Mijn laatste markt

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn laatste markt

Bericht door Oude Essink » do 23 aug 2001, 15:06

Gisteren beleefde ik mijn laatste markt als
"ondernemend" imker. Het betrof de Jammarkt in Neede. Ik stond er al jaren met echtgenote en vaak met assistentie van een dochter, want het was immer een markt met de hoogste dagomzet ooit. Ter illustratie: wij begonnen onze markten als gast op de weekmarkt in Culemborg, nu 15 jaar geleden, en hadden er een dagomzet van fl.16,50; de staanplaats was 25.-gld. dus dat schoot niet op; de hoogste omzet op één dag hadden wij vorig jaar in Neede: ruim 4000,- ; daar kun je heel wat raten en kasten van vernieuwen.
Jammarkt Neede, steeds de derde Woensdag van Augustus, is een gezellige zeer druk bezochte markt; uiteraard vooral jams in alle kwaliteiten en toonaarden. Jarenlang waren wij de enige honingverkopers en ik "verontschuldigde" ons met het bordje
"GEEN BIJEN, GEEN JAM". Ik heb er de plaatselijke krant mee gehaald. Na een aantal jaren heb je vaste klanten op zo'n markt, waarover straks een schrijnend verhaal.
De laatste paar jaar kwamen er meer kramen waar honing te koop was; dit jaar was de beer los: wij stonden er met zeven imkers en dat ga je merken. Wij moesten heel wat potjes weer mee terug naar huis nemen, terwijl wij vroeger bijna alles kwijtraakten wat wij meebrachten; gelukkig hadden wij meer producten bij ons en was de omzet toch nog de helft van vorig jaar en daar waren wij dik tevreden mee. Ik hoop ook en oprecht dat ook die andere imkers aan hun trekken gekomen zijn op een na en dat zal ik uitleggen. Jullie kennen mijn stokpaardje: heb een goed product, vraag een goede prijs en houd daarmee de uitgaven van het imkeren en de inkomsten in evenwicht. Welnu: mij beperkend tot de prijs van de Lindehonig: één imker vroeg Fl.7,-; zijn buurman Fl.6,- (ik zou in overleg samen Fl.6.50 gezet hebben, maar goed, moeten zij weten en hun prijzen waren beide acceptabel, gezien de verzorging van de potten, als ondergrens en als bovengrens).
De andere imkers, waaronder ikzelf, vroegen Fl.6.50. En natuurlijk was er toch weer zo'n asociale marktverzieker, die fl.4.50 op zijn briefje had staan (fl.5,- per pot; twee potten voor fl.9,-); ik mag lijden dat hij met heel zijn zooi en met de pest in zijn lijf weer naar huis is vertrokken; misschien werd hij daarbij geholpen door de kaarsen en wasfiguren die hij erbij had staan: zwart verbrande was en nog lelijk afgewerkt ook; kritische klanten herkennen dat en gaan voorbij. Ik daag de man uit hier op ons forum eens uit te leggen, waarom hij dat doet; hij benadeelt zichzelf en zijn collega's en verziekt de naam en faam van de imkerij. Maar genoeg daarover.
Nu het schrijnende voorval: onder mijn vaste klanten was een mevrouw die telkenjare 5 potjes Acacia kwam halen "nergens zo perfect en nergens zo lekker"; met haar 5 potjes was ze zuinig en deed ermee tot de volgende jammarkt. Ook nu kwam ze weer opdagen en ik zette de potjes al klaar. Maar niks, ze moest die Acacia niet meer want ze hadden haar verteld, dat er MKZ- bacteriën in mijn Acacia zaten. Alle pogingen van mij en mijn vrouw om haar die onzinnige praat uit het hart weg te nemen mochten niet baten; met een traan moest ik haar andere honing meegeven want de enig lekkere moest ze niet meer.
De scherpte van dit voorval verdween pas bij het overheerlijke visje van de Portugees in Rhenen waar wij doodmoe van een drukke dag om twintig uur konden neerstrijken en drinken op het welslagen van een jaren zichzelf bedruipende imkerij.
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten