------------------------------------------------------------------------
hennie,
is dit excl. statiegeld.
ik rekende voor gewone bloemenhoning 5,50 + 50 cent statiegeld.
3 euro is 6,61 dus in mijn geval 10 % stijging. wat ik nogal veel vind.
groeten

daan meeuse

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Euro: de nieuwe honingprijzen

Bericht door Piet Jager » zo 18 mar 2001, 00:24

Piet Jager
Deelnemer
Deelnemer # 11
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 18-03-2001 15:07
--------------------------------------------------------------------------------
Hennie, e.a.,
De honingprijs is meestal gerelateerd aan de marktwerking van vraag en aanbod. Kijk maar naar een potje heidehoning van 450 gram voor f. 6,- per flacon op de honingmarkt te Eerbeek ( zie BIJEN jan. 2001 blz. 27).

Eerder (vroeger) was de prijs van een potje honing altijd gerelateerd aan de suikerprijs. Vuistregel was lange tijd: 3x de suikerprijs.

De laatste jaren geeft de bedrijfsraad een adviesprijs over honing. De prijs wordt daar gerelateerd aan '˜natte vingerwerk'.

Jouw idee om daar nu al over na te denken, vind ik uitstekend. In jouw voorstel is echter meer dan de inflatiecorrectie doorgevoerd, waardoor er een inflatie verhogende werking vanuit gaat. Maar misschien moeten we nu ook een beetje in de pas gaan lopen met de ons omringende landen. Wat dat betreft, is jouw prijsstelling nog niet zo gek.

Piet
undefined

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Euro: de nieuwe honingprijzen

Bericht door Frans vanTongeren » zo 18 mar 2001, 00:25

Frans van Tongeren
Deelnemer
Deelnemer # 33
Waardering deelnemer
verstuurd 18-03-2001 22:51
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Piet, als je zelf in Eerbeek was geweest, had je kunnen zien dat heidehoning in potten van 450 gram, verkocht werd voor twaalf gulden en heideraathoning voor drie gulden per honderd gram.
Potjes van 250 gram heidehoning werden daar voor zes gulden verkocht. Misschien had de BIJEN verslaggever zijn/haar brilletje vergeten!

In het verleden werd heidehoning wel eens voor een tientje verkocht in Eerbeek. Dat was het geval, als bijen niet hadden kunnen oogsten en er honing werd verkocht van een jaar geleden.

Het valt mij op dat honing - jaar in/jaar uit - voor vaste prijzen wordt verkocht. Nederlandse imkers produceren slechts tien % van de gewenste hoeveelheid honing. 90% komt uit het buitenland.

En dan . . potten honing kostten 15 jaar geleden ook al vijf gulden. Vergelijk die honingprijzen eens met de prijzen van imkerbenodigdheden. De materiaalprijzen van 2001 zijn wel degelijk fors gestegen!
Imkers moeten dus niet te knieperig met hun prijzen omgaan.
Kwaliteit van onze honing. . . ! Daar hangt een prieskoartje aan!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Euro: de nieuwe honingprijzen

Bericht door Oude Essink » zo 18 mar 2001, 00:25

Op allerlei terreinen worden de Europrijzen voor producten vastgesteld; Tijd voor ons om daar ook eens over na te denken; ik stel het volgende voor; misschien komen wij op één lijn:
diverse eigen produktie (450gr.) € 3,00
accacia (450gr.) € 3,50
heide (450gr.) € 5,50

Zou dit niet een mooie gelegenheid zijn om met z'n allen dezelfde prijzen aan te houden en alleen na onderlinge afstemming af te wijken! Wie verzet zich tegen voornoemde bedragen en vindt zijn/haar bedenkingen zo groot, dat wij moeten proberen tot een nadere
prijsbepaling te komen!?!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Euro: de nieuwe honingprijzen

Bericht door Oude Essink » ma 19 mar 2001, 00:25

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 19-03-2001 11:38
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Daan,
Bij mijn voorstel van de prijzen is "de verpakking" inbegrepen; dat wil zeggen: de imker betaalt de pot, niet de klant; de imker kan zijn potten bij de groothandel kopen (Bijenhuis of van Holland) of, als hij wil, terugkopen van de klant.
Wat de prijzen betreft, merk ik op, dat de internationale prijzen hoger zijn en ieder jaar een stijgende tendens vertonen
(zie bv.Imkerei Technik Magazin 2001 Heft 1
pg 34; hier groothandelsprijzen zonder BTW)
De prijs die je in het buitenland als particulier aan een imker betaalt is (vaak aanzienlijk) hoger; zie mijn eerdere opmerkingen over dit onderwerp.
Terecht vind mijn voorstel steun in de opmerkingen van Piet en Frans; en ?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Euro: de nieuwe honingprijzen

Bericht door Oude Essink » di 20 mar 2001, 00:25

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 20-03-2001 22:18
--------------------------------------------------------------------------------
DE IMKER EN ZIJN KOSTEN is het artikeltje waarin ik eerder heb aangedrongen ons niet langer als bedelaars te gedragen; men vraagt mij ernaar en bij nader inzien heb ik het daarover gehad op de voorheen zoemlijst.
twee punten waren belangrijk in het betoog:
1. Wij imkers moeten ons niet gedragen als bedelaars die anderen willen laten opdraaien voor kosten die wij ons zelf zouden moeten aanrekenen. Dit ging onder andere over kosten bij de toepassing van de "stamping out" bij uitbraken van het Amerikaans
Vuilbroed. Die kosten worden (werden)voor de helft gedragen door de rampenpot van onze
veetelers. Wij imkers leveren geen bijdrage aan deze pot en het is de veetelers niet door de strot te wringen,dat zij zelf in de grootste ellende zitten en wij geld bij hen weghalen zonder enige bijdrage aan die pot.. Het ziet er steeds meer naar uit, dat wij onze eigen boontjes moeten gaan doppen (bezie de jammerlijke gang van zaken in 2000). Onze bonden, bevreesd om met contributieverhoging te moeten komen, maakten zich ervan af met de kreet: "Wij imkeren in het Algemeen Belang; de Natuur, het Milieu en zo; daar moeten anderen maar voor dokken!" Welnu: dit argument spreekt niet langer aan en gezien de omstandigheden van de zich terugtrekkende overheid en de positie van onze veetelers heel begrijpelijk.
2. Imkers die het niet aankunnen om hun steeds oplopende lasten te compenseren met de baten die zij uit de imkerij zouden kunnen halen, komen in de problemen; ofwel het wordt hen te duur en zij haken af (in het beste geval) ofwel zij laten na díe maatregelen te treffen die voor een verantwoord en hygiënisch imkeren nodig zijn,omdat dit te duur wordt; ik doel dan vooral op het zorgen voor degelijk en schoon kastmateriaal en het jaarlijks vervangen van minstens eenderde van hun ratenbestand. Bijdragen aan onderzoek en aan rampenpot of zichzelf verzekeren zijn er dan ook niet bij.
De voornaamste inkomsten die de imker uit zijn bijenbestand kan halen komen voort uit de verkoop van honing (voor een verantwoorde prijs) en uit bestuivingsgelden. Ik begrijp, dat velen daar geen zin in hebben; maar ik verzeker jullie, dat de klant er geen moeite
mee heeft voor een goedverzorgd potje bloemenhoning uit eigen bijenstand Fl.6.50 te betalen; ook al kreeg hij het tot nog toe voor een "vriendenprijs" of voor een bestuivingsvolk (goed verzorgd) de volle mep te betalen in plaats van voor nop een krakkemikkig volkje te krijgen dat niet goed functioneert.
BEDRIJFSMATIG IMKEREN betekent niets anders dan de kosten in het gareel houden ook voor de hobbyïst met een ,als je het verantwoord wilt doen, dure "hobby" als de onze.
Geloof mij, het is de enige manier voor ons imkers om overeind te blijven!!
Ik hoop in ons aller belang dat de invoering van de Euro straks een mooie gelegenheid zal zijn oude gewoontes te herzien en onszelf de middelen te nemen aan de oplopende kosten van een verantwoorde imkerij het hoofd te bieden.
hart.groet,
hennie oes
--------------------

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten